1. Målgrupp
Nivå
Läkare under specialistutbildning/ST, Färdiga specialister (Fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen vänder sig både till ST-läkare och till specialister som skall handleda ST. Den passar också bra för dig som handleder läkarstudenter, AT-läkare eller kommer att handleda BT.
2. Behovsbeskrivning
Kursen syftar till att uppfylla Socialstyrelsens krav på handledarutbildning som del av ST respektive för specialistläkare som är huvudhandledare för ST.
Kravet på handledning under specialiseringstjänstgöring innebär bland annat att ST-läkaren kontinuerligt skall ges stöd och vägledning inom de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs inom respektive specialitet inkluderande såväl medicinska mål som mål inom exempelvis kommunikation, ledarskap och etik. ST-läkarens kompetensutveckling skall bedömas och dokumenteras. Det individuella utbildningsprogrammet skall dessutom tas fram, regelbundet följas upp och vid behov revideras.
Oavsett om det rör sig om handledning av studenter, AT, BT, eller ST finns också ett behov av att kunna handleda inom yrkets olika delar med ett pedagogiskt förhållningssätt, göra observationer, bedöma och återkoppla. Allt detta behöver ske integrerat i vardagen i en pressad sjukvård.
För att underlätta för deltagaren att möta dessa krav och behov har vi profilerat kursen så att bland annat följande ingår:
Återkommande diskussioner i storgrupp och smågrupper med erfarenhetsutbyte och aktivt deltagande.
Exempel och övningar där moderna kunskaper inom kommunikation och psykologi integreras.
En fördjupning inom det i handledning centrala ämnet bedömningsmetoder med bland annat en kaliberingsövning av mini-CEX med egna videoexempel där du får jämföra ditt omdöme med ca 500 kollegors!
Vi berör också vanliga problemområden och redskap för att ta fram utvecklingsplan.
Med förståelse för både behov och villkor för ST-utbildning i en pressad sjukvård, önskar kursansvariga tillsammans med övriga deltagare också bidra med tips och idéer för att förena utbildning och sjukvårdsproduktion.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Det övergripande målet är att bidra till att kursdeltagaren i kommande handledaruppdrag kan medverka till att den handledde får stöd, och vägledning inom läkaryrkets olika områden, såväl inom medicinska som professionella kvalitéer och i yrkets svårigheter för att bli en välfungerande och välmående kollega.
Kursen ämnar att ge ökade kunskaper och förståelse för handledarens roll och adeptens behov av handledning, ökad förmåga att strukturera handledningen och hålla i handledarsamtal, utvärdera utbildningsläkarens kompetens samt ge konstruktiv feedback.
Resultat för deltagaren
Kursen syftar till att förbereda dig för den viktiga uppgiften att handleda en kollega under utbildning.
Kursen erbjuder bland annat deltagaren möjlighet att få:
- Möjligheter att reflektera över handledning och dess betydelse
- Utbyta erfarenheter med andra kursdeltagare kring handledning
- Förståelse för handledarens pedagogisk och formella roll inklusive bedömningar
- Kunskap om bedömningsmetoder utifrån erfarenhet och forskning
- Kunskap om regelverk och målbeskrivning
- Kunskaper om planering och uppföljning av utbildningen
- Kunskaper om hur ett handledningsamtal kan läggas upp utifrån struktur och innehåll
- Kunskaper om kommunikationsverktyg vid handledning och återkoppling
- Kunskaper om hur handledning kan integreras i den kliniska vardagen
- Träning i att göra bedömning av klinisk kompetens
- Träning i att genomföra handledningsamtal
- Träning i att ge återkoppling
- Träning i kommunikation
Resultat för patient och samhället
Såväl patienter som samhälle förmodas gynnas av välutbildade och välmående läkare.
Delmål för ST angivna av kursproducent
Kursen syftar till att uppfylla Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd avseende handledarutbildning för ST enligt SOSFS 2008:17 delmål 16 och 2015:8 delmål a1 samt motsvarande krav för specialistläkare som handleder ST-läkare.
4. Program
Schema
Ur innehållet:
Presentation, inledning
Varför behövs handledning? Vad innebär handledning?
