1. Målgrupp
Nivå
Läkare under specialistutbildning/ST, Färdiga specialister (Fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Andra yrken
Sjuksköterska
Ytterligare information
Kursen riktar sig till ST-läkare i behov av att utveckla sin ledar- och handledarkompetens, sina insikter i teambildning och sjukvårdens organisation, samt sin kommunikativa förmåga i mötet med kollegor, medarbetare, studenter, patienter och närstående. Kursen riktar sig också till färdiga specialister, överläkare och distriktsläkare i behov av att utveckla sin ledarförmåga och även till sjuksköterskor i ledarställning.
Erfarenhet av klinisk tjänstgöring är ett krav för deltagande i kursen, liksom goda färdigheter i svenska språket.
Kursen förutsätter 100% närvaro.
2. Behovsbeskrivning
Inom sjukvården ökar medvetenheten om betydelsen av gott ledarskap. Historiskt har man i hög grad förlitat sig på att den medicinska kompetensen varit tillräcklig grund för effektivt ledarskap och handledande. Den kommunikativa förmågan i mötet med kollegor och medarbetare såväl som med patienter och deras närstående lyfts allt oftare fram som en viktig del av läkarens professionella utövande.
Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkares specialisttjänstgöring (SOSFS 2008:17 och SOSF 2015:8) ger tydligt uttryck för betydelsen om ökad ledar-, handledar-, kommunikations-, informations- och organisationskompetens hos ST-läkare.
För att uppnå dessa mål har det lagts upp ett kursprogram med hög grad av deltagaraktivitet. Efter varje teoripass följer reflektion i grupp, träningssituationer och personlig handledning.
Erfarenheterna från tidigare kurser har givit utbildarna god inblick i målgruppens behov och om lämplig pedagogik. Sammanställning av kursutvärderingar finns att tillgå på info@lipus.se.
Utbildarna erbjuder en koncentrerad version av den 2-veckorskurs som sedan några år varit förlagd till Högklint utanför Flen och tidigare Barnens Ö, Väddö kommun. Kursen fokuserar på det som rör ledarskapet i sjukvårdsteam, handledning samt ansvarstagande i ledaruppgifter såsom kontinuerligt lärande och samarbetsutveckling av det professionella utövandet. Såväl i denna 1-veckaskurs som i 1+1-veckaskursen läggs tonvikt på träning i olika ledarsituationer under personlig handledning av kursledarna och löpande reflektioner av etiska frågeställningar.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Ökad förmåga att frigöra och tillvarata egna och andra människors resurser. Känna sig trygg och säker i sin ledarroll.
Resultat för deltagaren
Kunskapsmål:
– Kunskap om vad ledarskap innebär och kräver.
– Kunskap om olika handledningsstilar, handledningens syfte, betydelse, resultat, form och innehåll.
– Kunskap om den egna ledarkompetensen utifrån personlig och social förmåga och hur den kan utvecklas.
– Kunskap om kommunikationsteorier som är till hjälp i mötet med patienter och närstående, medarbetare, kollegor och studenter.
– Kunskap om positiv uppmärksamhet och dess betydelse.
– Kunskap om grupprocesser, konfliktteori, ett teams olika utvecklingsfaser.
– Insatt i medicinskt-etiska principer och hur man kan implementera dessa i det dagliga arbetet.
– Kunskap om Hälso- och Sjukvårdens organisation och ekonomiska styrsystem.
– Kunskap om Hälso- och Sjukvårdens sekretessbestämmelser, innebörden av patientlagen, patientdatalagen för journalhantering och vårdgivarens skyldigheter utifrån patientsäkerhetslagen.
– Vara insatta i den roll Socialstyrelsen, IVO samt Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd har för sjukvårdspersonal.
– Kunskap om samarbetsformer med andra aktörer utanför Hälso- och Sjukvården.
Färdighetsmål:
– Förmåga att leda ett vårdteam med olika professioner.
– Förmåga att skapa acceptans, förtroende och uppmärksamhet för den egna ledarstilen.
