1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Arbetsmedicin
Ytterligare information
Kursen vänder sig till handledare och ST-läkare i arbetsmedicin. Handledaren och dennes adept rekommenderas gå kursen tillsammans.
2. Behovsbeskrivning
Kursen syftar till att ge en bra start på utbildningen och handledningen i arbetsmedicin, och en bra grund för det fortsatta arbetet tillsammans som ST-läkare och handledare. Kursen ger träning i att hantera olika problem som adepter kan ha under sin professionella utveckling.
Kursen ger kunskap om regelverket för specialiseringstjänstgöring i arbetsmedicin, och användbara metoder för kompetensbedömning. Den ger förslag på hur ST-utbildningen kan planeras och följas upp. Kursen ger också stöd för läkares lärande med fokus på kommunikation med beaktande av etiska aspekter.
För handledare är en handledarutbildning obligatorisk för att handledningen ska kunna tillgodoräknas.
Även om handledarutbildning i samband med annan specialitet genomgåtts ger denna utbildning kunskaper om hur de specifika förhållanden och svårigheter som föreligger för utbildning och handledning i företagshälsovården kan bemästras.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Målet är att öka förutsättningarna för bra handledning och underlätta måluppfyllelsen för ST-läkaren. Kursen ska ha gett kunskaper om de regelverk som styr ST-utbildningen. Exempel på hur överenskommelser mellan arbetsgivare för ST-läkare respektive handledare kan se ut kommer att redovisas, liksom hur ST-utbildningen kan planeras och följas upp. Kursen ska ha gett ökad förståelse för de specifika svårigheter som råder vid utbildning och handledning i företagshälsovården, samt ge ökad kompetens att hantera de etiskt svåra situationer som kan uppstå framför allt under handledningen men även i arbetet som företagsläkare.
Resultat för deltagaren
Handledaren ska ha fått stöd i sin handledning och möjligheter att reflektera över och träna svåra situationer som kan uppstå. Etiska dilemman kommer att vara i fokus. Handledaren ska ha fått kunskap om olika bedömningsinstrument och hur kompetensbedömningen kan struktureras.
Handledare och adept ska ha fått kunskaper om hur gällande regelverk kan tillämpas i egen verksamhet och hur ST-utbildningen kan struktureras och följas upp.
Resultat för patient och samhället
En bättre handledning leder till en mer kompetent specialist i arbetsmedicin med god förståelse för sin roll i företagshälsovården, samt positiva effekter för patienter i företagshälsovård och deras arbetsgivare. Handledaren har en mycket viktig i roll att lotsa ST-läkaren i arbetsmedicin in på detta speciella område som skiljer sig mycket från de miljöer som ST-läkaren tidigare har arbetet i.
Delmål för ST angivna av kursproducent
2015 års föreskrift:
Delmål a1, a2, a6
2021 års föreskrift:
Delmål STa4, STa5, STa6
4. Program
Schema
Se bifogad fil nedan.
Etikfrågor kommer att finnas med under hela utbildningen i en eller annan form. Dels kommer deltagarna inför utbildningen att få förbereda ett underlag med knepiga handledningssituationer som de själv upplevt, och som de ska skicka in till kursledningen före kursstart. Dessa frågeställningar kommer att tas upp under utbildningen. Föreläsarna kommer också att förbereda olika scenarion på samma tema som ska diskuteras i både smågrupper och i storgrupp. Även i kompetensbedömningen - som i och för sig utgör en del av handledningen - kommer etiken att finnas med.
Även etiken i arbetet som företagsläkare kommer på ett naturligt sätt in i diskussioner om svåra handledningssituationer.
