Etik, mångfald och jämlikhet

Kort om kursen Etik, mångfald och jämlikhet
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen är primärt avsedd för ST-läkare.
Medicinsk-etiska principer är viktiga från grundutbildning till yrkeslivet. Innehållet i kursen kan därför även vara lämpligt för AT-läkare, BT-läkare och färdiga specialister.
2. Behovsbeskrivning
Att arbeta som läkare medför ofta ställningstaganden till problem där det finns konflikter mellan olika värden och intressen. Exempel är val vid livsuppehållande behandling eller fosterdiagnostik. För att uppnå specialistkompetens krävs därför att läkaren kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer.
Begreppet etik beskrivs av Statens medicinsk-etiska råd:
”Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras exempelvis när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen.”
Sveriges läkarförbund beskriver varför det är viktigt att ha kompetens inom etik:
”Ett gott förtroende är en förutsättning för en god patient-läkarrelation, vilket i sin tur är nödvändigt för att bästa möjliga hälso- och sjukvård för patienterna ska kunna ges. Att läkare i sin yrkesverksamhet iakttar ett etiskt förhållningssätt är en viktig del i att upprätthålla allmänhetens förtroende.”
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren ha fått en grundläggande förmåga att analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer
Resultat för deltagaren
Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren:- kunna uppvisa kunskap för att kunna analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer
- kunna redovisa för och reflektera över prioriteringar inom hälso-och sjukvården
- kunna beskriva vad värdekonflikter i sjukvården är och hur man som läkare kan förebygga och hantera dessa
- kunna uppvisa kunskap om etiska riktlinjer för ställningstagande till att utföra eller avstå från HLR
- kunna redovisa för hur man genomför en etisk analys och kunna hantera aktörsmodellen
- kunna redogöra för grunderna för diskrimineringar som faller under diskrimineringslagen, barnens rättigheter och barnkonventionen samt veta hur man gör om något har blivit fel.
Resultat för patient och samhället
Etiska principer genomsyrar vården och det är viktigt att patienten får ett korrekt bemötande, korrekt behandling och att den görs på ett jämlikt sätt utan diskriminering. Etiska bedömningar är också nödvändiga för att göra korrekta prioriteringar inom hälso- och sjukvården.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8
Delmål a2 – Etik, mångfald och jämlikhet
(uppvisa kunskap om innebörden av medicinsk-etiska principer samt kunna identifiera etiska problem och analysera dessa på ett strukturerat sätt, kunna hantera värdekonflikter i det dagliga arbetet, kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder)
HSLF-FS 2021:8
Delmål STa4 – Etik
(kunna analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer)
4. Program
Schema
Delkurs 1 (ca 45 min)
Kapitel 1. Etiska principer
Kapitel 2. Etiska plattformen
Kapitel 3. Avslutande test
Delkurs 2 (ca 40 min)
Kapitel 1. Introduktion till värdekonflikter
Kapitel 2. Avslutande test
Delkurs 3 (ca 50 min)
Kapitel 1: Grundprinciper och ställningstagande
Kapitel 2: När kan man avstå från hjärt-lungräddning?
Kapitel 3: Information till patienten
Kapitel 4. Avslutande test
Delkurs 4 (ca 35 min)
Kapitel 1. Etisk analys och aktörsmodellen
Kapitel 2. Etisk analys i praktiken
Delkurs 5 (ca 45 min)
Kapitel 1: Definitioner
Kapitel 2. Planera patientens vård & olika ansvarsområde
Kapitel 3: Inför ett ställningstagande, den fasta vårdkontakten & dokumentation
Kapitel 4. När patienten inte vill ha livsuppehållande behandling
Delkurs 6 (ca 55 min)
Kapitel 1. Inledning och historisk diskriminering
Kapitel 2. Diskriminering & barnkonventionen
Kapitel 3. Etiskt bemötande i vården
Kapitel 4. Avslutande test
Extern länk
https://www.bonnieracademy.se/lakarutbildningar-2/medicinsk-etik-for-st-lakare/
Referenser
Referens [1] Abortlag (1974:595)
Referens [2] Hälso- och sjukvårdsförordning (2017:80)
Referens [3] Hälso- och sjukvårdslag (2017:30)
Referens [4] Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
Referens [5] Lag (2008:344) om hälso- och sjukvård åt asylsökande m.fl.
