BHV/BVC -introduktion för läkare

Kort om kursen BHV/BVC -introduktion för läkare
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Barn- och ungdomsmedicin, Barn- och ungdomsallergologi, Allmänmedicin, Barn- och ungdomshematologi och onkologi, Barn- och ungdomskardiologi, Barn- och ungdomsneurologi med habilitering, Neonatologi, Skolhälsovård
Ytterligare information
Välkommen till en introduktionskurs om barnhälsovård. Kursen är till för dig som är läkare och ska börja arbeta på BHV/BVC. Genom kursen blandar vi föreläsningar och patientfall som tillsammans ger dig en bra introduktion inför ditt kommande arbete. Kursen är helt on-demand. Beroende på förkunskap tar kursen olika lång tid att genomföra. I snitt har våra deltagare ägnat cirka 10 effektiva timmar åt materialet, vilket med lunchpaus och övriga avbrott gör att du bör räkna med två heldagar för att ta genomföra allt.
2. Behovsbeskrivning
Kursen BHV/BVC-introduktion för läkare är gjord för ST-allmänmedicin, ST-barnmedicin, distriktläkare och barnläkare. På ett lättsamt sätt blandar vi föreläsningar och patientfall som tillsammans ger en bra introduktion inför ditt arbete på BHV. Allt material är On-demand, vilket betyder att du kan göra kursen var du vill, när du vill. Kursens innehåll motsvarar ungefär en klassisk fysisk BHV/BVC-kurs. Den behöver förstås kompletteras med tjänstgöring under handledning på BHV.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Ger kursdeltagaren en bred teoretisk introduktion av BHV-arbetet, inklusive BHV-sköterskans, läkarens, psykologens och logopedens roll. Kunskaper om barn som far illa, vaccinationer, tillväxt, nutrition, barnets normala utveckling, språkutveckling och neuropsykiatriska funktionshinder.
Resultat för deltagaren
Kunskapsmål: Ökad kunskap om likabehandling utifrån multikultur och HBTQ, barnets normala utveckling, tillväxtavvikelser, nutrition, undersökningsteknik, språkstörningar, neuropsykiatriska störningar, övervikt och kunskap om barn som far illa inklusive anmälningsskyldighet.
Färdighetsmål: Ökad förmåga att kontrastera olika källor kring medicinska uppgifter; den brittiska läroboken, jfr Rikshandboken, jfr Socialstyrelsens riktlinjer, jfr SBU rapporter. Ökad förmåga att kunna vända och vrida på fall i det gemensamma diskussionsforumet.
Attitydmål (värderingsförmåga och förhållningssätt): Ökad förmåga att värdera och förhålla sig till patienternas olika sätt att presentera sig genom att ta del av; 1. Lärobokens fall. 2. De extensiva fallen i de elektroniska instuderingsfrågorna. 3. De PM och hänvisningar som finns i instuderingsmaterialet. 4. Falldiskussioner i diskussionsforumet.
Resultat för patient och samhället
Patientsäkrare vård. Bättre medicinsk handläggning. Betydligt billigare för skattebetalarna än om deltagarna reser och bor över på hotell för motsvarande kurs. Minimal CO2 belastning.
Delmål för ST angivna av kursproducent
SOSFS 2015:8, barn- och ungdomsmedicin samt grenspecialiteter b2, c1
SOSFS 2015:8, allmänmedicin b2, c6
SOSFS 2015:8, skolhälsovård, delmål b2, c1
HSLF-FS 2021:8, barn- och ungdomsmedicin samt grenspecialiteter, delmål STb2, STc1
HSLF-FS 2021:8, allmänmedicin, delmål STb2, STc6
HSLF-FS 2021:8, skolhälsovård, delmål STb2, STc1
4. Program
Schema
Lektion 1. Att bemöta alla familjer med respekt
Normer
Regnbågsfamiljer
Multikultur
Lektion 2. Läkarens roll
Om att samarbeta med BVC-sköterskan
Läkarens uppgift
Inlämningsuppgift
Lektion 3. BHV-sköterskans roll
BHV-sköterskan om sin roll och tips till distriktsläkaren
Hur kan du som distriktsläkare fånga upp anknytningen?
