1. Målgrupp
Nivå
Läkare under specialistutbildning/ST
Specialitet
Alla specialiteter
2. Behovsbeskrivning
Syftet med utbildningen är att du som läkare ska utveckla ditt personliga ledarskap för att bli mer effektiv som läkare och samtidigt öka din förmåga att kommunicera och samverka i patientmötet, i arbetsteamen och i din organisation. Detta för att du ska kunna skapa en hållbar och god arbetssituation för dig själv.
Genom att öka din förmåga att kommunicera skapas goda relationer mellan patient, läkare och medarbetare vilket leder till ett gott arbetsklimat. Att också öka förståelse för de mekanismer som påverkar samspelet mellan individer och inom grupper genom att tillämpa insikter om grupputveckling, mångfald, jämställdhet och etik kommer du att bidra till en effektiv och hållbar arbetskultur.
LIV – Ledarskap I Vården – är ett program och koncept som startade 1999 för att ge ST-läkaren mer förståelse för ledarskapet och kommunikationens betydelse i en läkares arbete och vardag. Utbildningen följer en forskningsbaserad pedagogik som kallas upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande [Ref: David Kolb’s Experiential Learning Model (ELM)].
Pedagogiken bygger på följande moment:
Upplevelse- och problembaserad inlärning
Innebär att utbildningsmomentet inleds med en upplevelseövning eller en konkret frågeställning. Efter denna genomförs en processdiskussion om hur kursdeltagaren, eller gruppen, gått tillväga för att lösa uppgiften, vilka erfarenheter och insikter de fått genom detta och viktigast av allt – hur de kan använda och tillämpa dessa i sin arbetsvardag.
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning bygger på att läkarens agerande i sin dagliga verksamhet skapar nya erfarenheter. Dessa omsätts sedan till kunskaper och färdigheter i mötet och dialogen med övriga kursdeltagare.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Utbildningen är intygsgrundande, i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, för följande delmål:
SOSFS 2015:8
Delmål a1
Delmål a2
Delmål a6, enbart momentet: ”Hälso- och sjukvårdens organisation och administration”.
SOSFS 2008:17
Delmål 13-18, dock ej patientkonsultation
Resultat för deltagaren
Ökad självinsikt om det egna beteendet i grupper och ledarsituationer
Ökat självförtroende i sin roll som läkare och ledare
Ökad förmåga att kommunicera klart och övertygande
Ökad förmåga att se och hantera konflikter
Ökad kunskap och förståelse för individers och gruppers utveckling
Ökad förmåga att ge och ta feedback
Ökad förmåga att situationsanpassa sitt ledarskap till individ och grupp
Ökad förmåga att handleda andra och därigenom att stärka andra i sitt yrkesutövande
Ökad förståelse av kulturella skillnader
Ökad förståelse för jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen
Ökad förståelse för etikens inverkan i läkarens vardag
Resultat för patient och samhället
ST LIV hjälper ST-läkaren att bli en engagerande och effektiv ledare som är stödjande, ansvarstagande och tydlig i sin kommunikation. Läkaren utvecklar en bättre patientkontakt genom att använda ett kommunikativt förhållningssätt som är gynnsamt för patienterna.
Att som patient bli bemött av en läkare med ett medvetet kommunikativt förhållningssätt gör att mötet upplevs som mer positivt och ger i förlängningen ett mer effektivt patientmöte.
Genom en ökad medvetenhet om den kulturella mångfaldens utmaningar och möjligheter bidrar det till en effektivare vård.
Delmål för ST angivna av kursproducent
Utbildningen tillgodoser delmål a1, a2 och a6 (enbart momentet: ”Hälso- och sjukvårdens organisation och administration”) i enlighet med SOSFS 2015:8 alternativt 13-18 (ej patientkonsultation) enligt SOSFS 2008:17.