– Förmåga att avläsa utvecklingsprocesser hos medarbetare och aktivt stödja ett effektivt och positivt arbetsklimat.
– Ge akt på eventuell särbehandling på arbetsplatsen och agera resolut, rationellt och empatiskt.
– Att som ledare och kollega kunna hantera konflikter med en lugn och målinriktad metodik där alla kan vinna något.
– Visa på tydlighet, ansvarstagande och rättframhet i kommunikation.
– Upprättande av tydliga och ömsesidiga avtal.
– Förmåga att ge och ta emot konstruktiv kritik i det egna teamet.
– Bidra till ett fungerande feedback-system i organisationen grundat på ett välmotiverat förhållningssätt.
– Uppnå en effektiv förmåga att prioritera, delegera och evaluera arbetsuppgifter.
– Förmåga att handleda och instruera medarbetare och studenter.
– Förmåga att skapa trygghet, kreativitet, ansvarsfördelning, struktur, nyfikenhet och fokusering i handledarsituationer och utvecklingssamtal.
– Utveckla egen handledarstil utifrån den personliga träning och feedback som erbjuds på kursen.
– Förmåga att överblicka lärandebehov och initiera fortbildning i medarbetarteam.
– Förmåga till lyhördhet och intresse för andras tänkande och språkliga uttryck.
– Att ha ett etisk välgrundat, trygghetsskapande, respektfullt och engagerat bemötande och samtal med patienter, närstående, kollegor och övriga medarbetare utifrån deras individuella behov.
– Kunna stärka patientens egen förmåga som varande expert på egen hälsa och sjukdom, samt samråda om egenvård med denne och närstående.
– Att med empati, respekt och lyhördhet kunna ge patienter och närstående svåra besked.
– Kunna planera och presentera muntlig information som är förståelig och intresseväckande för olika mottagare.
Attitydsmål
– Förmåga att värdera, uttrycka och förhålla sig adekvat till egna styrkor och svagheter.
– Utvärdera sin kommunikativa förmåga och ha en positiv attityd till utveckling av denna.
– En välkomnande och konstruktiv attityd till andras återkoppling riktat till den egna personen.
– En positiv attityd till eget fortsatt lärande inom professionen och till personlig utveckling.
– En respektfull attityd till andra oavsett kön, etnicitet, religion, sexuell identitet, socioekonomisk status, funktionsförmåga och ålder.
Resultat för patient och samhället
Skapa möjlighet till bättre resursutnyttjande, koordinerat ansvarstagande och mindre sjukfrånvaro.
Delmål för ST angivna av kursproducent
SOSFS 2008:17
Delmål
13. Del av delmålet omfattar kurs. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
15. Del av delmålet omfattar kurs samt handledning på undervisning. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
16. Del av delmålet omfattar kurs, handledning under handledning samt intyg om godkänd kurs utfärdat av kursledare. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
17 Del av delmålet omfattar kurs, samt intyg om godkänd kurs utfärdat av kursledare. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
18. Hela delmålet omfattas.
SOSFS 2015:8
Delmål
a1. Del av delmålet omfattar kurs, handledning och undervisning under handledning, deltagande i inom- eller mellan-professionell reflektion i grupp, samt intyg om genomförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av kursledare. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
a2. Del av delmålet omfattar kurs, deltagande i inom- eller mellan-professionell reflektion i grupp, samt intyg om genomförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av kursledare. Klinisk tjänstgöring under handledning täcks inte av kursen.
a6. Hela delmålet omfattas.
b1. Del av delmålet omfattar kurs, deltagande i inom- eller mellan-professionell reflektion i grupp, samt intyg om genomförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av kursledare. Klinisk tjänstgöring under handledning och medsittning täcks inte av kursen.
4. Program
Schema
Kursen pågår under en vecka (mån-fre) och är strukturerad i trappsteg där varje steg förutsätter inhämtade kunskaper och ledarverktyg från tidigare steg.
