Akut Bukradiologi
Kort om kursen Akut Bukradiologi
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
Alla nivåer
Specialitet
Radiologi
Andra yrken
Röntgensjuksköterska
Ytterligare information
Kursen är avsedd främst för ST-läkare inom Radiologi.
Vi rekommenderar att man åtminstone kommit 9 månader långt på sin ST inom radiologi.
Kursen lämpar sig även väl till specialister inom radiologi.
Radiologiintresserade akutläkare och AT-, BT-läkare kan nog finna denna kurs tämligen matnyttig.
2. Behovsbeskrivning
Akut Buk hos vuxna är en vanlig orsak till att personer söker på akutmottagningar runt om i landet (Akut buk – Internetmedicin.se). Det finns ett flertal olika orsaker till Akut Buk, varav många kan vara mer eller mindre livshotande.
Denna kurs gör en djupdykning inom tillståndet Akut Buk från ett radiologiskt perspektiv som på ett strukturerat och överskådligt sätt blandar teori, anatomi och över 500 patientfall, från det mest basala till de mer ovanliga diagnoserna.
Att få en förståelse och djupare kunskap inom detta område är oerhört viktigt, inte minst för en radiolog. Denna kurs riktar sig i första hand till ST-läkare inom radiologi, men även specialister inom radiologi, radiologiintresserade akutläkare, BT- och AT-läkare kan nog finna denna kurs tämligen matnyttig.
Det har saknats en kurs som denna, som till stora delar täcker detta breda område; allt från övre bukkirurgiska entiteter, akut tarmpatologi, akut uro/gynradiologi, bråck, aorta/kärl samt trauma. Att kunna erbjuda denna kurs digitalt och där kursdeltagaren själv kan scrolla i samtliga patientfall i ett separat PACS möjliggör stora fördelar gentemot en mer traditionell kurs med fysisk närvaro.
Målbeskrivningen för ST-tjänstgöring inom Radiologi (SOFS 2015 och 2021) kräver att man kan behärska de vanligaste undersökningarna och diagnoserna inom bukradiologi. Eftersom jourtjänstgöringen är ett viktigt inslag i specialistutbildningen är det väldigt viktigt att tidigt lära sig identifiera akuta tillstånd inom buken.
Enligt artikel av Nationella Studierektorsnätverkets i röntgenläkarnas tidning Imago Medica nr 1 2020 påbörjar omkring 80 svenska läkare årligen ST inom radiologi. Tyvärr är efterfrågan av kurser oftast större än antalet kursplatser varför att kunna erbjuda en sådan kurs ”On Demand” eliminerar begränsningen av kursplatser.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Målet med denna kurs är att ge kursdeltagaren en förståelse och djupare kunskap inom Akut Bukradiologi och dess olika undersökningsmetoder.
Resultat för deltagaren
Deltagaren förväntas efter kursen:
- Kunna använda grundläggande till avancerade kunskaper om anatomin i buken
- Kunna redogöra grundläggande till mer avancerade diagnoser inom bukens organ (inkl. uro- och gynekologiska organ).
- Kunna förmedla och ha kännedom om grundläggande kirurgisk handläggning av akuta tillstånd i buken
- Kunna kombinera olika kontrastfaser vid uroradiologiska akuta undersökningar
- Kunna sammanfatta formatet för ett korrekt radiologiskt utlåtande
- Kunna bedöma hur radiologiska fynd i buken påverkar patientens akut handläggning
- Kunna redogöra vanliga misstag och bildtolkning inom bukradiologi
- Kunna behärska över vilka fynd som bör föranleda muntlig kontakt med inremitterande
- Kunna analysera olika radiologiska ”signs” för att snabbare kunna ta sig vidare till korrekt diagnos
Resultat för patient och samhället
Patienter kommer gynnas av att en mer korrekt undersökning utförs och att ett mer utförligt granskningsutlåtande skrivs, vilket ger bättre möjligheter för remittenten att ge en så bra vård som möjligt med färre vårdskador till följd.
Samhället gynnas dels av att denna kurs är digital, vilket gör att fler har möjlighet att gå kursen och till en minskad kostnad för samhället, både ekonomiskt och ur ett miljöperspektiv.
Då kursen är digital finns inget max antal för kursplatser. Detta har tydligt visat sig vara ett problem vid dagens kursutbud som är glest i förhållande till antalet ST-läkare i Sverige. Att kunna erbjuda en gedigen och digital Akut bukradiologikurs med oändligt antal kursplatser ser vi som en viktig milstolpe inom den radiologiska utbildningen i Sverige.