Förtydligande av delmål som uppfylls:
SOSFS 2015:8
Socialstyrelsens delmål
a1: Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik
a2: Etik, mångfald och jämlikhet
a6: Enbart momentet ”hälso- och sjukvårdens organisation och administration”
SOSFS 2008:17
Socialstyrelsens delmål
Delmål 13*:
Att ha förmåga till dialog och en öppen kontakt med patienten och dennes närstående
Delmål 14:
Att ha förmåga till kommunikation, såväl skriftlig som muntlig, med andra läkare och medarbetare
Delmål 15:
Att ha förmågan att informera och undervisa patienter, närstående samt kollegor och studenter
Delmål 16:
Att ha förmåga att handleda andra läkare och medarbetare samt studenter
Delmål 17:
Att ha förmåga att leda i samverkan och dialog med medarbetare samt i vårdteam
Delmål 18:
Att ha kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och administration
*Ej patientkonsultation
Move Management AB har utbildat fler än 3000 läkare på olika nivåer (AT, ST, HL, Studierektorer) i ledarskap enligt konceptet LIV Utveckling. Sedan Socialstyrelsen år 2008 utfärdat riktlinjer för ST-läkarens pågående utbildning har även utfärdats intyg för uppnådda utvecklingsmål för pågående ST-utbildning.
4. Program
Schema
Programpunkter
Utbildningen genomförs både i internatform (3+3 dagar) och i 2 virtuella lärteam (0,5+0,5 dagar). Arbetsuppgifter ska göras inför, mellan och efter utbildningsdagarna.
Innehåll:
Modul I. (3 dagar internat): ”Leda sig själv”
Medvetenhet om mitt ledarskap (DiSC profil)
Feedbackträning
Kommunikationsstil och träning
Värderingar, moral och etik i ledarsituationen
Jämlikhet – utmaningar i vardagen
Stresshantering
Kunskap om konflikter och konflikthantering
Etik som riktlinje i vardagen
Modul II. (0,5 dagar virtuella lärteam): ”Leda sig själv”
Kultur och mångfald – utmaningar i vardagen
Modul III. (0,5 dagar virtuella lärteam): ”Leda andra”
Att leda möten på min arbetsplats
Modul IV. (3 dagar internat): ”Leda andra och leda i verksamhet”
Ledarskapskommunikation
Förståelse och kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation och administration
Att leda och kommunicera i en politiskt styrd verksamhet
Anpassat ledarskap för individ och grupp
Handledning och coachande förhållningssätt
Förändringsledarskap
Grupputveckling – ur ett ledarperspektiv
Mångfald och kulturella skillnader
Pedagogik
Individuell handlingsplan
Digital uppföljning
Kursledare är
Ylva Hörnqvist, Move Management
Marit Ekblom, Move Management
Gunnar Hernborg, Move Management
Nancy Nordanstad, Move Management
Referenser
Blanchard: SLII®—The Essential Leadership Model
Edvinsson, L., 2002: Corporate longitude: navigating the knowledge economy
Hersey, P., 2007: Management of Organizational Behavior- Leading human resources
Kohlberg och Dewey, 1980: A Moral Education.
LLC Books, 2010: Mbti Types- Myers-Briggs Type Indicator
Natur och Kultur, 1997: Den goda organisationen- En modell för utveckling av människor, grupper och organisationer. av Schutz, W.
Wheelan, S., 2004: Group processes- A developmental perspective
Thylefors, I. Ledarskap i Human Service organisationer, 2007
Norbäck, L och Targama, A. Det komplexa sjukhuset, 2009
Trollestad, C – Etik och organisationskultur, 2000
Lavulås, P – Att handleda läkare, 1992
Hofstede, G; Minkov, M och Hofstede, G J – Organisationer och Kulturer 2011
Genusperspektiv
Vi jobbar med människor och varje människa är unik. Utbildningen är utformad för att utveckla ledarskapet oavsett vem deltagaren är. Budskapet är inriktat på hur ledarskapet utövas för att stötta och utveckla medarbetare i mötet med patienten. Kursledarna tar hänsyn till och har kunskap om Sveriges diskrimineringslag där bl a genusperspektivet är presenterat.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen ska ses som ett träningsprogram. Programmet följer en forskningsbaserad pedagogik som i dagligt tal brukar kallas för upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande. Pedagogiken bygger på tre metoder:
Processinriktad inlärning
Processinriktad inlärning innebär att metodik, innehåll och tempo anpassas till dig som deltagare och till de naturliga processer – individuella och sociala – som är förknippade med läkaryrket och dess utmaningar.