Extern länk
https://slf.se/sflf/kalender/hosten-2020/handledare-adept-st-i-arbetsmedicin-arbets-och-miljomedicin/
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2022/06/handledarutbildningen-2022-1.docx
Referenser
Nedanstående ska betraktas som kurslitteratur som rekommenderas finnas tillgängligt under utbildningen:
HSLF-FS 2021:8
SOSFS 2015:8
Nedanstående är rekommenderad läsning:
Handbok för ST Arbetsmedicin
ST-boken Redaktörer Ola Björgell, Ulrika Uddenfeldt Wort
Nedanstående kan betraktas om fördjupningsliteratur för den som vill förkovra sig ytterligare eller söka källan till det som förmedlas under kursen:
The power of feedback, Hattie & Timperley,
Review of EducationalResearch March 2007, Vol. 77, No. 1, pp. 81-112
DOI: 10.3102/003465430298487
http://www.columbia.edu/~mvp19/ETF/Feedback.pdf
Remediation of the Struggling Medical Learner Jeannette Guerrasio
ISBN 9780692988701
Guerrasio J, Aagaard EM. Methods and outcomes for the remediation of clinical reasoning. J Gen Intern Med. 2014;29(12):1607-1614. doi:10.1007/s11606-014-2955-1 (artikel)
Weller JM1, Misur M2, Nicolson S2, Morris J3, Ure S4, Crossley J5, Jolly B6. Can I leave the
theatre? A key to more reliable workplace-based assessment. Br J Anaesth. 2014
Jun;112(6):1083-91. doi: 10.1093/bja/aeu052. Epub 2014 Mar 17.
Weller JM1,2, Castanelli DJ3,4, Chen Y5, Jolly B6. Making robust assessments of specialist
trainees' workplace performance. Br J Anaesth. 2017 Feb;118(2):207-214. doi: 10.1093/bja/aew412.
Kogan, Jennifer & Hatala, Rose & Hauer, Karen & Holmboe, Eric. (2017). Guidelines: The do’s, don’ts and don’t knows of direct observation of clinical skills in medical education. Perspectives on Medical Education. 6. 1-20. 10.1007/s40037-017-0376-7.
Lörwald,Andrea Carolin & Lahner,Felicitas-Maria & Nouns,Zineb & Berendonk,Christoph & Norcini,John & Greif,Robert & Huwendiek,Sören.(2018).The educational impact of Mini-Clinical Evaluation Exercise (Mini-CEX) and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) and its association with implementation: A systematic review and meta-analysis. PLOS ONE. 13. e0198009. 10.1371/journal.pone.0198009.
Crossley J1, Johnson G, Booth J, Wade W. Good questions, good answers: construct alignment improves the performance of workplace- based assessment scales. Med Educ. 2011 Jun;45(6):560-9. doi: 10.1111/j.1365-2923.2010.03913.x. Epub 2011 Apr 18.
Weston PS1, Smith CA. The use of mini-CEX in UK foundation training six years following its introduction: lessons still to be learned and the benefit of formal teaching regarding its utility. Med Teach. 2014 Feb;36(2):155-63. doi: 10.3109/0142159X.2013.836267. Epub 2013 Oct 8.
Baines R1, Regan de Bere S1, Stevens S1, Read J1, Marshall M2, Lalani M3, Bryce M1, Archer J4. The impact of patient feedback on the medical performance of qualified doctors: a systematic review. BMC Med Educ. 2018 Jul 31;18(1):173. doi: 10.1186/s12909-018-1277-0.
Unskilled and unaware of it: How difficulties in Recognizing One ́s Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments Journal of Personality and Social Psychology Copyright 1999 by the American Psychological Association, Inc. 1999,Vol. 77, No. 6. ] 121-1134
Genusperspektiv
Genusperspektivet bedömdes inte relevant i detta sammanhang.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kortare föreläsningar i katedral form.
Upplevelsebaserat lärande med bland annat reflektionsövningar.
Case-baserat lärande med inlämning av förberedande uppgift, rollspel under kursen och inskickande av färdigställd, eller kompletterad, utbildningsplan efter avslutad kurs.
Kursmaterial
Åhörarkopior skickas ut till deltagarna före kursen.