Delmål för ST angivna av kursgivare
Radiologi
C2, C6, C12 (SOSFS 2015:8)
STc2, STc6, STc12 (HSLF-FS 2021:8)
4. Program
Schema
Kursen är helt digital med videoföreläsningar som man tittar på tillsammans med föreläsaren och samtidigt kan scrolla i det radiologiska fallen under diagnostiska förhållanden. Kursdeltagaren har tillgång till föreläsningar och kursfall under ett helt år.
Dag 1
6 Ämnen | 1 Prov
Introduktion & Systematisk genomgång av en CT-buk – 14 min
Appendicit – 33 min
Cholecystit och Gallvägar Del 1 – 40 min
Cholecystit och Gallvägar Del 2 – 28 min
Akut Pankreatit – 41 min
Information: Quiz
Quiz Dag 1
Dag 2
7 Ämnen | 1 Prov
Uroradiologisk Utredning på Jourtid – 8 min
Konkrement i Urinvägarna – 32 min
Inflammationer och Infektioner i Övre Urinvägarna – 32 min
Inflammationer och Infektioner i Nedre Urinvägarna – 23 min
Akut Gynekologisk Radiologi Del 1 – 25 min
Akut Gynekologisk Radiologi Del 2 – 22 min
Akut Gynekologisk Radiologi Del 3 – 24 min
Quiz Dag 2
Dag 3
6 Ämnen | 1 Prov
Ulcus och Övre GI-Blödning – 32 min
Ischemi – 35 min
Tunntarmar – 32 min
Inflammation och Nekros av det intraabdominella fettet – 25 min
Divertikulit – 31 min
Kolit – 29 min
Quiz Dag 3
Dag 4
6 Ämnen | 1 Prov
Ljumskbråck – 30 min
Bukväggsbråck – 28 min
GBP (Gastric Bypass) och Inre Herniering – 39 min
Tunntarmsileus – 39 min
Colonileus – 37 min
Anastomosläckage – 39 min
Quiz Dag 4
Dag 5
5 Ämnen | 1 Prov
Aorta – 44 min
Kärl – 36 min
Trauma – 46 min
Information om tentamen
Tentamen
Slututvärdering för kursen
Extern länk
Referenser
CT Evaluation of Appendicitis and Its Complications: Imaging Techniques and Key Diagnostic Findings Nuno Pinto Leite, José M. Pereira, Rui Cunha, Pedro Pinto https://www.ajronline.org/doi/10.2214/ajr.185.2.01850406
Imaging of acute cholecystitis and cholecystitis-associated complications in the emergency setting Ashish Chawla, Jerome Irai Bosco, Tze Chwan Lim, Sivasubramanian Srinivasan, Hui Seong Teh and Jagadish Narayana Shenoy https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4545132/
Revised Atlanta Classification for Acute Pancreatitis: A Pictorial Essay Bryan R. Foster, Kyle K. Jensen, Gene Bakis, Akram M. Shaaban, Fergus V. Coakley https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.2016150097
Pyelonephritis: Radiologic-Pathologic Review William D. Craig, Brent J. Wagner, Mark D. Travis https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.281075171
Imaging after Cesarean Delivery: Acute and Chronic Complications Shuchi K. Rodgers, Cheryl L. Kirby, Ryan J. Smith, Mindy M. Horrow https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.326125516
Pearls and Pitfalls in Diagnosis of Ovarian Torsion Hannah C. Chang, Shweta Bhatt, Vikram S. Dogra https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18794312/
CT for Evaluation of Acute Gastrointestinal Bleeding Michael L. Wells, Stephanie L. Hansel, David H. Bruining, Joel G. Fletcher and more https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.2018170138
Mesenteric ischemia: what the radiologist needs to know Michael C. Olson, Joel G. Fletcher, Prashant Nagpal, Adam T. Froemming and Ashish Khandelwal https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31559155/
Radiologic features of vasculitis involving the gastrointestinal tract Hyun K. Ha, Seung H. Lee, Sung E. Rha, Jee-H. Kim, Jae Y. Byun, Hyo K. Lim, Jin W. Chung, Jeong G. Kim, Pyo N. Kim, Moon-G. Lee, Yong H. Auh https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/radiographics.20.3.g00mc02779
Imaging Manifestations of Abdominal Fat Necrosis and Its Mimics Aya Kamaya, Michael P. Federle, Terry S. Desser https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/rg.317115046
What radiologists should know about tomographic evaluation of acute diverticulitis of the colon Aline de Araújo Naves, Giuseppe D'Ippolito, Luis Ronan Marquez Ferreira Souza, Sílvia Portela Borges, and Glênio Moraes Fernandes https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5397004/
Radiologist´s perspective for the Meckels diverticulum and its complications V K Kotha, MD, A Khandelwal, MD, S S Saboo, MD, FRCR, A K P Shanbhogue, MD, V Virmani, MD, FRCR, E C Marginean, MD, FRCPC, and C O Menias, MD https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4075535/