Sköterskans målbeskrivning
Inlämningsuppgift
Lektion 3. Barnets normala utveckling
Tips om läsning
Milestones
Exempel tonus – 2 månaders bebis
Exempel – 4 månaders bebis
Exempel – 6 månaders bebis
Lektion 4. Vaccinationer
Allmänna vaccinationsprogrammet
Vilka vaccin kan ges samtidigt?
Vaccinationstvekan
Inlämningsuppgift
Lektion 5. BHV Psykologens uppgift
Arbetsuppgifter för psykologen
Inlämningsuppgift
Patientfall – Podd
Patientfall – psykolog -BHV
Lektion 6. Förlossningsdepressioner
Depressioner, pappor och hembesök
Lektion 7. Mat och barn
Nutrition – Teori
Vid matbordet
Dietistens uppgift på BHV
Om amning
Bröstkomplikationer i samband med amning
Matintroduktion
Bra mat för barn
Övervikt
Inlämningsuppgift
Lektion 8. Tillväxt och tillväxtkurvor
Inlämningsuppgift
Lektion 9. Barn som far illa
Att vara distriktsläkare och anmäla
Grundläggande om anmälningsskyldighet m.m
Vad ser läkaren vid misshandel och sexuella övergrepp?
BBIC-undersökning
Vanliga hälsoproblem hos utsatta barn
Barn som far illa. Fall 1
Barn som far illa. Fall 2
Barn som far illa. BVC fall
Lektion 10. Språkutveckling
Exempel på barn med språkstörning
Hitta språkstörningar tidigt
Barnets typiska språkutveckling
Tvåspråkighet. Screening.
Språkstörning – fall – inlämningsuppgift
TAKK- Tecken som stöd
Stamning
Lektion 11. Undersökningar
Det lilla barnet – Första mötet
Det lilla barnet – Titta!
Det lilla barnet – Undersökningen
Det lilla barnet – En bra avslutning
Hälsobesök per ålder
Reflexer
Exempel – Normal och avvikande tonus
6 månader. Normal och avvikande
Höftleder
Inlämningsuppgift
Lektion 12. Neuropsykiatri och utvecklingsförsening
Neuropsykiatriska funktionshinder
Neuropsykiatri
Utvecklingsstörning
Var utreds utvecklingsförsening?
Föreläsarförteckning, bland annat:
John Terlinder, Barnläkare, Medster AB, (Kliniskt aktiv vid Barnkliniken Jönköping, Skövde, BUMM Ulricehamn)
Ann-Christine Anderson, BVC-sjuksköterska region Jönköpings Län, flera BVC.
Karolina Nilsson, Logoped, Jönköping/Logopedbolaget AB.
Lars-Olof Johansson, Distriktsläkare, Region Jönköpings Län, flera olika vårdcentraler.
Frida Tilstam, Barnsjuksköterska, Höglandets utredningshem
Extern länk
Referenser
Barnhälsovård – att främja barns hälsa. Blennow, M., Hagelin, E., & Magnusson, M. (2016). Liber.
Rikshandboken.se
Illustrated Textbook of Paediatrics av Lissauer & Carroll, 2021, 6:e upplagan.
Barnombudsmannens webbutbildning om barnkonventionen: https://www.barnombudsmannen.se/stod-och-verktyg/kunskap-om-barnkonventionen/webbutbildning-om-barnkonventionen/
“Barnafrid – Basprogram om våld mot barn” Väldigt bra att gå igenom för att få en genomgång av lagstiftning m.m. https://barnafrid.se/basprogram/
Genusperspektiv
Kursledningen består av 50% män och kvinnor.
5. Metodik
Pedagogisk metod
medster.se är en e-learningplattform. Du kan därmed studera var du vill och när du vill.
Lärandeprocessen för samtliga kurser är:
1. Läs ett kapitel.
2. Titta på länkade föreläsningar (on demand)
3. Gör de interaktiva svenska instuderingsfrågorna – följ här länkarna till artiklar, PM, socialstyrelsen, etc.
4. Du får feedback direkt – med förklaringar och kommentarer till handläggningen.
5. Diskutera frågor, handläggning och fall i direkt anslutning till instuderingsfrågorna. Kommentera och diskutera dina kurskollegors svar. Fullständiga svar på instuderingsfrågorna är obligatoriskt för godkänd kurs.
6. Fördjupa dig ytterligare via diskussionsforumet som hör till kursen. Här får du svar direkt från kursledarna. Minst två ställda frågor eller kommentarer i forumet krävs för godkänd kurs.
