1. Kurstitel
Utbildning för studierektorer
Sökord
studierektor, ledarskap, ST, AT, utbildning
2. Målgrupp
Nivå
Färdiga specialister (Fortbildning), Läkare under specialistutbildning/ST
Specialitet
Akutsjukvård, Allergologi, Allmänmedicin, Anestesi och intensivvård, Arbets- och miljömedicin, Arbetsmedicin, Barn- och ungdomsallergologi, Barn- och ungdomshematologi och onkologi, Barn- och ungdomskardiologi, Barn- och ungdomskirurgi, Barn- och ungdomsmedicin, Barn- och ungdomsneurologi med habilitering, Barn- och ungdomspsykiatri, Beroendemedicin, Endokrinologi och diabetologi, Geriatrik, Gynekologisk onkologi, Handkirurgi, Hematologi, Hud- och könssjukdomar, Hörsel- och balansrubbningar, Infektionssjukdomar, Internmedicin, Kardiologi, Kirurgi, Klinisk farmakologi, Klinisk fysiologi, Klinisk genetik, Klinisk immunologi och transfusionsmedicin, Klinisk kemi, Klinisk mikrobiologi, Klinisk neurofysiologi, Klinisk patologi, Kärlkirurgi, Lungsjukdomar, Medicinsk gastroenterologi och hepatologi, Neonatologi, Neurokirurgi, Neurologi, Neuroradiologi, Njurmedicin, Nuklearmedicin, Obstetrik och gynekologi, Onkologi, Ortopedi, Palliativ medicin, Plastikkirurgi, Psykiatri, Radiologi, Rehabiliteringsmedicin, Reumatologi, Rättsmedicin, Rättspsykiatri, Röst- och talrubbningar, Skolhälsovård, Smärtlindring, Socialmedicin, Thoraxkirurgi, Urologi, Vårdhygien, Äldrepsykiatri, Ögonsjukdomar, Öron-, näs- och halssjukdomar
Andra yrken
Administrativ Personal, Annan Yrkeskategori
Ytterligare information
Utbildningen vänder sig särskilt till ST-studierektorer, men passar även bra för AT-studierektorer.
3. Behovsbeskrivning
Studierektorn är navet i vidareutbildningen av läkare och ska driva utbildningsfrågor både på ett organisatoriskt plan och för den enskilda ST-läkaren.
Socialstyrelsen skriver att studierektorn ska samordna den interna och externa utbildningen och bör vara en stödfunktion till verksamhetschef, handledare och ST-läkare (SOSFS 2015:8). Studierektorns uppdrag ser idag olika ut inom olika verksamheter. Många studierektorer träder in i ett otydligt uppdrag, vilket innebär att många skapar sin egen struktur för studierektorsuppdraget liksom för ST-utbildningen. Det är därför av stor vikt att genom utbildning få de verktyg som behövs för att skapa en så bra ST liksom studierektorsroll som möjligt. Utbildningen ger också möjlighet till ett nätverk av andra studierektorer vilket behövs för ett fortsatt erfarenhetsutbyte.
4. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Deltagaren ska känna sig säker på vad studierektorsuppdraget innebär samt ha verktyg för att utföra uppdraget.
Resultat för deltagaren
Deltagaren ska efter genomgången kurs:
– kunna beskriva studierektorsuppdragets innehåll och förutsättningar som behövs för att kunna utföra uppdraget optimalt
– ha kunskap om hur läkares vidareutbildning kan struktureras och relatera detta till den egna arbetsplatsen
– vara förberedd på att hantera svåra situationer och samtal inom ramen för studierektorsuppdraget
– kunna redogöra för och diskutera hur andra människor kan motiveras utifrån ett inlärningspsykologiskt perspektiv
– känna till grundprinciperna för att leda kvalitetsutveckling
– ha påbörjat ett utvecklingsarbete på arbetsplatsen
Resultat för patient och samhället
Behovet av en studierektorsfunktion med ett helhetstänkande runt läkares ST har fått en alltmer tydlig framtoning. Funktionen är nödvändig för en god övergripande planering. Studierektorn är också den som har den övergripande kunskapen om ST-läkares kompetensutveckling samt den som oftast har en mera oberoende ställning gentemot adept och verksamhet än handledaren. Genom att ge studierektorn nödvändiga kunskaper och färdigheter för uppdraget skapas säkerhet i rollens innebörd. Detta kommer att avspegla sig i organisationen och därmed leda till en ökad kvalitet och effektivitet i verksamheten.
Delmål för ST angivna av kursproducent
2008:17. Del av delmål 15 och 17.