Referens [6] Lag (2013:407) om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd
Referens [7] Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
Referens [8] Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård
Referens [9] Lag (1995:831) om transplantation m.m.
Referens [10] Lag (2008:962) om valfrihetssystem
Referens [11] Lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården
Referens [12] Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Referens [13] Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Referens [14] Patientdatalag (2008:355)
Referens [15] Patientlag (2014:821)
Referens [16] Patientsäkerhetslag (2010:659)
Referens [17] Socialtjänstlag (2001:453)
Referens [18] Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
Referens [19] SOSFS 1997:14 Delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och tandvård
Referens [20] SOSFS 2011:9 Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Referens [21] HSLF-FS 2017:37 om ordination och hantering av läkemedel i hälso- och sjukvården
Referens [22] HSLF-FS 2017:40 Vårdgivares systematiska patientsäkerhetsarbete
Referens [23] Lövtrup M (2015) Vård i den grå zonen. Läkartidningen 50/2015
Referens [24] Compassionate use programme, Läkemedelsverkat
Referens [25] Etik – En introduktion,1989. Omarb.uppl.2018 http://www.smer.se
Referens [26] Etikboken L.Sandman S Kjellström
Referens [27] Etikens ABZ N Lynöe, N Juth
Referens [28] Medicinsk etik. PC Jersild. Artikelserie Läkartidningen 2002 Nr48- 2003-2
Referens [29] Principles of Biomedical Ethics. T.I. Beauchamp, J.F. Childress
Referens [30] Din skyldighet att göra patienten delaktig. Socialstyrelsen Artikelnummer 2015-4-10
Referens [31] Can the Patient Decide? Evaluating Patient Capacity in Practice.M. Tunzi.M.D. Am Fam Physician.
Referens [32] SOU 1995:5 Vårdens svåra val
Referens [33] Prioriteringar inom hälso-och sjukvård.(prop 1996/97:60)
Referens [34] Om värdekonflikter samt Om djupt eskalerande arbetsplatskonflikter Thomas Jordans blog. blog.perspectus.se
Referens [35] Etiska riktlinjer för hjärt-lungräddning(HLR). 2021. Svenska läkarsällskapet Svensk sjuksköterskeförening Svenska rådet för hjärt-lungräddning
Referens [36] Nya etiska riktlinjer för hjärtlungräddning väl förankrade i svensk vård. A Ågård, Engström. Läkartidningen 1-2/2014
Referens [37] Etiska riktlinjer vid ställningstagande till att avstå från och/eller avbryta livsuppehållande behandling.Svenska Läkaresällskapet Svensk sjuksköterskeförening. 2018
Referens [38] SOFS 2011:7 Om att ge eller inte ge livsuppehållande behandling
Referens [39] Socialstyrelsens föreskrifter om ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2011:7) om livsuppehållande behandling;
Referens [40] Att mötas i sjukvården. Socialstyrelsen Artikelnummer 2015-1-5
Referens [41] Jämställdvård Socialstyrelsen. Artikelsnummer 2004-103-3
Referens [42] Lesbiska kvinnor osynligörs i konsultationen. A Westerståhl.Läkartidningen Nr 23 2004. Volym 101
Referens [43] Transpersoner i Sverige SOU 2017:92
Referens [44] Hur skapar vi bättre hälsa för personer med funktionsnedsättning? SKL 2018
Referens [45] Lagen om mottagande av asylsökande. SFS nr:1994:137
Referens [46] Vilken vård ska en region erbjuda asylsökande och papperslösa. Socialstyrelsen stöd i arbetet /Asylsökande och andra nyanlända/Hälso-och sjukvård,tandvård/Erbjuden vård
Referens [47] Robzenieks A., The power of apology: Patients appreciate open communication American medical News july 28 2003
Referens [48] Att be om ursäkt.Anamaria Whitmer Apology. Feb 2015
Referens [49] http://www.smer.se
Referens [50] http://www.sls.se
Referens [51] https://liu.se/prioriteringscentrum
Referens [52] http://www.WHO.int
Referens [53] http://www.anhoriga.se
Referens [54] http://www.do.se
Referens [55] http://www.unicef.se
Jämställdhet och likabehandling
Kursen är utformad på ett genusneutralt sätt.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen är helt anpassad för digitalt lärande. Innehållet består av texter, animationer, film och extra inläsningsmaterial. Utöver teori förväntas kursdeltagaren bedöma olika situationer med hjälp av flervalsfrågor och reflektionsövningar. Kursen avslutas med ett sluttest (examination).
Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en källa för information ifrån under denna tid. Eftersom kursen är webbaserad finns inga fasta kurstillfällen.
Inga särskilda systemkrav krävs, endast internetuppkoppling. Efter anmälan skickas e-post ut med användarnamn och lösenord. Därefter kan kursen påbörjas och genomföras i egen takt. Support finns tillgänglig under kontorstid (vardagar).
Kursmaterial
I kursen finns extramaterial för fördjupning och länkar till annat relevant källmaterial.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Flervalsfrågor finns på olika platser i kursen och kursen avslutas med ett avslutande test med flervalsfrågor. Kursintyg genereras när testet är godkänt för hela utbildningen. För att få godkänt krävs samtliga rätt på sluttestet.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Vid avslutad kurs uppmuntras deltagaren att genomföra en enkätutvärdering med feedback på kursen. Svaren ingår i underlag för årlig revidering av kursen. Utöver detta är deltagaren välkommen att kontakt Bonnier Healthcare direkt med specifika frågor eller synpunker gällande kursen.
Årligen sker även utskick av Lipus digitala utvärdering till samtliga personer som genomgått utbildningen. Även detta resultat ingår som underlag vid årlig revidering.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Lipus-nummer 20220035, Lipuscertifering giltigt till 2023-02-28
Lipus-nummer 20200131
7. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Då kursen ges digitalt finns inget tak för maximalt antal deltagare.
Språk
Svenska
Avgift
4.495 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Kringkostnader
Inga
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan kan göras här eller till Kafai Wong som är kundansvarig på telefonnummer 073-957 89 77, e-post kafai.wong@medibas.se.
Länk till webbsida för anmälan
https://www.bonnieracademy.se/lakarutbildningar/medicinsk-etik-for-st-lakare/Antagningsförfarande och bekräftelse
Eftersom inget tak finns för antal deltagare antas alla till kursen.
Efter anmälan skickas en bekräftelse med inloggningsuppgifter till kursdeltagaren.
Kontaktperson
Kundansvarig Kafai Wong Tel: 0739-578977 kafai.wong@medibas.se
Kursintyg
Vid avklarat kunskapstest genreras ett kursintyg som kan sparas/skrivas ut. Dessutom kan man skriva ut intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter som undertecknas av studierektor eller annan behörig person.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Bonnier Healthcare Sweden AB.
Ansvarig för innehåll
Sonja Kvint, Överläkare Kvinnokliniken Skövde SkaS.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Sonja Kvint, Överläkare Kvinnokliniken Skövde SkaS
Isabelle Cehlin, MD, Bonnier Healthcare Sweden, Stockholm
Kursadministration
Kafai Wong, kundansvarig
Tel: 0739-578 977
E-post: kafai.wong@medibas.se
Övriga samarbetspartners
Inga
Målgruppsrepresentant
Remy Waardenburg, specialist i allmänmedicin, medicinsk redaktör Medibas
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen är producerad av Medibas AB som ingår i Bonnier Healthcare Sweden AB. Kursen finansieras genom deltagaravgifter.
Kringarrangemang
Inga
Sponsorers närvaro
Inga
Jävsförhållande
Inga