Computed tomography of complicated Meckels diverticulum in adults: a pictorial review Alexandra Platon, Pascal Gervaz, Christoph D. Becker, Philippe Morel and Pierre-Alexandre Poletti https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3259399/
Abdominal wall hernias: MDCT findings Diego A. Aguirre, Giovanna Casola and Claude Sirlin https://www.ajronline.org/doi/10.2214/ajr.183.3.1830681
Radiology of the laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass procedure: Conceptualization and precise interpretation of results Christopher D. Scheirey, Francis J. Scholz, Paresh C. Shah, David M. Brams, Brian B. Wong, Michael Pedrosa https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/rg.265055123
Internal hernia after gastric bypass: Sensitivity and specificity of seven CT signs with surgical correlation and controls Nadine Sieger, Iason Kyriazis, Alexander Schaudinn, Panagiotis Kallidonis, Jochen Neuhaus, Evangelos N. Liatsikos, Roman Ganzer, and Jens-Uwe Stolzenburg https://www.ajronline.org/doi/full/10.2214/AJR.06.0541?src=recsys
CT Findings of Sigmoid Volvulus Jeffrey M. Levsky, Elana I. Den, Ronelle A. DuBrow, Ellen L. Wolf, Alla M. Rozenblit https://www.ajronline.org/doi/pdf/10.2214/AJR.09.2580
Large-Bowel Obstruction in the Adult: Classic Radiographic and CT Findings, Etiology, and Mimics Tracy Jaffe, William M. Thompson https://pubs.rsna.org/doi/full/10.1148/radiol.2015140916
Multidetector CT of aortic dissection: A pictorial review Michelle A. McMahon, Christopher A. Squirrell https://pubs.rsna.org/doi/10.1148/rg.302095104
AAST Injury Scoring Scale The American Association For The Surgery of Trauma https://www.aast.org/resources-detail/injury-scoring-scale
Jämställdhet och likabehandling
Olika akuta gynekologiska/urogenitala sjukdomstillstånd och sjukdomspanorama mellan könen kommer att belysas.
5. Metodik
Pedagogisk metod
E-learning.
Inspelade videoföreläsningar i 2K-format (1440p) där föreläsaren oftast inleder med anatomi och olika begrepp/sjukdomstillstånd för att sedan metodiskt gå igenom (scrolla, zooma, fönstersätta) fallen i en diagnostisk bildvisare.
Vi uppmuntrar våra deltagare att själva gå igenom många undersökningsfall innan de tittar på föreläsningen (facit). Detta görs enkelt genom att pausa en föreläsning precis efter man fått aktuell anamnes för ett fall och innan föreläsaren börjar visa fynd/berätta diagnos.
Tex kan vi inleda ett fall med att säga i föreläsningen ”ta nu några minuter på att titta igenom denna CT-undersökning, vad ser du? ser du någon perforationshåla? ser du vätska eller fri gas? vad tror du är mest sannolika diagnos?” – då ber vi deltagaren pausa föreläsningen för att genomföra ovanstående innan vi sedan fortsätter med att visa hur vi går igenom fallet metodiskt.
Således blir det en interaktiv inlärning, ”learning by doing”.
Vi uppmuntrar även deltagarna att läsa de artiklar/studier vi länkat till under respektive avsnitt.
Varje dag (dag 1-4) avslutas med ett quiz för att sammanfatta att man tagit till sig materialet som lärts ut under dagen.
Kursen avslutas (dag 5) med en digital tentamen som är fallbaserad (deltagaren tittar själv på fall vi har valt ut och får svara på diagnosförslag).
Kursmaterial
Kursmaterialet består av över 500 undersökningsfall som deltagaren också har tillgång till.
Varje avsnitt ”ämne” har sina evidensbaserade referenser som länkas direkt av oss under fliken ”Material” för respektive föreläsning.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Varje dag (dag 1-4) avslutas med ett quiz för att sammanfatta att man tagit till sig materialet som lärts ut under dagen.
Kursen avslutas (dag 5) med en digital tentamen som är fallbaserad (deltagaren tittar själv på fall vi har valt ut och får svara på diagnosförslag) – gränsen för att bli godkänd är 62,5%. Tentafrågorna väljs slumpmässigt ur en frågebank.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Möjlighet till att diskutera samtliga fall (specifikt då alla undersökningsfallen är ID-taggade) på cmrad.com som har en kommentarsfunktion.