Upplevelse- och problembaserad inlärning
Innebär att utbildningsmomentet börjar med en upplevelseövning eller en konkret frågeställning. Efter denna genomförs en processdiskussion om hur du, eller ni, som kursdeltagare gått tillväga för att lösa uppgiften och vilka erfarenheter och kunskaper tillgodogjort dig genom detta.
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning
Bygger på att ditt agerande i den dagliga verksamhet skapar nya erfarenheter, vilka sedan omsätts till kunskaper och färdigheter i mötet och dialogen med övriga deltagare.
Dessa tre metoder knyts samman med hjälp av aktiv reflektion, både på individ- och gruppnivå. Den metodik som används utgörs av lärande samtal, beteendeprofiler, rollspel, kreativa workshops, reflektion, insiktsövningar, konfliktstilsprofiler, observation, feedback och coachande samtal.
Ingen kunskapskontroll genomförs efter utbildnings slut. Närvaro i samtliga moment under utbildningsdagarna krävs.
Kursmaterial
Utbildningsbok:
Boken ”LIV Ledarutveckling” trycks för denna kurs ändamål och kommer att användas vid samtliga utbildningsdagar och medtages hem efter avslutad kurs. Boken är till för fortsatt användning där innehållet fritt får användas för egna och verksamhetens anpassade aktiviteter inom området för ledarskap och kommunikation.
Utvärderingsinstrument för ökad självinsikt:
”Everything DiSC beteendeprofilsverktyg” (DiSC, ett av världens mest använda analysverktyg som beskriver och förklarar varför vi handlar som vi gör i olika situationer).
Mebook, ett digilogt verktyg där kursledaren följer ST-läkaren i dennes utveckling under hela utbildningsprogrammet.
Förberedelser
Inför kursen ska beteendeprofil Everything DiSC genomföras.
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensutveckling
Under sista delen av utbildningen ”Hur ska vi gå vidare?” diskuteras och tid disponeras under sista dagen till diskussioner kring hur ett framtida arbete kan se ut. Detta brukar resultera i att gruppen kommer fram till att de själva har verktyg att sätta ihop, genomföra och följa upp träffar i form av nätverksträffar, återträffar och vidare utbildningstillfällen.
Kompetensöverföring
Den situations- och problembaserade inlärningen, vilken används i kombination med exempel tagna ur ST-läkarens vardag, gör verklighetsanknytningen tydlig från dag 1. Detta gör att ST-läkaren kommer att kunna använda sina nya kunskaper och redskap i sitt dagliga arbete. Allt material får tas med hem och användas i den egna verksamheten.
ST-läkaren kommer att få kunskaper så att han/hon tillsammans med kollegor kan planera och utföra fortsatta utvecklingsinsatser på respektive arbetsplats.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus utvärderingsmall kommer att användas. Kursledarna utvecklar regelbundet utbildningen med hjälp av utvärderingar från tidigare utbildningar.
Planering
Kursledningen använder resultatet av utvärderingarna för att ständigt förbättra utbildningen för att ligga i linje med Socialstyrelsens krav likaväl som studierektorers och verksamhetschefers krav.
Tidigare Lipus-certifiering
IPULS-nr: 20110327
Lipus-nr 20130045
Lipus-nr: 20140073
Lipus-nr: 20150092
Lipus-nr: 20170065
Lipus-nr: 20180181
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 18 februari 2020
Slutdatum: 14 maj 2020
Sista anmälningsdatum: 17 december 2019
Kursplats: VGR Campus Konferens, Göteborg
Kursortens län
Västra Götalands län
Antal deltagare
Minst 8, max 18 deltagare
Språk
Svenska
Avgift
Innehåller:
Konferenslokal
2 kursledare
Material (kursboken LIV Ledarutveckling, beteendeprofil Everything DiSC, Utvärderingsformulär)
Totalt 17 900 kr ex. moms.
Kringkostnader
Boende, konferenspaket samt ev. resor tillkommer
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker i 2 steg:
1.
