Beroendelära för ST-läkare

Kort om kursen Beroendelära för ST-läkare
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
BT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Barn- och ungdomspsykiatri, Geriatrik, Psykiatri, Beroendemedicin, Äldrepsykiatri
Ytterligare information
Kursens primära målgrupp är ST-läkare inom psykiatri & beroendemedicin. Kursen kan även vara av intresse för specialister i geriatrik.
2. Behovsbeskrivning
Det finns flera skäl till varför utbildning om beroendesjukdomar och deras behandlingar är av stor vikt för läkare:
Förekomsten av beroendeproblem: Beroendesjukdomar är vanligt förekommande och påverkar miljontals människor världen över. Läkare behöver förstå dessa sjukdomar för att kunna erbjuda rätt diagnos och behandling.
Komplexiteten i sjukdomen: Beroendesjukdomar är inte bara fysiska; de involverar psykologiska, sociala och biologiska faktorer. Utan rätt utbildning kan det vara svårt för läkare att identifiera och hantera dessa komplexa aspekter effektivt.
Stigma och missförstånd: Det finns fortfarande mycket stigma kring beroende, vilket kan leda till att människor inte söker hjälp eller att deras problem undervärderas. Genom utbildning kan läkare få verktyg för att bemöta patienter med empati och utan fördomar.
Samsjuklighet: Många som lider av beroendesjukdomar har också andra hälsoproblem, såsom psykisk ohälsa eller kroniska sjukdomar. En läkare som är utbildad i att hantera beroende kan bättre adressera dessa samsjukligheter.
Effektiv behandling: Utbildning ger läkare kunskap om de senaste behandlingsmetoderna, inklusive medicinska och psykologiska insatser, vilket ökar chanserna för att patienterna ska återhämta sig och leva ett hälsosamt liv.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursens övergripande mål är att ge kunskap om handläggning av olika typer av beroendetillstånd. Vidare ska kursen bidra till att ST-läkaren ska utveckla ett integrerat synsätt på beroendetillståndens uppkomstmekanismer, behärska utredning och kunna ge evidensbaserad klinisk behandling.
Resultat för deltagaren
Efter genomförd kurs kommer kursdeltagaren att kunna:
- Redogöra för förekomst av bruk, riskbruk, skadligt bruk och beroende av beroendeframkallande substanser, samt kön-, ålders- och sociala faktorer av betydelse.
- Identifiera och handlägga symtom vid påverkan av alkohol och de vanligaste beroendeframkallande substanserna och förklarar deras verkningsmekanismer.
- Ta upp beroendeanamnes, använda validerade skattningsinstrument och biologiska markörer, ställa korrekta diagnoser enligt gällande manualer.
- Identifiera risk- och skyddsfaktorer, bedöma självmordsrisk, självskaderisk och risk för våld mot andra.
- Utreda, diagnostisera och handlägga konsekvenser av skadligt bruk och beroende.
- Ordinera patienten adekvat akut läkemedelsbehandling och ge information om verkningsmekanismer, effekter och biverkningar.
- Redogöra om psykologiska behandlingsmetoder enligt nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende.
- Tillämpa och bedöma behovet av anmälan angående vapeninnehav, körkortsinnehav.
- Bedöma behov av tvångsvård enligt LPT/LVM.
Resultat för patient och samhället
Beroendesjukdomar har omfattande effekter på samhället som sträcker sig långt bortom individens hälsa och välbefinnande. Här är några viktiga aspekter:
Hälso- och sjukvårdssystemet: Behandling av beroendesjukdomar och tillhörande hälsoproblem innebär ofta stora kostnader för sjukvården.
Ekonomiska konsekvenser: Beroendesjukdomar kan leda till minskad arbetsförmåga, högre arbetslöshet och förlorad produktivitet. Företag och arbetsgivare påverkas också, eftersom frånvaro och ineffektivitet kan öka.
Kriminalitet och rättsväsende: Drog- och alkoholberoende kopplas ofta till brott, som våldsbrott, stöld och narkotikahandel. Detta leder till högre kostnader för rättsväsendet och ökad belastning på kriminalvården.
Sociala relationer: Familjer och närstående påverkas djupt, ofta med emotionell stress, ekonomisk press och i vissa fall splittrade relationer som följd. Barn till personer med beroende är särskilt utsatta.
Folkhälsa och säkerhet: Beroende kan bidra till olyckor, till exempel bilolyckor på grund av rattfylleri, samt spridning av infektionssjukdomar som HIV och hepatit, särskilt vid användning av delade injektionsnålar.
Kostnader för åtgärder och förebyggande insatser: Samhället behöver investera i förebyggande åtgärder, utbildning och behandlingsprogram, vilket också innebär ekonomiska utmaningar.