Positiva och negativa erfarenheter av handledning, gruppdiskussion
Handledning och ledarskap
Pedagogiska verktyg, handledarens redskap, kommunikationsövning
Bedömningsmetoder inkl kalibreringsövning med videoexempel
Feedback, teori och praktik
Regelverket som berör ST-utbildningen
Handledarsamtalet, innehåll och process
Träning i att handleda – övning
Svårigheter i yrkesrollen – diskussion
Handledning ur olika perspektiv inklusive etik – övning
Hinder & lösningar för handledning och utbildning i vardagen
”Produktiv utbildning” – exempel när utbildning och produktion integreras
Träning i kommunikation
Reflektion, utvärdering och avslut
(Se också schema)
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2021/01/handledarutbildning-zoom-12.pdf
Referenser
HANDLEDNING & KOMMUNIKATION – LITTERATUR
Handledning för professionell utveckling Göran Skarman – Liber ISBN: 9789147099573
Handledning inom behandlande yrken Peter Hawkins, Robin Shohet – Studentlitteratur ISBN:9789144048192
Yrkesmässig handledning Sidsel Tveiten – Studentlitteratur ISBN:9789144097565
Klar kommunikation – SAVI
Ben Benjamin, Amy Yeager, Anita Simon – Studentlitteratur ISBN:9789144090283
ÖVRIGT – LITTERATUR
ST-boken Redaktörer Ola Björgell, Ulrika Uddenfeldt Wort
ARTIKLAR OM KOMPETENSVÄRDERING (BEDÖMNINGSMETODER)
Kogan, Jennifer & Hatala, Rose & Hauer, Karen & Holmboe, Eric. (2017). Guidelines: The do’s, don’ts and don’t knows of direct observation of clinical skills in medical education. Perspectives on Medical Education. 6. 1-20. 10.1007/s40037-017-0376-7
Weller JM1, Misur M2, Nicolson S2, Morris J3, Ure S4, Crossley J5, Jolly B6. Can I leave the theatre? A key to more reliable workplace-based assessment. Br J Anaesth. 2014 Jun;112(6):1083-91. doi: 10.1093/bja/aeu052. Epub 2014 Mar 17.
Weller JM1,2, Castanelli DJ3,4, Chen Y5, Jolly B6. Making robust assessments of specialist trainees’ workplace performance. Br J Anaesth. 2017 Feb;118(2):207-214. doi: 10.1093/bja/aew412.
Genusperspektiv
Under kursen ges tillfälle att reflektera över genus och mångfaldsaspekter i handledning. Kursledningen har lika andel kvinnor och män.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Teoretiska avsnitt varvas tätt med diskussioner i både smågrupper och storgrupp, korta övningar och rollspel samt ett par mindre grupparbeten.
Kursen ges online vilket innebär att kursen sker via videolänk, du deltar via egen dator med headset och webkamera på valfri plats. Kursen går då live på samma tid och med samma upplägg som ursprungskursen inklusive övningar och gruppvisa diskussioner. Förhoppningen är att kursen på så vis kan bli så lik en vanlig kurs som möjligt.
Kursmaterial
Visst material i tryckt form i samband med kursen, åhörarkopior i PDF-format och litteraturlista skickas efter avslutad kurs.
Förberedelser
Genomgång av Socialstyrelsens författning och målbeskrivning för respektive specialitet rekommenderas före kursstart. Deltagaren rekommenderas också formulera problem och frågor som berör handledning innan kursstart.
Kunskapskontroll
Aktiv medverkan i diskussioner och övningar förutsättes och gruppvis redovisning. I övrigt ingen formaliserad kunskapskontroll.
Kompetensutveckling
Nej
Kompetensöverföring
Konkreta tips och råd för såväl innehåll som struktur i handledning förmedlas. Även modeller för hur exempelvis mottagningsarbete kan organiseras för att stärka utbildningen med god arbetsmiljö och hög produktivitet. Förslag till hur bedömningsmetoder kan implementeras. Muntlig framställan samt skriftligt material i samband med kurs.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Utvärdering sker med LIPUS utvärderingsmall. Utvärderingen läses av kursledning och är en viktig grund för fortsatt kursutveckling. Övergripande resultat från kursvärderingen återkopplas till gruppen via mail.