2015:8. Delmål a1.
Kursen rekommenderas för ST-läkare med befintligt eller kommande utbildningsansvar.
5. Program
Schema
Dag 1: 6 november kl 10.00 till 16.30 (kaffe och smörgås serveras från kl 9.30)
Dag 2: 7 november 8.30-16.30
Dag 3: 8 november 8.30-15.00
Programmet kan komma att justeras och ett aktuellt program delas ut vid kursstart.
Dag 1: Studierektorns uppdrag
* Välkomna och introduktion
* Studierektorsfunktionen – hur ser uppdraget ut?
* Vad är det som gäller egentligen? – regelverk och riktlinjer
* Att skapa välfungerande strukturer för ST på arbetsplatsen
Dag 2: Bedömning och Kommunikation
* Bedömning av kompetens – studierektorns uppdrag och stöd
* Studierektorsfunktionen – att leda utan att vara chef
* Att se och förmå hantera känsliga och svåra situationer och samtal
Dag 3: Att driva förändring
* Att driva förändringsprojekt
– teori och implementering i egen verksamhet
* Kvalitetssäkring – hur får jag full potential av en SPUR-inspektion?
* Avslutning
Individuell uppgift: Deltagaren ska enligt planen utförd på kursdag 3 utveckla någon aspekt av studierektorsuppdraget eller ST på hemmaplan. Deltagaren kommer redovisa utfallet av arbetet och diskutera eventuella hinder och lärdomar.
Viktiga budskap
Studierektorn har en central roll och är en förutsättning för god vidareutbildning för läkare. Du som är studierektor kan utveckla din roll genom att förbättra:
* strukturen kring ST-utbildningen
* kommunikationen med ST-läkare, handledare och överordnade
* tydligheten kring den egna rollen, uppdrag och ansvar
Referenser
Björgell O, Uddenfeldt U W. ed. (2015) ST-boken. Studentlitteratur, Lund
Egidius, H m.fl.(2008). Vägen till specialist enligt Socialstyrelsens föreskrifter och målbeskrivningar 2008
Fokkema JP, Westerman M, Teunissen PW, et al. (2012). How lead consultants approach educational change in postgraduate medical education. Med Educ. Apr 2012;46(4):390-39
Frydén, H., Ponzer, S., Heikkilä, K., Kihlström, L., & Nordquist, J. (2015). Roles, tasks and educational functions of postgraduate programme directors: A qualitative study. Postgraduate Medical Journal, 91(1080), 588-93.
Holmberg, J & Stalby, M (2012). Samtal som fungerar. Natur och Kultur, Stockholm.
Lieff, S & Albert M (2012): What do we do? Practices and learning strategies of medical education leaders. Med Teach. 2012;34(4):312-319
Malling B, Scherpbier AJ, Ringsted C. (2007). What is the role of the consultant responsible for postgraduate education in the clinical department? Medical teacher. Jun 2007;29(5):471-477.
Olofsson, R (2010). Beteendeanalys i organisationer. Handbok i OBM. Natur och Kultur, Stockholm.
Olofsson, R & Nilsson, K (2015). OBM i praktiken. Förändra beteenden och nå resultat i organisationer. Natur och Kultur, Stockholm.
Ronthy – Östberg, M &, Rosendahl, S (1999). Samtal Som Utvecklar : En handbok för chefer och medarbetare; om viljan att förstå och göra sig förstådd
Sveriges läkarförbund (2006). Studierektorn som central aktör i läkares AT och ST.8.
Genusperspektiv
Genus-perspektivet lyfts i olika teoretiska genomgångar och vid gruppdiskussioner.
6. Metodik
Pedagogisk metod
Teoripass varvas med diskussioner och praktiska övningar i olika gruppkonstellationer.
Deltagarna ska genomföra ett eget förbättringsarbete på arbetsplatsen, vilket redovisas kortfattat skriftligen.
Kommunikation mellan deltagarna och kursledarna samt mellan deltagarna sinsemellan kommer att ske via en särskild grupp på facebook. Denna grupp kommer att finnas kvar efter kursens slut.
Kursmaterial
Deltagarna kommer att få det mesta av kursmaterialet digitalt.
Förberedelser
Före kursstart ska deltagaren:
1) intervjua en ST-läkare, en handledare samt verksamhetschef om förväntningar på studierektorsroll
2) aktualisera föreskrift och målbeskrivning för ST
3) inläsning av artikel.
Deltagarna rekommenderas att köpa ST-boken av Ola Björgell och Ulrika Uddenfeldt Wort, men det är inget obligatoriskt krav.