- Världshälsoorganisationen (WHO) – WHO publicerar rapporter om den globala påverkan av beroendesjukdomar och rekommenderar strategier för hantering och förebyggande. Webbplats: https://www.who.int
- European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) – Denna organisation tillhandahåller omfattande analyser och data om drogmissbruk i Europa. Webbplats: https://www.emcdda.europa.eu
- Socialstyrelsen (Sverige) – Socialstyrelsen rapporterar om situationen i Sverige, inklusive statistik och riktlinjer för behandling. Webbplats: https://www.socialstyrelsen.se
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOS-FS 2015:8
Psykiatri: a2, b1, b2, b3, c6, c13
Barn- och ungdomspsykiatri: a2, b1, b2, b3, c3, c8, c9, c10
Beroendemedicin: a2, b1, b2, b3, c1, c5, c10
Äldrepsykiatri: a2, b1, b2, b3, c6
HSLF-FS 2021:8
Psykiatri: STa4, STb1, STb2, STc6, STc13, STc14
Barn- och ungdomspsykiatri: STa4, STb1, STb2, STc3, STc8, STc9, STc10
Beroendemedicin: STa4, STb1, STb2, STc1, STc5, STc10
Äldrepsykiatri: STa4, STb1, STb2, STc6
4. Program
Schema
Schema presenteras i bifogad fil nedan. Kursen inleds med en distansdel, fas 1, uppskattad tidsåtgång 4 timmar. Man börjar med individuella studier dvs. läser kursens syfte och kompetensmål. Läser in sig på kursmaterialet och sedan skickar in sin inlämningsuppgift i form av fall eller frågeställning. Etiska frågor samt kommunikation med patienten och anhöriga kring självbestämmande/autonomi diskuteras löpande under kursdagarna.
Extern länk
evidencebased.se
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2025/04/program-kurs-beroendelara-4.pdf
Referenser
Läroböcker
- Franck, J. & Hedberg, C. (2016). Alkohol – riskbruk, skadligt bruk och beroende. Läkemedelsboken.
- Heilig, M. (2019). Beroendetillstånd. Studentlitteratur, Lund. Främst kapitel 2 & 3 samt del 2 kapitel 5
- Heilig, M. & Håkansson, A. (2016). Narkotikaberoende. Läkemedelsboken.
Riktlinjer och lagar
- Franck, J. (2016). Behandling av adhd vid samtidigt skadligt bruk/beroende av alkohol eller narkotika. Information från Läkemedelsverket. Från sidan 52.
- Läkemedelsverket (2010). Behandling vid alkoholabstinens – nya rekommendationer
- SFS 1988:870 Lag om vård för missbrukare i vissa fall
- Socialstyrelsen (2017). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkemedelsassisterad behandling vid opiodberoende
- Socialstyrelsen (2019). Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende
Jämställdhet och likabehandling
Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen inleds med en distansdel under 4 veckor där den uppskattade tidsåtgången för kursdeltagarna är 4 timmar. De kommer också att ges litteraturanvisningar via kursportalen samt e-learning. En uppgift i form av fall eller frågeställning rörande beroendesjukdomar kan laddas upp på portalen.
Därefter följer ett kursmöte som omfattar tre heldagar. Under kursmötet hålls föreläsningar och falldiskussioner. Kursen erbjuds på plats alt på distans, hybridmöte (samtidigt) via Zoom.
Kursmaterial
Tillgång till webbaserad lärplattform, Moodle. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.
Förberedelser
Förberedelserna via lärplattformen en månad före start. En halvdag krävs för att kunna gå igenom materialet på plattformen.
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Genom åhörarkopior samt vårdprogram.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Kursen utvärderas med Lipus digitala utvärdering.
Planering
Nej
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 17 december 2025
Slutdatum: 19 december 2025
Sista anmälningsdatum: 15 december 2025
Kursplats: Helsingborg, Elite Hotel Marina Plaza eller via videolänk
Kursortens län
Skåne län
Antal deltagare
20
Språk
Svenska
Avgift
9 500 kr exkl moms.
Kringkostnader
Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se.
Eller fylla i blanketten online: http://www.evidencebased.se/anmalan/. Huvudmannens godkännande.
Länk till webbsida för anmälan
https://evidencebased.seAntagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn. Antagningen bekräftas via ett mejl till deltagaren.
Kontaktperson
Farshid Sheikhvand, Kursgivare. info@evidencebased.se
Tel: 0736-258657
Kursintyg
Intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter utfärdas till deltagande ST-läkare.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Ansvarig för innehåll
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.
Kursadministration
Farshid Sheikhvand.
info@evidencebased.se
moodle.evidencebased.se
Övriga samarbetspartners
Nej
Målgruppsrepresentant
Nej.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.
Kringarrangemang
Nej
Sponsorers närvaro
Nej
Jävsförhållande
Nej