Kursmaterial
Barnhälsovård – att främja barns hälsa. Blennow, M., Hagelin, E., & Magnusson, M. (2016)
Rikshandboken-BHV.se, en samling med riktlinjer från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), som är den huvudsakliga kanalen för kunskapsstyrning inom BHV.
Tillgång till ett moderatlett diskussionsforum.
Förberedelser
Köpa läroboken.
Kunskapskontroll
Krävs att man har tittat på samtliga föreläsningar och avsnitt för att bli godkänd.
Ett kunskapstest efter varje avsnitt. 80% rätt krävs för att bli godkänd.
Kompetensutveckling
Medlemskap i diskussionsforumet består efter kursen. Livslång tillgång till kursmaterialet inklusive föreläsningar.
Kompetensöverföring
Metoden för lärande, e-learning konceptet, lämpar sig väl för många andra sammanhang. De fall som deltagare i bakjourskursen förbereder kommer de kunna använda i många andra sammanhang.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Innan intyg om genomförd kurs skickas till deltagaren måste deltagaren fylla i Lipus-utvärderingen elektroniskt.
Var 6:e månad kommer samtliga svar sammanställas och analyseras av redaktionen och justeringar göras utifrån deltagarnas synpunkter. Varje år kommer en sammanställning skickas till Lipus.
Planering
Enkäter har kontinuerligt skickats ut till varje kursdeltagare sedan starten och legat till grund för en kontinuerlig förbättring.
Tidigare Lipus-certifiering
Pediatrikcirkeln.se – e-learningplattform med onlinekurser i Pediatrik för ST-läkare, Distriktsläkare, Sjuksköterskor, Bakjourer Kursnummer 202000327. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Obegränsat.
Språk
Svenska. Kursboken är på engelska, men går att översätta till svenska i online-versionen.
Avgift
BHV/BVC introduktion för läkare 3999 SEK + moms.
Kringkostnader
Inköp av läroboken Barnhälsovård : att främja barns hälsa. Cirka 540 SEK.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker via http://www.medster.se
VCh/huvudmans godkännande krävs.
Länk till webbsida för anmälan
https://www.medster.seAntagningsförfarande och bekräftelse
Alla antas.
Bekräftelse kommer per mejl inom minuter.
Kontaktperson
John Terlinder
Ängsdalsgatan 6
554 39 Jönköping
0736-496 302
info@medster.se
Kursintyg
Intyg om kurs i delmål c1 för ST-pediatrik, samt delmål a2, b1, b2.
Intyg om kurs i delmål c6 för ST-allmänmedicin, samt delmål a2, b1, b2.
Deltagare som inte är ST-läkare får ett intyg med beskrivning av kursinnehållet.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
John Terlinder, Överläkare barnmedicin.
(första upplagan för ST-läkare skapades av en grupp läkare under ledning av Daniel Gedeborg)
Ansvarig för innehåll
John Terlinder
Huvudsaklig kursledare och redaktör
Arbetar heltid med medicinsk utbildning via Medster AB
Barnläkare, fd studierektor, fd ansvarig Sydöstras bakjoursutbildning.
Martin Lägervik
Barnmedicin för allmänmedicin. Distriktsläkare, Studierektor allmänmedicin. Region Jönköping.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
John Terlinder
Huvudsaklig kursledare och redaktör
Arbetar heltid med medster.se och Medster AB
Barnläkare, fd studierektor, fd ansvarig Sydöstras bakjoursutbildning, fd ansvarig barnkardiologi Jönköpings län, överläkare, bakjour.
Kursadministration
John Terlinder
Huvudsaklig kursledare och redaktör
Arbetar heltid med medster.se och Medster AB
Tel 0736-496302
Barnläkare, ledamot i Barnläkarföreningens utbildningsutskott, fd studierektor, fd ansvarig Sydöstras bakjoursutbildning
För support om IT-frågor – se FAQ på hemsidan, mejla info@medster.se eller ring telefonnummer ovan.
Övriga samarbetspartners
–
Målgruppsrepresentant
Flera ST-läkare i allmänmedicin har varit pilotdeltagare och gett kontinuerlig feed-back.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursavgifter finansierar hela innehållet.
Kringarrangemang
inga
Sponsorers närvaro
inga
Jävsförhållande
Inga.