1. Målgrupp
Nivå
BT-läkare, ST-läkare
Specialitet
Alla specialiteter
2. Behovsbeskrivning
Målet med utbildningen är att du som läkare ska utveckla ditt personliga ledarskap för att bli mer effektiv som läkare och samtidigt öka din förmåga att kommunicera och samverka i patientmötet, i arbetsteamen och i din organisation. Detta för att du ska kunna skapa en hållbar och god arbetssituation för dig själv – och för dem du samarbetar med.
Genom att öka din förmåga att kommunicera skapas goda relationer mellan patient, läkare och medarbetare, vilket leder till ett gott arbetsklimat. Att också öka förståelse för de mekanismer som påverkar samspelet mellan individer och inom grupper genom att tillämpa insikter om grupputveckling, mångfald, jämställdhet och etik kommer du att bidra till en effektiv och hållbar arbetskultur.
Vår pedagogik och metodik
Move Managements insatser följer en forskningsbaserad pedagogik. Denna bygger i sin grund på forskning av David Kolbs, vars lärcykel resulterat i det som idag brukar kallas för upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande [Ref: Experiential Learning Model (ELM), David Kolbs], [Aktionslärande, Tom Tiller, Tromsö Universitet 1999], [Upplevelsebaserat lärande, Carl Heath och Karl Alfredsson, Myndigheten för Skolutveckling, 2008] .
Genom att placera dig som deltagarna i verksamhetsnära situationer och därefter ge dig tid att reflektera, utifrån coachande frågor, skapas ett lärande kopplat till den egna upplevelsen. Därefter ges utrymme att gemensamt reflektera över hur nyvunna insikter ska omsättas i din yrkesvardag som läkare. På så sätt kopplas lärandet till de behov som du ser inom organisationen som helhet och i din egen verksamhet.
Denna pedagogik knyts samman med hjälp av aktiv reflektion, både på individ- och gruppnivå, vilket avslutar varje utbildningsmoment. Den metodik som används anpassas till de olika momentens förutsättningar och krav. Metoderna utgörs av lärande samtal, rollspel, kreativa workshops, reflektion, insiktsövningar, trepartssamtal, konfliktstilsprofiler, skuggning, feedback och coachande samtal.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Det övergripande målet med utbildningsprogrammet är att du utvecklar din självkännedom och ditt personliga ledarskap för att i rollen som läkare och ledare kunna leda och handleda kolleger, medarbetare, team och patienter. Utbildningen ger dig ökad insikt om etiska, mångkulturella och gruppdynamiska frågeställningar som skapar en trygg bas för att du kunna ge patienterna ett professionellt omhändertagande och att du som en viktig del i ett team kan bidra till ett gott arbetsklimat och effektivt samarbete i olika konstellationer.
Efter genomgången utbildning ska du som läkare:
– kunna ta ett ansvar för det kontinuerliga lärandet på arbetsplatsen
– kunna utöva ledarskap i det dagliga arbetet, inklusive leda ett vårdteam
– kunna ta ett ansvar för utvecklingen av det multiprofessionella samarbetet
– kunna ta ett ansvar för samarbetet med patienter och närstående
– kunna samarbeta i nätverk kring patienten
– kunna samverka med aktörer utanför hälso- och sjukvården, till exempel socialnämnder, verksamheter inom socialtjänsten, skola och Försäkringskassan
– kunna presentera och förklara medicinsk information på ett sätt som är förståeligt för mottagaren, såväl muntligt som skriftligt
– kunna planera och genomföra undervisning
– kunna handleda och instruera medarbetare och studenter
– uppvisa kunskap om innebörden av medicinsk-etiska principer samt kunna identifiera etiska problem och analysera dessa på ett strukturerat sätt
– kunna hantera värdekonflikter i det dagliga arbetet
– kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder
– uppvisa kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och administration
Resultat för deltagaren
Ökad självinsikt om det egna beteendet i grupper och ledarsituationer
Ökat självförtroende i sin roll som läkare och ledare
Ökad förmåga att kommunicera klart och övertygande
Ökad förmåga att se och hantera konflikter
Ökad kunskap och förståelse för individers och gruppers utveckling
Ökad förmåga att ge och ta feedback
Ökad förmåga att situationsanpassa sitt ledarskap till individ och grupp
Ökad förmåga att handleda andra och därigenom att stärka andra i sitt yrkesutövande
Ökad förståelse av kulturella skillnader
Ökad förståelse för jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen
Ökad förståelse för etikens inverkan i läkarens vardag
Resultat för patient och samhället
LIV hjälper läkaren att bli en engagerande och effektiv ledare som är stödjande, ansvarstagande och tydlig i sin kommunikation. Läkaren utvecklar en bättre patientkontakt genom att använda ett kommunikativt förhållningssätt som är gynnsamt för patienterna.