Instruktörer och föreläsare under kursen:
Tommy Kvarnlöf, leg psykolog, organisationskonsult, auktoriserad handledare, psykoterapeut och transaktionsanalytiker.
Anna Sand, Överläkare, Med Dr, Specialist i Obstetrik och Gynekologi, Tema Kvinnohälsa, Karolinska Universitetssjukhuset.
5-6 veckor före kursstart: Interaktiva instuderingsuppgifter med hjälp av egen erfarenhet, kunskap och relevanta teorikompendier.
Dag 1 10.00-18.00
STEG I: PLATTFORM
Uppstart, utforma och använda fungerande samarbetsavtal. Individuella kontrakt för det man önskar uppnå och egen insats under kursen.
STEG II: JAG
Kunskap om egen och andras personlighet.
STEG III: VI
Kommunikationsteori
Dag 2 08.00-18.00
forts. STEG III
Konstruktiv kritik, feedback, uppmärksamhet, grundinställning till sig själv och andra. Att bemöta olikhet. Kunskap om hur vi påverkar varandra samt träning i att använda detta kunnande. Positiva och negativa gruppeffekter. Förutsättningar för effektiva grupper. Övn. Konstruktiv kritik, +/+-inställning under handledning.
STEG IV: LEDNING
Ledarskapets innebörd, ledarkompetens och maktverktyg. Att bygga team. Acceptans och förtroende. Prioritering, delegering, riskanalys och evaluering. Övn. Positiv ledarmakt under handledning.
Dag 3 08.00-18.00
STEG V: EGEN PLAN
Ev. tillägg och ändring av det individuella kontraktet utifrån erfarenheter från de första kursdagarna.
STEG VI: PROBLEM
”Gnissel i maskineriet”, passivitet vs. ansvarstagande, motstånd, mobbing, oenighet, polarisering och konflikt. Att hantera konflikter i dialog. Övn Bemötande av motstånd, passivitet och konflikthantering under handledning.
STEG VII: TILLÄMPNING: HANDLEDNING OCH UNDERVISNING
Handledningsteori och handledningsdemonstration. Medicinsk och aktiverande handledning. Undervisning.
Övn. Handledning under handledning. Information/undervisning inför hela gruppen, video, andras och egen reflektion.
Dag 4. 08.00-18.00
STEG VIII: FÖRDJUPNING
Övn. Motivering av besvärlig medarbetare under handledning. Korrigering av medarbetare med brister i etik/empati under handledning. Utvecklingssamtal med medarbetare under handledning. Samtal med patient/anhöriga under handledning.
Etikdiskussion utifrån deltagarnas kliniska erfarenheter.
Dag 5. 08.00-15.00
STEG IX: ORGANISATION
Mål och organisation. Genomgång av aktuella lagar och förordningar samt olika tillsynsmyndigheter. Organisation runt ST-läkaren. Vad organisationen gör med oss, positivt och negativt. Övn. Grupppresentation av ett ämne rörande sjukvårdsorganisation.
STEG X: MORGONDAGEN
Individuella riktning/mål för framtida ledarutveckling. Feedback till varje deltagare. Kursutvärdering och avslut.
Referenser
– Ahltorp B. ”Rollmedvetet ledarskap – om chefsroller och ledningsstilar i strategisk samverkan”, Liber Ekonomi 1998
– Bylund & Kristiansen : ”Samspel – arbetslivets psykologi i transaktionsanalytiskt perspektiv”; Natur och Kultur 2005
– Ekeland, T-H.: ”Konflikt och konfliktförståelse”, Liber 2006
– Kvarnlöf & Vallmon: Teorikompendier A-Å. Innehåller och är anpassad till de olika ämnesområden som berörs under kursen. 2019
– Thier S. ”Leda lärande och förändring”, Mermerus
– Jackson & McKergoow: ”The Solutions Focus – The simple way to positive change”, NB Publishing 2002
– Sjøvold, Endre: ”Teamet: utveckling, effektivitet och förändring i grupper”, Liber 2008
– Thylefors Ingela: Ledarskap i human serviceorganisationer, Natur & Kultur 2007
Genusperspektiv
Genusaspekter på ledarskap och handledarskap kommenteras och diskuteras fortlöpande i samband med teoretiska genomgångar och övningar. Kursen leds av en man och en kvinna med skiftande bakgrunder.