Planering
Kursutvärderingen har visat att nuvarande upplägg fungerar väl och kursen är väsentlig oförändrad jämfört med tidigare tillfälle.
Tidigare Lipus-certifiering
20180177 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare
20190105 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare
20190107 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare
20190156 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare
20200080 – Handledarutbildning för ST-läkare och specialistläkare
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 11 februari 2021
Slutdatum: 12 februari 2021
Sista anmälningsdatum: 20 januari 2021
Kursplats: FULLTECKNAD! Onlinekurs via Zoom.
Startdatum: 14 april 2021
Slutdatum: 15 april 2021
Sista anmälningsdatum: 12 mars 2021
Kursplats: Online via Zoom
Kursortens län
Blekinge län, Dalarnas län, Gotlands län, Gävleborgs län, Hallands län, Jämtlands län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län, Södermanlands län, Uppsala län, Värmlands län, Västerbottens län, Västernorrlands län, Västmanlands län, Västra Götalands län, Örebro län, Östergötlands län
Antal deltagare
Minimum 10, maximalt 18
Språk
Svenska
Avgift
5900 kr + moms. Intyg, PDF med åhörarkopior och övrigt digitalt material ingår i kursavgiften.
Kringkostnader
Inga. Kursen sker online.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
För mer information och anmälan se: hjarntanken.se/aktuellt.html
Krav: Anmälan inklusive fakturadress
Ang COVID-19: Med hänsyn till rådande pandemiläge och Folkhälsomyndighetens rekommendationer arrangeras kursen online. Onlinekurs innebär att kursen sker via videolänk, du deltar via egen dator med headset och webkamera på valfri plats. Kursen går då live på samma tid och med samma upplägg som ursprungskursen inklusive övningar och gruppvisa diskussioner. Förhoppningen är att kursen på så vis kan bli så lik en vanlig kurs som möjligt.
Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn.
Bekräftelse av kursplats meddelas via e-mail löpande då ansökningar inkommer. Anmälan är bindande men kursplats kan kostnadsfritt överlåtas på kollega. Om färre än 10 anmälda kan kursen behöva ställas in.
Kursintyg
Intyg utfärdas för samtliga deltagare. ST-läkare får intyg på Socialstyrelsens intygsformulär.
Kontaktperson
Aktiebolaget Hjärntanken, Fredrik Walentin, Tégnergatan 9, 703 55 Örebro, info@hjarntanken.se
Länk till kursens webbplats
hjarntanken.se/aktuellt.html
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Specialistläkare Fredrik Walentin och Psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken
Ansvarig för innehåll
Specialistläkare Fredrik Walentin och Psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Fredrik Walentin, Specialist i neurologi sedan 2004, kliniskt verksam. Adj. Universitetsadjunkt Örebro Universitet, läkarprogrammet. Övergripande studierektor vid Universitetssjukhuset Örebro 2008-2016, Sakkunnig Socialstyrelsen vid specialitetsindelningen respektive målbeskrivningsarbetet inför SOSFS 2015, SPUR-inspektör, medförfattare ST-boken, Studentlitteratur (avsnitt om Specialistkollegium respektive organisation av ST-utbildning i ett landsting). Bedriver via det egna Aktiebolaget Hjärntanken öppna kurser samt har genomfört/planerade uppdragsutbildningar sedan 2016 för bland annat Region Stockholm, Region Sörmland, Region Östergötland, Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Region Värmland, Region Västmanland, Region Dalarna, Region Västernorrland, Region Västerbotten, Region Norrbotten, Svensk Internmedicinsk Förening samt Svensk Urologisk Förening, Dagens medicin och kongressen Framtidens specialistläkare i Malmö 2016 och 2018, Läkarförbundets studierektorskonferens 2019 samt nationell AT-kongress 2019. Utbildningarna har följande tema: Handledarutbildning, handledarinspiration, Studierektorsutbildning, Bedömningsmetoder, Etikseminarier.
Kursadministration
Specialistläkare Fredrik Walentin och leg psykolog Helena Skogh, Aktiebolaget Hjärntanken
Övriga samarbetspartners
Inga
Målgruppsrepresentant
Kursen har utvecklats med stöd av tidigare kursutvärderingar.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras genom deltagaravgift.
Kringarrangemang
Inga
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer
Jävsförhållande
Inga