Intresseanmälan till Sara Hjalmarsson, koordinator, Move Management
info@move.se, märk e-posten med ”anmälan LIPUS ST LIV” och skriv datum och vilken kurs.
2.
Betalning av anmälningsavgiften 30 % av kursavgiften. (bindande)
I och med anmälan bokas även internat, vilket är obligatoriskt.
Besked om antagning skickas till den sökandes e-postadress efter att anmälningsblanketten har kommit in och godkänts.
Medverkande under kursmoment är obligatoriskt.
För deltagande krävs att deltagaren befinner sig under pågående Specialisttjänstgöring.
Följande kurstillfällen kommer att ges under 2020:
Internat om 3+3 dagar + 2 virtuella workshops
Steg 1: 18-20 februari
Steg 2: 5 mars
Steg 3: 2 april
Steg 4: 12-14 maj
Plats: VGR Campus Konferens, Göteborg
Sista ansökningsdatum: 17 december
Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn med betald anmälningsavgift.
Efter administrativ tid om maximalt 7 arbetsdagar meddelas deltagaren via e-post.
Kursintyg
Diplom. Intyg utfärdas i enlighet med socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2015:8 alternativt 2008:17.
Kontaktperson
Sara Hjalmarsson, Move Management
Mailadress: info@move.se
Telefonnummer: 0705-885 994
Länk till kursens webbplats
http://move.se/sv/course/ledarskapsutbildning-for-st-lakare-liv/
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Upphovsmakare av LIV Utveckling, 1999
Peter Forsman, konsult Move Management
Ann-Sofie Gustavsson, konsult Move Management
Per Gustavsson f.d. överläkare vid Anestesikliniken i Halmstad, f.d. VD Movement Medical AB.
Ansvarig för innehåll
Mikael Löf, delägare i Move Management AB
Mikael har sin ledarutbildning från Försvarsmakten. Arbetar med ledarutveckling individuellt och i grupp och genomför uppdrag i såväl privat som offentlig sektor.
Mikael har genomfört ledarutbildningsprogram i samarbete med bland annat SAS, Swedbank, Eriksson, Holmen Timber, Handelsbanken, Luftfartsverket samt ett flertal kommuner och landsting.
Certifierad handledare i bl a UGL, MBTI, DISC, SDI och 16 PF.
Peter Forsman, delägare Move Management AB:
Peter har avancerad ledarutbildning från Försvarsmakten. Arbetar med ledarutveckling individuellt och i grupp och genomför uppdrag såväl i offentlig som privat sektor.
Peter har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl a Ericsson, Swedbank, SAAB, SAS, Holmen, PEAB, Iggesund Tools, kommuner och landsting.
Certifierad handledare i bl a LCC, UGL, MBTI, och DISC.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Marit Ekblom och Ylva Hörnqvist, Ledarskapskonsulter Move Management
Marit Ekblom är organisations- och ledarskapskonsult med lång erfarenhet från privat och offentlig verksamhet på samtliga inom organisationens förekommande nivåer. Marit har under de senaste åren genomfört ett flertal ledarutvecklingsprogram och kommunikationsutveckling för läkare, handledare och studierektorer.
Ylva Hörnqvist är organisations- och ledarskapskonsult. Hon har lång erfarenhet av ledarskapsutveckling, coachning och organisationsutveckling på olika nivåer. Ylva har även lång erfarenhet av eget ledarskap inom offentlig verksamhet. Har nu stort fokus på LIV utbildningar i flera landsting.
Kursadministration
Anmälan:
Sara Hjalmarsson, projektkoordinator
info@move.se
tel: 0705 885 994
Information om Kurs och dess innehåll:
Move Management
Övriga samarbetspartners
Inga övriga samarbetspartners
Målgruppsrepresentant
Utbildningen har utvecklats genom åren lopp och åsikter från upphovsmän, studierektorer, övriga utbildningsansvariga, konsulter samt deltagare har tagits i beaktande för utveckling av konceptet.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Move D Management AB
Deltagaravgifter
Kringarrangemang
Ej några kringarrangemang
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer
Jävsförhållande
Nej