5. Metodik
Pedagogisk metod
För att uppnå kursens mål har det lagts upp ett kursprogram med hög grad av deltagaraktivitet. Efter varje korta teoripass följer reflektion i grupp, träningssituationer i grupp med personlig handledning. Man kan inte räkna med personlig handledning inom samtliga ledarskapsfunktioner. Att delta som observatör när någon annan handleds kan vara en värdefull erfarenhet. Videoupptagning kommer att användas som pedagogiskt hjälpmedel.
Kursmaterial
Pärm med teorikompendier, övningsuppgifter och program. Boken ”Samspel, arbetslivets psykologi i transaktionsanalytiskt perspektiv” delas ut till de som som så önskar. Den ersätts av de 26 teorikompendierna som främsta kunskapsreferens.
Förberedelser
Ett urval teorikompendier med tillhörande instuderingsuppgifter ska underlätta för deltagarna att bättre tillgodogöra sig teoripresentationerna under kursen.
Teorikompendier och instuderingsuppgifter skickas till deltagarna 5-6 veckor före kursstart och svaret ska skickas till lärarna senast ett bestämt datum ca 2 veckor före kursstart.
Kunskapskontroll
När svar på instuderingsuppgifterna inkommit fortsätter dialogen utifrån bedömning av resultatet och ev. begäran om förtydliganden.
Kontroll av inhämtade kunskaper, färdigheter och attityder under kursen ställs mot den enskildes utgångsläge vid kursstart och de kursmål som denne då sätter upp med stöd av kursledningen. Grad av måluppfyllelse utvärderas muntligen vid halva kurstiden och vid kursavslut. Olika träningstillfällen ger även indikation hur väl deltagaren tillämpar och visar sina nyvunna kunskaper och attityder.
Kompetensutveckling
Kursens utvecklare/lärare tillhandahåller vid önskemål fortsatt ledarhandledning individuellt eller i grupp.
Kompetensöverföring
Såväl utdelat material och anvisad litteratur är anpassade för att deltagarna ska kunna föra kompetensen vidare i verksamheten.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Kursen utvärderas fortlöpande och vid avslutning med hjälp av mallar utformade av Lipus. Deltagarna och Lipus får återkoppling efter genomförda utvärderingar.
En fördröjd utvärdering genomförs en månad efter kursslut. Syfte är att ge deltagare och kursproducent sammanfattad rapport för repetition och vidare utveckling av kursen.
Planering
Utvärderingar och kursledarnas egna intryck under tidigare seminarier har använts för att successivt uppdatera den ursprungliga tvåveckorskursen. Kursen har sedan två år tillbaka kortats till en vecka (5 dagar) med annan struktur, kortare teoripass och där en mellanperiod med ”hemuppgifter” tagits bort. Avsnittens rangordning har ändrats, så att inlärningsprocessen flyter smidigare och teman som rönt stort intresse har utökats eller tillkommit, t.ex. konflikthantering, handledning, undervisning och svåra samtal med patient/närstående. Personlig handledning i olika träningssituationer har fått en mer framträdande plats. Instuderingsuppgifter före kursstart har också tillkommit.