Att som patient bli bemött av en läkare med ett medvetet kommunikativt förhållningssätt gör att mötet upplevs som mer positivt och ger i förlängningen ett mer effektivt patientmöte.
Genom en ökad medvetenhet om den kulturella mångfaldens utmaningar och möjligheter bidrar det till en effektivare vård.
Delmål för ST angivna av kursproducent
Delmål STa4, STa5 och STa6 i enlighet med HSLF-FS 2021:8.
Delmål BT8, BT10 och BT11 i enlighet med HSLF-FS 2021:8.
Delmål a1, a2 och a6 (delmoment 2: ”Hälso- och sjukvårdens organisation och administration”) i enlighet med SOSFS 2015:8.
4. Program
Schema
Utbildningen genomförs både i internatform (3+3 dagar) och i 2 virtuella lärteam (0,5+0,5 dagar). Arbetsuppgifter ska göras inför, mellan och efter utbildningsdagarna.
Modul I. (3 dagar internat): "Leda sig själv"
Dag 1:
Check-in och intro
Förväntningar/spelregler
KEPS
Anpassat ledarskap för individ och grupp
Lunch
Självpresentationer
Öppenhets/tillitsspiralen
Johari fönster (modell)
Dag 2:
Reflektion & återblick
Mångfald
Makt
Lunch Jämlikhet - utmaningar i vardagen
Etik som riktlinje i vardagen
Dag 3:
Reflektion & återblick
Värderingar, moral och etik i ledarsituationen
Feedback
Lunch
Coaching
Handledning och coachande förhållningssätt
Modul II. (0,5 dagar virtuella lärteam): "Leda sig själv"
Dag 4:
Kl. 9-12 Kultur och mångfald - utmaningar i vardagen
Modul III. (0,5 dagar virtuella lärteam): "Leda andra"
Dag 5:
Kl. 9-12 IMGD - Gruppens utveckling
Modul IV. (3 dagar internat): "Leda andra och leda i verksamhet"
Dag 6:
Incheck Att Leda och kommunicera i en politiskt styrd verksamhet
Förståelse och kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och administration Situationsanpassat ledarskap
Kommunikation, del 1 Lunch
Konflikthantering på arbetsplatsen (CUDSA)
Förändringsledarskap
Dag 7:
Reflektion & återblick Kommunikation i organisation, del 2 Lunch Retorik och påverkan
Förändringskommunikation
Presentation - Förändringscase SWOT-analys
Dag 8:
Reflektion & återblick Organisationslära
Påverkanscirkeln Lunch
Individuell handlingsplan
Utvärdering
Check-ut
Kursledare:
Charlotta Klacker, Organisationskonsult, Move Management
Extern länk
https://move.se/sv/course/ledarskapsutbildning-for-st-lakare-liv/
Referenser
Blanchard: SLII®—The Essential Leadership Model
Edvinsson, L., 2002: Corporate longitude: navigating the knowledge economy
Hersey, P., 2007: Management of Organizational Behavior- Leading human resources
Kohlberg och Dewey, 1980: A Moral Education.
LLC Books, 2010: Mbti Types- Myers-Briggs Type Indicator
Natur och Kultur, 1997: Den goda organisationen- En modell för utveckling av människor, grupper och organisationer. av Schutz, W.
Wheelan, S., 2004: Group processes- A developmental perspective
Thylefors, I. Ledarskap i Human Service organisationer, 2007
Norbäck, L och Targama, A. Det komplexa sjukhuset, 2009
Trollestad, C – Etik och organisationskultur, 2000
Lavulås, P – Att handleda läkare, 1992
Hofstede, G; Minkov, M och Hofstede, G J – Organisationer och Kulturer 2011
Genusperspektiv
Vi jobbar med människor och varje människa är unik. Utbildningen är utformad för att utveckla ledarskapet oavsett vem deltagaren är. Budskapet är inriktat på hur ledarskapet utövas för att stötta och utveckla medarbetare i mötet med patienten. Kursledarna tar hänsyn till och har kunskap om Sveriges diskrimineringslag där bl.a. genusperspektivet är presenterat.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen ska ses som ett träningsprogram. Programmet följer en forskningsbaserad pedagogik som i dagligt tal brukar kallas för upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande. Pedagogiken bygger på tre metoder:
Processinriktad inlärning
Processinriktad inlärning innebär att metodik, innehåll och tempo anpassas till dig som deltagare och till de naturliga processer – individuella och sociala – som är förknippade med läkaryrket och dess utmaningar.
Upplevelse- och problembaserad inlärning
Innebär att utbildningsmomentet börjar med en upplevelseövning eller en konkret frågeställning. Efter denna genomförs en processdiskussion om hur du, eller ni, som kursdeltagare gått tillväga för att lösa uppgiften och vilka erfarenheter och kunskaper tillgodogjort dig genom detta.
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning
Bygger på att ditt agerande i den dagliga verksamhet skapar nya erfarenheter, vilka sedan omsätts till kunskaper och färdigheter i mötet och dialogen med övriga deltagare.
Dessa tre metoder knyts samman med hjälp av aktiv reflektion, både på individ- och gruppnivå. Den metodik som används utgörs av lärande samtal, rollspel, kreativa workshops, reflektion, insiktsövningar, observation, feedback och coachande samtal.
Fotnot:
Utbildningen föregås inte av någon personlighets-, beteende- eller kommunikationsprofil. Någon sådan används inte heller under utbildningen, Inget kunskapsprov genomförs efter utbildningens slut. Närvaro i samtliga moment under utbildningsdagarna är ett krav.
Kursmaterial
Utbildningsbok
Boken ”LIV Ledarutveckling” trycks för denna kurs ändamål och kommer att användas vid samtliga utbildningsdagar och medtages hem efter avslutad kurs. Boken är till för fortsatt användning där innehållet fritt får användas för egna och verksamhetens anpassade aktiviteter inom området för ledarskap och kommunikation.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensutveckling
Under sista delen av utbildningen ”Hur ska vi gå vidare?” diskuteras och tid disponeras under sista dagen till diskussioner kring hur ett framtida arbete kan se ut. Detta brukar resultera i att gruppen kommer fram till att de själva har verktyg att sätta ihop, genomföra och följa upp träffar i form av nätverksträffar, återträffar och vidare utbildningstillfällen.
Kompetensöverföring
Den situations- och problembaserade inlärningen, vilken används i kombination med exempel tagna ur ST-läkarens vardag, gör verklighetsanknytningen tydlig från dag 1. Detta gör att läkaren kommer att kunna använda sina nya kunskaper och redskap i sitt dagliga arbete. Allt material får tas med hem och användas i den egna verksamheten.
ST-läkaren kommer att få kunskaper så att hen tillsammans med kollegor kan planera och utföra fortsatta utvecklingsinsatser på respektive arbetsplats.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala utvärderingsmall kommer att användas. Kursledarna utvecklar regelbundet utbildningen med hjälp av utvärderingar från tidigare utbildningar.
Planering
Kursledningen använder resultatet av utvärderingarna för att ständigt förbättra utbildningen för att ligga i linje med Socialstyrelsens krav likaväl som studierektorers och verksamhetschefers krav.
Tidigare Lipus-certifiering
IPULS-nr: 20110327
Lipus-nr 20130045
Lipus-nr: 20140073
Lipus-nr: 20150092
Lipus-nr: 20170065
Lipus-nr: 20180181
Lipus-nr: 20190128 Lipus-nr: 20200081 Lipus-nr: 20200144 Lipus-nr: 20210053 Lipus-nr: 20220001
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 18 oktober 2022
Slutdatum: 19 januari 2023
Sista anmälningsdatum: 16 september 2022
Kursplats: Aspenäs Herrgård, Lerum
Kursortens län
Västra Götalands län
Antal deltagare
Minst 8, max 18 deltagare
Språk
Svenska
Avgift
Innehåller:
Kursledare, material (kursboken LIV Utveckling för ST-läkare ) samt utvärderingsformulär.
Kurskostnad: 17 900 kr ex. moms.
6 dagars logi inkl. helpension: 8350 kr ex. moms
Kringkostnader
Ev. övernattning från kvällarna innan resp. modul samt resor bekostas av deltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker i 2 steg:
1.
Intresseanmälan görs via denna länk: https://forms.gle/WJRu8Gswm7DWxxk48
2.
Betalning av anmälningsavgiften 30 % av kursavgiften (bindande).
I och med anmälan bokas även internat, vilket är obligatoriskt.
Besked om antagning skickas till den sökandes e-postadress efter att anmälningsblanketten har kommit in och godkänts.
Medverkande under kursmoment är obligatoriskt.
För deltagande krävs att deltagaren befinner sig under pågående Specialisttjänstgöring.
Följande kurstillfälle kommer att ges under hösten 2022:
Internat om 3+3 dagar + 2 virtuella workshops
Steg 1: 18-20 oktober
Steg 2: 17 november (virtuell halvdag)
Steg 3: 14 december (virtuell halvdag)
Steg 4: 17-19 januari 2023
Plats: Aspenäs Herrgård, Lerum (modul 1 samt 4)
Sista ansökningsdatum: 16 september 2022
Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn med betald anmälningsavgift.
Efter administrativ tid om maximalt 7 arbetsdagar meddelas deltagaren via e-post.
Kursintyg
Intyg utfärdas i enlighet med socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2015:8 samt HSLF-FS 2021:8.
Kontaktperson
Sara Hjalmarsson, Move Management
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Länk till kursens webbplats
http://move.se/sv/course/ledarskapsutbildning-for-st-lakare-liv/
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Upphovsmakare av LIV Utveckling, 1999
Peter Forsman, konsult Move Management
Ann-Sofie Gustavsson, konsult Move Management
Per Gustavsson f.d. överläkare vid Anestesikliniken i Halmstad, f.d. VD Movement Medical AB.
Ansvarig för innehåll
Gunnar Hernborg, delägare Move Management AB Gunnar har 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag och framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Peter Forsman, delägare Move Management AB
Peter har avancerad ledarutbildning från Försvarsmakten. Arbetar med ledarutveckling individuellt och i grupp och genomför uppdrag såväl i offentlig som privat sektor.
Peter har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Ericsson, Swedbank, SAAB, SAS, Holmen, PEAB, Iggesund Tools, kommuner och landsting.
Certifierad handledare i bl a LCC, UGL och MBTI.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Gunnar Hernborg och Ylva Hörnqvist, Ledarskapskonsulter, Move Management
Gunnar är organisations- och ledarskapskonsult med 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag, framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Ylva är organisations- och ledarskapskonsult. Hon har lång erfarenhet av ledarskapsutveckling, coaching och organisationsutveckling på olika nivåer. Ylva har även lång erfarenhet av eget ledarskap inom offentlig verksamhet. Har nu stort fokus på LIV-utbildningar i flera landsting.
Kursadministration
Anmälan:
Sara Hjalmarsson, kundansvarig
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Övriga samarbetspartners
Inga övriga samarbetspartners
Målgruppsrepresentant
Utbildningen har utvecklats genom årens lopp och åsikter från upphovsmän, studierektorer, övriga utbildningsansvariga, konsulter samt deltagare har tagits i beaktande för utveckling av konceptet.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Move D Management AB
Deltagaravgifter
Kringarrangemang
Ej några kringarrangemang
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer
Jävsförhållande
Nej