Förberedelser
Deltagarna ska förbereda en beskrivning av svåra situationer som de stött på under tidigare handledning - egen eller andras. Detta material kommer sedan att användas under kursen.
Deltagarna rekommenderas titta igenom angiva föreskrifter från Socialstyrelsen.
Kunskapskontroll
Deltagarna ska efter kursen skicka in den utbildningsplan som kommer att användas under den återstående ST-utbildningen för att på så sätt visa att man reflekterat över det material som tagits upp under kursen.
Kompetensutveckling
Svenska företagsläkarföreningen planerar att bjuda in till ett nätverk för studierektorer i företagshälsovården vilket förhoppningsvis kommer handledare och adepter till gagn.
Kompetensöverföring
Information om regelverk kan av kursdeltagarna föras över till verksamhetschefer. ST-läkarna kan använda berörda metoder i sin egen handledning av yngre läkare och annan personal.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala utvärdering kommer att skickas ut av kursledaren efter genomförd kurs. Inkomna svar kommer att sammanställas av densamme och delges föreläsarna. Omdömen om kursen kommer att bifogas kursbeskrivningen på Svenska Företagsläkarföreningens hemsida.
I direkt anslutning till sista utbildningsmomentet kommer muntlig utvärdering att efterfrågas från deltagarna i strävan att utveckla och förbättra kursen ytterligare.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 28 september 2022
Slutdatum: 29 september 2022
Sista anmälningsdatum: 28 september 2022
Kursplats: Sveriges läkarförbund, lokal Ryggraden, Stockholm
Kursortens län
Stockholms län
Antal deltagare
Maximalt 25 deltagare.
Språk
Svenska
Avgift
7000 kr + moms per deltagare. 6 000 kr + moms per deltagare när handledare och ST-läkare anmäler sig i par.
Avgiften inkluderar undervisningen och kursmaterial som skickas ut via mail före kursen.
Lunch båda dagarna, kaffe och frukt på för- och eftermiddag båda dagarna, samt kursmiddag efter första utbildningsdagen, ingår.
Kringkostnader
Deltagaren betalar själv resa och logi.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker via Svenska företagsläkarföreningens hemsida. Se länk nedan
Antagningsförfarande och bekräftelse
Medlemmar i Svenska Företagsläkarföreningen prioriteras vid många anmälningar.
Kursintyg
Kursintyg kommer att skickas till alla deltagare när examinationsuppgift skickats in efter genomgången kurs.
Kontaktperson
Monica Eneholm
monica.eneholm@sflf.net
070 320 59 80
Länk till kursens webbplats
https://slf.se/sflf/kalender/hosten-2020/handledare-adept-st-i-arbetsmedicin-arbets-och-miljomedicin/
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Svenska Företagsläkarföreningen
Ansvarig för innehåll
Monica Eneholm, specialist i neurologi och företagshälsovård, studierektor för ST i arbetsmedicin i Försvarsmakten, styrelsemedlem Svenska Företagsläkarföreningen och SAMF.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Monica Eneholm, specialist i företagshälsovård, styrelsemedlem Svenska Företagsläkarföreningen. Arbetat med företagshälsovård sedan 2003. Erfarenhet som handledare åt flera adepter. Verkar som studierektor för ST-läkare i arbetsmedicin i Försvarsmakten.
Kursadministration
Monica Eneholm, styrelsemedlem, Svenska Företagsläkarföreningen
Övriga samarbetspartners
Olof Semb, psykolog och universitetslektor, institutionen för klinisk vetenskap, enheten för professionell utveckling, Umeå universitet.
Fredrik Wallentin, specialist i neurologi och före detta övergripande studierektor. AB Hjärntanken.
Målgruppsrepresentant
Kursledaren är själv utbildad handledare och har verkat som sådan.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Deltagaravgifter. Kursen bekostas av deltagaren själv.
Kringarrangemang
Lunch och fika för- och eftermiddag ingår båda dagarna, liksom middag efter första kursdagen.
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer.
Jävsförhållande
Inga.