Tidigare Lipus-certifiering
De senaste kurstillfällena enligt nedan samt vid flera tillfällen tidigare med IPULS nummer:
20090094, 20080329, 20080070, 20070150, 20070378, 20060369, 20050364, 20050078
20110302, Praktisk ledarskap,
20120417, LOL-Ledarskap/Handledning och Organisation för Läkare, IPULS-nr 20110342
20121002, LOL-Ledarskap/Handledning och Organisation för Läkare, IPULS-nr 20120154
IPULS-nr: 20120326
Ledarskap/Handledning och Organisation för Läkare, Lipus-nr 20130148. 8/4-9/5 2014
Ledarskap och organisation för läkare, Lipus-nr 20140151. 21/4-22/5 2015
Ledarskap, kommunikation och organisation för Läkare, Lipus-nr 20160006 2/5-2/6 2017
Ledarskap, kommunikation och organisation för ST-läkare, Lipus-nr 20170123 28/5-1/6 2018
Ledarskap, kommunikation och organisation för lST-läkare, Lipus-nr 20180033 20-24/5 2019
Lipus-nr: 20190055
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 7 september 2020
Slutdatum: 11 september 2020
Sista anmälningsdatum: 3 juli 2020
Kursplats: Talja Högklint några km utanför Flen i Sörmland.
Kursortens län
Södermanlands län
Antal deltagare
12
Språk
Svenska
Avgift
20.000:- plus moms per deltagare, vilket innefattar kurs, kurspärm med teorikompendier och omfattande dokumentation.
I avgiften ingår lunch, f.m. och e.m. fika, frukt, förfriskningar o.a.
Kringkostnader
Boendekostnad tillkommer och bekostas av deltagaren.
Boende finns med två alternativ:
A. Ett fåtal sängplatser i enkelrum och dubbelrum finns på Högklint. Högklint är en gård som ligger avskilt med lokaler avsedda för psykolog- och utbildningsverksamhet. Nära och enkelt boende i naturskön kulturmiljö med värme från öppna spisar i stugorna ”Sandvik” och ”Gröna Lund” och bastu med dopp i sjön. Toalett i anslutning till rummen, med dusch i ett intilliggande hus. 500 kr/natt/rum inkl. frukost. Boende i dubbelrum 350 kr inkl. frukost. Middag kan beställas från en cateringfirma. Enklare matställen finns i Flens tätort.
B. Boende på närliggande hotell/pensionat: Malmköpings Wärdshus, Malmköpings Hotell och Plevnagården (samtliga boendealternativ ligger ca 13 km från kurslokalen). Det finns även annat boende i trakten som kursproducenten kan rekommendera. Möjlighet att nyttja Högklints gemensamhetslokaler med bastu och dopp i sjön.
Deltagarna betalar själva för boende och resan till och från kurslokalen.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Intresseanmälan görs per e-post, via www.abundi.se, brev eller telefon till kursens kontaktperson (kursansvarig). En anmälningsblankett fylls i och skickas till kursansvarig.
Deltagaren är formellt antagen efter att anm.blanketten återsänds fullständigt ifylld och verksamhetschefen mejlat beviljande av kurskostnad och ledighet.
Avbokning:
Sista ”fria ångerdag” är 7/7 2020. Därefter återbetalas inte kursavgiften.
Krav för deltagande: Fullständig närvaro under samtliga 5 kursdagar och att kursen är betald i förskott. Fullt utbyte av denna kurs kräver att deltagarna har goda kunskaper i svenska och engagerar sig aktivt i såväl teoretiska som praktiska och självständiga avsnitt under hela samarbetsprocessen.
Antagningsförfarande och bekräftelse
”Först till kvarn”. När kursen är fulltecknad erbjuds nya sökande reservplats och möjlighet att kunna delta i kommande kurser.
Antagning bekräftas via mejl efter att kursledningen mottagit komplett ifyllt anmälningsformulär samt mejl-meddelande från verksamhetschefen om beviljad ledighet och kursavgift.
Kursintyg
Kursintyg delas ut efter fullständig närvaro under samtliga 5 sammanhörande kursdagar.
Till ST-läkare lämnas intyg enligt Socialstyrelsens föreskrifter.
Kontaktperson
Tommy Kvarnlöf
Abundi Psykolog AB
Talja Högklint
642 91 Flen
070-380 76 91
0157-10800
tommy@samtal.se
www.abundi.se
Länk till kursens webbplats
www.abundi.se
8. Kursansvariga
Initiativtagare
• Kursledare: Leg. psykolog Tommy Kvarnlöf, organisationskonsult, auktoriserad handledare, psykoterapeut.
Ansvarig för innehåll
Lärare:
• Tommy Kvarnlöf, Leg. psykolog, organisationskonsult, auktoriserad handledare och psykoterapeut.
• Anna Sand, Överläkare, Med Dr, Specialist i Obstetrik och Gynekologi, Tema Kvinnohälsa, Karolinska Universitetssjukhuset.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Kursledare:
• Tommy Kvarnlöf, leg. psykolog, organisationskonsult, auktoriserad handledare och psykoterapeut.
• Ägare och verksam inom Abundi Psykolog AB med utbildning, handledning, konsultation, samt psykoterapi för enskilda, par och familjer. Verksam inom dessa områden sedan 1980.
• Erfarenhet av handledning inom sjukvården avseende lednings-, organisations- och metodfrågor: Team vid Mariebergsklinikerna i Kristinehamn – sjukhus-kuratorer, ledningsgruppen paramedicinska avd, sjuhuskyrkan, barn- o ungdomshab, smärtteamet, sexualrådsmott. vid Nyköpings lasarett – logopederna vid Kullbergska sjukhuset – sjukhuskuratorerna vid Mälarsjukhuset – beroendemott 10100 Norrtälje
• Erfarenhet av andra stödinsatser inom sjukvården riktade till ledningsgrupper, läkargrupper och medarbetare i kris: Vux.psykiatriska team, BUP-team, radiologer, rehab.klinik, företagshälsa, vuxenhab., driftschefer och enskilda läkare.
• Erfarenheter av egna föreläsningar, presentationer och kurser riktat till personal verksam inom sjukvården och ämnesområden som ledarskap, organisation och behandling:
Deltagare i paneldebatt och ledare för seminariegrupp om primärvården, SIPRI. Lidingö 1985.
Kursdagar: ”Teorier och om och hanterande av konflikter” för läkare och klinikchefer vid Mölndals lasarett. 2 heldagar på Lökeberga kurscentrum i Kungälv 1989.
Föreläsning på CKU-konferens ”Ungdomar och missbruk”. ”Möten med unga missbrukare – att skapa hopp och tilltro till ett liv utan missbruk”. Garnisonen, Sthlm 2004.
IQPC-konferens Personlighetsstörningar och neuropsykiatriska funktions-hinder “Effektivt teamarbete – att utveckla samarbete inom team som arbetar med patienter med komplexa problem”. Sahlen-huset, Sthlm 2005.
IK-CKU-konferensen Framgångsrik missbruks- och beroendevård – så vidareutvecklar du ditt arbete med missbrukare och psykiskt sjuka missbrukare. ”Att skapa ett meningsfullt möte och samtal där båda kommer till sin rätt”. Garnisonen, Sthlm 2007.
Föreläsning om konflikthantering: ”Big and Small Talk – a study comparing international and interpersonal conflict solutions”. 6th African Conference on Psychotherapy, Makerere Univ., Kampala, Uganda 2010.
Föreläsning om depressions-behandling: ”What Do You Say To Your Patients After They Say Goodby To Themselves?”. International Transactional Analysis Association International Conference. Osaka, Japan 2013.
Kursledare för ”Ledarskap/handledning och Organisation för Läkare”. Barnens Ö, Väddö. 2014
Kursledare för ”Ledarskap, kommunikation och organisation för ST-Läkare”. Högklint, Flen 2015, 2017, 2018 och maj 2019.
Kursadministration
Tommy Kvarnlöf, leg psykolog, Abundi psykolog AB
Övriga samarbetspartners
Ingen.
Målgruppsrepresentant
Under utbildningens planering har flera ST-läkare konsulterats om deras önskemål och krav. Kontakt har även tagits med ST-studierektorer för att efterhöra deras tankar och önskemål.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Deltagaravgifter.
Kringarrangemang
Inga kringarrangemang
Sponsorers närvaro
Inga sponsorer.
Jävsförhållande
Saknas.