Möjlighet även att maila kursledare/administratör på info@erad.se för ev. frågor. Vi samlar på oss frågor och släpper s.k. ”frågelådor” med svar under året.
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Kursen avslutas med utvärdering enligt LIPUS-mall samt tillägg av egna utvärderingar för att få återkoppling på enskilda föreläsningar, upplägg, quiz och tentamen.
Resultatet används för att förbättra kursens material och upplägg och uppdatera föreläsningarna.
Planering
15 stycken ST-läkare inom radiologi med varierande erfarenhet (från 9 månader till sista året på sin ST) har utvärderat kursen. Utvärderingsmallen var lik den som finns på Lipus samt ytterligare, för oss relevanta frågor.
Vi har efter första upplagan (2:a kvartalet 2021-2022) uppdaterat vårat introduktionsdokument som mailas ut till alla deltagare med en del tekniska detaljer för att få så smidig upplevelse som möjligt.
Möjligheten att ställa frågor direkt i kursen samt diskutera med kollegor i gemensamt forum kommer att läggas till på hemsidan till slutet 2022.
Tidigare Lipus-certifiering
Akut Bukradiologi Lipusnummer: 20210042
Akut Bukradiologi Lipusnummer: 20220145
7. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
obegränsat antal deltagare
Språk
Svenska
Avgift
7900 SEK exkl moms – Tillgång till videoföreläsningar och quiz/tentamen via våran platform. Tillgång till samtliga föreläsningsfall via diagnostisk bildvisare (PACS). Kurstillgång gäller ett år från mottagen betalning.
Kringkostnader
Inga kringkostnader då kursen är digital.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Deltagare anmäler sig via våran kursansökningssida: https://erad.se/kursansokan/ (knapp för ansökan finns även på kurssidan; https://erad.se/kurs/akut-bukradiologi/) och anger ”Akut Bukradiologi” som vald kurs.
Tillgång till kursen ges efter mottagen betalning.
Givetvis bör deltagare ha godkännande av sin verksamhet för att gå kursen – detta ansvar ligger på deltagaren.
Länk till webbsida för anmälan
https://erad.se/kurs/akut-bukradiologi/Antagningsförfarande och bekräftelse
Då kursen är online finns inget tak på hur många som kan anmäla sig.
Deltagare anmäler sig via våran kursansökningssida: https://erad.se/kursansokan/ (knapp för ansökan finns även på kurssidan) och anger ”Akut Bukradiologi” som vald kurs.
Kursadministrator får då direkt ett mail att någon sökt vald kurs. Faktura skapas och skickas till deltagaren/verksamhet. När denna är betald ges åtkomst till kursen som löper under 365 dagar.
Avslutar man inte kursen under ett år kan man förlänga kurslängden månadsvis mot en extra avgift.
Kontaktperson
Farhad Kafi
Kursintyg
Digitalt signerat intyg enligt Socialstyrelsens mall kan laddas hem och skrivas ut via din profil efter avslutad kurs med godkänt resultat på tentamen. Detta är godkänt av Socialstyrelsen.
Digitalt diplom (utskrivbart) kan laddas hem direkt efter avslutad kurs med godkänt resultat på tentamen.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Ansvarig utgivare av kursen: Fredrik Haglund, Överläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus
Farhad Kafi, Specialistläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus
via
eRAD AB som driver tjänsten ”eRAD.se” där kursen går/nås.
Ansvarig för innehåll
Fredrik Haglund, Överläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus
Farhad Kafi, Specialistläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Fredrik Haglund, Överläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus. Tidigare verksamhetschef FO:Trauma, Karolinska Sjukhuset. Radiolog med över 15 års erfarenhet inom bukradiologi, interventioner, uroradiologi.
Kursadministration
Kursadministratör: Farhad Kafi, Specialistläkare Radiologi, Danderyds Sjukhus
Övriga samarbetspartners
Collective Minds Radiology AB – förser deltagarna med tillgång till deras radiologiska, webb-baserade, bildvisare av medicinska röntgenbilder.
Målgruppsrepresentant
Farhad Kafi, Specialistläkare Radiologi och har hjälpt till med kursplaneringen i form av eget pedagogiska intresse och erfarenhet som tidigare ST-läkare inom ”vad vill en ST-läkare veta”.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Deltagaravgifterna är en del av finansieringen.
Kringarrangemang
Inga.
Sponsorers närvaro
Inga.
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden.