1. Målgrupp
Nivå
BT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Barn- och ungdomspsykiatri, Psykiatri
Andra yrken
Psykolog, Psykoterapeut, Sjuksköterska
Ytterligare information
Läkare i allmänhet och BT och ST-läkare inom psykiatrin i synnerhet behöver i sitt arbete ha en god kunskap om kursämnena.
2. Behovsbeskrivning
Kursen har tagits fram för att uppfylla Socialstyrelsens delmål vad gäller neuropsykiatriska funktionshinder för olika ST-block och för att tillgodose behovet av fortbildning inom ämnet för specialister.
Läkare i allmänhet och ST-läkare inom psykiatrin i synnerhet måste ha en god kunskap om kursämnen.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen har som mål att förmedla aktuell teoretisk och praktisk kunskap om vissa utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar (ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning/ID) hos vuxna.
Resultat för deltagaren
Efter kursen ska deltagaren ha kunskap om:
- Aktuella teorier för uppkomsten av ADHD, autism respektive ID
- Metoder för att utreda och bestämma patientens kognitiva funktion
- Diagnostik av ADHD, autism respektive ID hos vuxna, samt av eventuell samtidig psykisk sjukdom
Deltagarna ska lära sig att
- Genomföra adekvat diagnostiskt arbete inom psykiatrin när det gäller ADHD, autism respektive ID hos vuxna
- Förstå vad som menas med kognitiv funktion och utvecklingsrelaterad kognitiv funktionsnedsättning, samt hur intellektuella funktioner mäts
- Diagnostisera och behandla samtidig psykisk sjukdom
- Göra adekvata differentialdiagnostiska avvägningar dels gentemot övriga NDD, dels gentemot psykisk och somatisk samtidig sjukdom
- Bedöma behov av psykiatrisk behandling och/eller habiliterande insatser
- Genomföra psykiatrisk behandling när så behövs
- Samverka med patientens nätverk när så behövs.
De ska genom de kunskaper de får genom kursen uppfylla delmål för sin specialistkompetens.
Resultat för patient och samhället
Patienter gynnas av att få adekvata diagnostiska och behandlande insatser, samt ett gott bemötande De gynnas också av att läkare kan samverka med övriga nätverket.
Anhöriga/närstående gynnas av att patienter får adekvata insatser, och att läkare samverkar med patientens nätverk.
Samhället gynnas av god diagnostik, och av att diagnostiska och behandlingsmässiga resurser används på ett effektivt sätt.
Delmål för ST angivna av kursproducent
SOSFS 2015:8
Psykiatri c2, c8, c11, b1, a2
BUP c3, c10, b1, a2
HSLF-FS 2021:8
Psykiatri STc2, STc8, STc11, STb1, STa4
BUP STc3, STc10, STa4, STb1
4. Program
Schema
Dag 1
9.00 -12.00 |
Introduktion + kognitiva funktioner |
FS
LN
ML |
LUNCH |
|
|
13.00 – 16.30 |
ADHD
Diagnostik/differentialdiagnostik |
AN
FS |
|
|
|
|
|
|
Dag 2
9.00 – 12.00 |
ADHD
Behandling – farmakologisk och annan
Samtidig sjukdom |
AN
FS |
LUNCH |
|
|
13.00 – 16.30 |
Autism
Diagnostik/differentialdiagnostik
Behandling
Samtidig sjukdom |
LN |
|
|
|
|
|
|
Dag 3
9.00 – 12.00 |
Intellektuell funktionsnedsättning
Diagnostik/differentialdiagnostik
Behandling
Samtidig sjukdom |
LN |
LUNCH |
|
|
13.00 – 16.30 |
Falldiskussioner, troubleshooting |
FS
LN |
|
|
|
|
|
|
Etik behandlas genom att etiska frågor kring över- och underdiagnostik diskuteras, samt frågor om självbestämmande/autonomi vid intellektuella funktionsnedsättningar.
Föreläsare
FS: Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri, Chefsöverläkare RPK Växjö
LN: Lena Nylander, specialist i allmän psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
ML: Maria Larsson, leg psykolog, specialist i neuropsykologi. Psykolog Habilitering för vuxna, region Skåne.
AN: Anna Nyhlén, specialist i allmän psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Extern länk
www.evidencebased.se
Referenser
Groome, D. (2010). Kognitiv Psykologi - Processer och störningar. Studentlitteratur.
Herlofson, J. & Ekselius, L. (red.) (2016). Psykiatri. (2. uppl.) Studentlitteratur.
MINI-D5 TR, Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. American Psychiatric Association/Pilgrim
Thernlund G. (red.) (2013). ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen (2014). Läkemedelsbehandling av ADHD hos barn och vuxna. Stöd för beslut om behandling.
Wing, L. (1981). Asperger’s Syndrome – a clinical account. Psychological Medicine 1981 11, 01. p. 115-129. Denna artikeln mailas ut automatiskt i samband vid kursstart.
Genusperspektiv
Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter.
Kursledningen har föreläsare av båda könen.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen hålls i tre heldagar. Under kursmötet hålls föreläsningar, seminarier samt falldiskussioner enligt schema. Deltagarna kan få välja att delta på plats eller via videolänk "Zoom".
Kursmaterial
Tillgång till webbaserad lärplattform. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensutveckling
Möjlighet till lärarkontakt via kursportalen finns.
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala kursutvärdering kommer att användas.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 8 mars 2023
Slutdatum: 10 mars 2023
Sista anmälningsdatum: 24 februari 2023
Kursplats: Helsingborg
Kursortens län
Södermanlands län, Uppsala län, Värmlands län, Västerbottens län, Blekinge län, Västernorrlands län, Dalarnas län, Västmanlands län, Gotlands län, Västra Götalands län, Gävleborgs län, Örebro län, Hallands län, Östergötlands län, Jämtlands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län
Antal deltagare
20-30
Språk
Svenska
Avgift
9 000 kronor (exkl moms) per deltagare.
Kringkostnader
Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se
eller https://evidencebased.se/anmalan/
www.evidencebased.se
Rak turordning, först till kvarn.
Huvudmannens godkännande.
Antagningsförfarande och bekräftelse
Genom att anmäla sig direkt via epost eller hemsidan.
Antagning bekräftas via epost.
Kursintyg
Kursintyg (enligt SoS) delas ut efter genomgången och godkänd utbildning.
Kontaktperson
Farshid Sheikhvand, Tel: 0736 25 86 57, info@evidencebased.se
Länk till kursens webbplats
evidencebased.se
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Ansvarig för innehåll
Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Kursadministration
Evidence Based Sweden AB.
Övriga samarbetspartners
Inga.
Målgruppsrepresentant
Nej.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.
Kringarrangemang
Nej
Sponsorers närvaro
Nej
Jävsförhållande
Nej