1. Målgrupp
Nivå
Läkare under specialistutbildning/ST, Färdiga specialister (Fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
2. Behovsbeskrivning
Kursen ger både specialister och ST-läkare kompetens och färdighet i handledning för att uppfylla Socialstyrelsens krav på utbildning (SOSFS 2008:17; SOSFS 2015:8) i handledning. Förutom att vara ett krav från myndigheten är handledning ett centralt inslag i lärandeprocessen för blivande specialister. Kursen förbereder och utvecklar deltagarna i handledningsmetodik, lärandets psykologi, metoder för bedömning, kommunikation samt etiska frågeställningar.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Övergripande mål: föreskriftens krav på handledarutbildning för specialister som handledare och kunskap i handledning för ST-läkare uppfylls genom aktivt deltagande i hela kursen.
Resultat för deltagaren
Kunskapsresultat: kunna återge handledningsprocessens beståndsdelar med avseende på roller och regler, kommunikation samt lärandemöjligheter i handledning.
Färdighetsresultat: kunna a) formulera utmanade och utvärderingsbara mål, i samtal kunna leda och guida i problemlösning, reflekterande frågor och ”coachande” frågor, b) kunna strukturera och styra handledningsprocessen.
Attitydmål: kunna resonera om betydelsen av strukturerad och målinriktad handledning.
Resultat för patient och samhället
God handledning är central i kompetensutvecklingen för läkare vilket kommer patienter och omgivande samhällssystem till del som en önskad följdverkan.
Delmål för ST angivna av kursproducent
Samtliga specialiteter:
Kunna handleda och instruera medarbetare och studenter (a1)
4. Program
Schema
DAG 1
Förmiddag
Orientering om handledning – regler, syfte, ansvar, ramar
Områden som tas upp i handledning
Handledningsöverenskommelsen – målformuleringar
Handledningsprocessen och handledningsamtalens struktur
Eftermiddag
Inledning till handledningsuppdrag
Utvärdering av handledning – kontinuerligt och vid avslut
Kommunikationsfärdigheter i handledarrollen
DAG 2
Förmiddag
Bedömningar av kompetens och färdighet
Användning av beteendebaserade underlag för återkoppling och lärande
Reflekterande frågor för utveckling av kliniskt resonerande
Hantering av svårigheter i handledningsrelationen
Eftermiddag
Återkoppling (’feedback’)
Förmedla feedback, egen och andras (t ex från specialistkollegium)
Reflekterande sammanfattning och plan för egen utveckling i rollen som handledare
Referenser
Swanwick, et al. (2019). Understanding medical education. Evidence, theory, and practice. 3rd ed. New York: Wiley.
Dent & Harden (2017). Practical guide for medical teachers, 5th ed. Amsterdam: Elsevier.
Genusperspektiv
Integrerat i kursens moment finns möjligheter att reflektera kring socialt konstruerade normer om kön och hur det kan påverka i handledning.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen är uppbyggd av föreläsningar, övningar med färdighetsträning och korta gestaltande övningar samt reflekterande dialoger i mindre grupper och i storgrupp. Deltagarnas erfarenheter lyfts fram och utgör en utgångspunkt i många dialoger och övningar.
Kursmaterial
Åhörarkopior och förslag på material att använda i handledningssituationer.
Förberedelser
Kursdeltagarens egen reflektion om handledning. Utifrån från rollen som handledare och/eller adept. Underlag sänds till deltagare ca 10 dagar före kursstart.
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensutveckling
Nej
Kompetensöverföring
Mallar med förslag på handledarsamtalets struktur och innehåll.
Förslag på frågor att använda i handledning i syfte att utvärdera och utveckla handledningen.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus mall för utvärderingen används. Resultaten återkopplas till deltagarna. Föreläsare och kursarrangör använder utvärderingen i sin ständiga utveckling av kursens form och innehåll.
Planering
Ja. Vi har använt erfarenheter från de kurser vi sedan flera år gett till läkare vid Akademiska sjukhuset och andra vårdorganisationer.
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kursortens län
Blekinge län, Dalarnas län, Gotlands län, Gävleborgs län, Hallands län, Jämtlands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län, Södermanlands län, Uppsala län, Värmlands län, Västerbottens län, Västernorrlands län, Västmanlands län, Västra Götalands län, Örebro län, Östergötlands län
Antal deltagare
8-21
Språk
Svenska
Avgift
Deltagaravgift: 7 900 kr plus 25% moms. Kursmaterial ingår.
Kringkostnader
Deltagare bekostar själva resor och boende. Vid kurser på plats i våra lokaler i Uppsala ingår lunch och fika.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan: e-posta din intresseanmälan till utbildning@beteende.se . Då får du information om fullständiga villkor och aktuella kursdatum.
Antagningsförfarande och bekräftelse
Antagning till kursen till bekräftas via e-post inom 2 arbetsdagar efter att vi mottagit anmälan. Principen ”först till kvarn” tillämpas.
Kursintyg
Intyg ges till deltagare med 100% närvaro. ST-läkare får intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter.
Kontaktperson
Kenneth Nilsson, 070 – 657 4701, utbildning@beteende.se
Länk till kursens webbplats
www.beteende.se/utbildning
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Sv. Beteendeanalysgruppen AB
Ansvarig för innehåll
Kenneth Nilsson, leg psykolog/leg psykoterapeut, handledare kbt
Sv. Beteendeanalysgruppen AB
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Kenneth Nilsson, leg psykolog/leg psykoterapeut, handledare, Sv Beteendeanalysgruppen AB. Verksam som psykolog/psykoterapeut och privat vårdgivare. Utbildare för ST-läkare, specialister och ST-studierektorer sedan flertalet år vid Akademiska sjukhuset, Uppsala och andra vårdorganisationer. Lärare i psykologi, bl a i arbetspsykologi vid Karolinska Institutets psykologutbildning.
Kursadministration
Magnus Adell, leg psykolog/leg psykoterapeut, Sv Beteendeanalysgruppen AB
Övriga samarbetspartners
inga
Målgruppsrepresentant
Vid kursplaneringen har både handledare (specialister) och ST-läkare konsulterats.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Sv Beteendeanalysgruppen AB är egen finansiär för hela kursen.
Kringarrangemang
Inte aktuellt.
Sponsorers närvaro
Inte aktuellt.
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden föreligger.