Kunskapskontroll
Deltagarna ska genomföra ett individuellt förbättringsarbete på arbetsplatsen med återkoppling till kursledarna och gruppen där kunskaperna ska användas i praktiken.
7. Uppföljning
Kompetensutveckling
Deltagarna uppmanas att bilda ett informellt nätverk.
Kompetensöverföring
Deltagarna kommer att få metoder och material att använda för att utveckla den egna ST-utbildningen.
8. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus utvärderingsmall används.
Tidigare Lipus- eller IPULS-certifiering
Kurserna har genomförts sedan 2011. En revidering av kursen gjordes 2016. Utvärderingar finns hos LIPUS, kursnr: 20170017, 20170106, 20170186.
Planering
Utvärderingar från tolv tidigare kurser har använts för att utveckla upplägg och genomförande.
9. Praktisk information
Startdatum
2018-11-06
Slutdatum
2018-11-08
Andra tidsuppgifter
6-8 november 2018. Dessutom beräknas deltagarna lägga ca 1 dag på förberedelse samt 1 dag på efterarbete. Kursen motsvarar sålunda fem arbetsdagar.
Sista anmälningsdag: Senast en månad före kursstart.
Kursplats
Centralt i Stockholm.
Kursorten – län
Stockholms län
Antal deltagare
Max. 16 deltagare
Språk
Svenska
Avgift
11 900 exkl moms.
Avgiften inkluderar deltagande, visst kursmaterial, lunch, för- och eftermiddagskaffe. Kursen faktureras före kursstart.
Kringkostnader
Eventuell resa och boende betalas av deltagaren.
Sista anmälningsdatum
2018-10-06
Anmälningsförfarande
Anmälan ska vara kursarrangören tillhanda senast en månad före kursstart. Anmälan görs per e-post till hanna@kompetensochutveckling.com. Meddela följande i din anmälan
– Namn
– Arbetsplats
– Kontaktuppgifter (telefon samt e-post)
– Fakturaadress
– Kortfattat om ditt studierektorsuppdrag; tex AT eller ST? Hur länge har du haft uppdraget? Antal AT/ST-läkare?
Intyg
Kursintyg delas ut för närvaro under samtliga utbildningsdagar.
Kontaktperson
Hanna Wijk
Telefon: 073/901 23 06
E-post: hanna@kompetensochutveckling.com
Postadress: Wijk Kompetens & Utveckling AB
Gösta Ekmans väg 5
129 35 Hägersten
Länk till kursens webbplats
www.kompetensochutveckling.com
10. Antagning
Antagningsförfarande
”Först till kvarn” gäller.
Bekräftelse
Deltagarna får bekräftelse på att de antagits till kursen direkt efter anmälan.
Kurstillfället ställs in vid för litet deltagarantal.
Krav för deltagande
Kursdeltagarnas deltagande måste godkännas av verksamhetschef eller motsvarande, men det är inget som kommer att kontrolleras av kursledningen.
11. Kursansvariga
Initiativtagare
Vid utförandet av handledarutbildningen samverkar företagen Wijk Kompetens & Utveckling och Waldine Consulting.
Wijk Kompetens & Utveckling AB erbjuder tjänster som syftar till att stärka kompetensen hos sjukvårdens medarbetare med särskild inriktning på läkares professionella utveckling.
Waldine Consulting AB arbetar med organisationsutveckling och utbildning riktat mot såväl offentliga organisationer som privata företag.
Ansvarig för innehåll
Hanna Wijk, leg Psykolog och doktorand Karolinska Institutet
Wijk Kompetens och utveckling
Sara Ingvarsson, leg Psykolog och certifierad organisationskonsult vid Waldine Consulting
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Hanna Wijk
Leg.psykolog
Ägare av Wijk Kompetens & Utveckling
Doktorand vid Karolinska Institutet
Hanna har arbetat med vidareutbildningsfrågor för läkare över femton år, med fokus på ST och studierektorskap. De senaste tre åren har hon dessutom forskat på studierektorsrollen i läkares ST.
Kursadministration
Hanna Wijk
Wijk Kompetens & Utveckling
Övriga samarbetspartners
–
Målgruppsrepresentant
Tre studierektorer intervjuades inför den första kursen 2011. Efter det har kursledarna intervjuat ett flertal studierektorer gällandes deras kompetensutvecklingsbehov och uppdrag.
12. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras av deltagarna.
Kringarrangemang
–
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer.
Jävsförhållande
Inga bindningar eller potentiella jävsförhållanden