Bronkoskopi kurs
Kort om kursen Bronkoskopi kurs
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare
Specialitet
Barn- och ungdomsmedicin, Infektionssjukdomar, Lungsjukdomar, Öron-, näs- och halssjukdomar
Ytterligare information
Kursen vänder sig till bronkoskopinoviser med liten eller ingen erfarenhet av bronkoskopi, företrädesvis blivande specialistläkare inom lungmedicin, allergologi, infektion, ÖNH, barn/ ungdomsmedicin och anestesiologi.
2. Behovsbeskrivning
Bronkoskopi är en central diagnostisk och terapeutisk metod inom lungmedicin, intensivvård och thoraxkirurgi. Teknikens komplexitet och det ökade användningsområdet – inklusive endobronkiellt ultraljud (EBUS), transbronkiella biopsier och terapeutiska interventioner – ställer höga krav på teoretisk kunskap, teknisk skicklighet och patientsäkerhet.
Trots metodens kliniska betydelse visar både nationella och internationella studier att det råder stor variation i hur bronkoskopi lärs ut, vilket påverkar kvalitet och utfall negativt. Det finns ett dokumenterat behov av strukturerad, standardiserad utbildning med tydligt definierade lärandemål och praktisk träning i en simulerad miljö för att minska inlärningskurvans risk för patienterna .
I Sverige saknas idag en nationellt certifierad kurs inom basal bronkoskopi som säkerställer enhetlig utbildningsnivå oberoende av geografiskt område eller vårdgivare. Detta kan leda till ojämlik vård, varierande kompetensnivåer och brister i patientsäkerheten. En standardiserad kurs fyller därmed ett viktigt verksamhetsbehov genom att erbjuda en likvärdig basutbildning, minska variationen i klinisk färdighet samt ge kursdeltagare möjlighet att träna moment i en säker miljö innan klinisk tillämpning.
Kursen är även i linje med riktlinjer från internationella professionella organisationer såsom European Respiratory Society (ERS) och American Thoracic Society (ATS), som förespråkar kompetensbaserad träning och formell certifiering inom bronkoskopi.
- Wahidi MM, et al. ”Training and Competency in Bronchoscopy: A Statement from the CHEST Expert Panel.” Chest. 2016.
- Ernst A, Herth FJF. Principles and Practice of Interventional Pulmonology. Springer, 2013.
- Ost DE, et al. ”Assessment of Competency in Pulmonary Procedures: Bronchoscopy.” Ann Am Thorac Soc. 2015.
- ERS. ”ERS Curriculum for bronchoscopy training.” European Respiratory Society, 2020.
- Davoudi M, Colt HG. ”Bronchoscopy simulation: current and future directions.” Clin Chest Med. 2010.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Att säkerställa enhetlig utbildningsnivå oberoende av geografiskt område eller vårdgivare.
En standardiserad kurs erbjuder en likvärdig basutbildning, minska variationen i klinisk färdighet samt ge kursdeltagare möjlighet att träna moment i en säker miljö innan klinisk tillämpning.
Resultat för deltagaren
- Redogöra för indikationerna för flexibel och rak bronkoskopi. (”Uppvisa kunskap” Föreläsning, litteraturinläsning)
- Beskriva handläggande och utförande av endobronkiellt ultraljud. (”Ha kännedom” Föreläsning, litteraturinläsning, film)
- Redogöra för provtagningstekniker som bronkbiopsi, transbronkiella finnålsaspirationer och bronkoalveolärt lavage samt redogöra för indikation för var och en av dessa. (”Uppvisa kunskap” Föreläsning, litteraturinläsning)
- Ordinera individuellt anpassad premedicinering liksom handlägga patienter som tillhör en riskgrupp till exempel antikoagulantiabehandlade patienter. (”Uppvisa kunskap” Föreläsning, litteraturinläsning)
- Orientera sig i bronkträdet samt hitta och benämna lungans olika segment och subsegment. (”Kunna” Praktisk övning)
- Hantera den medicintekniska utrustningen och använda videoteknik och bildtagning. Skriva bronkoskopiberättelse. (”Uppvisa kunskap” Föreläsning, litteraturinläsning, praktisera)
Resultat för patient och samhället
1- Öka patientsäkerheten: ST läkaren kan öva upp sin teknik utan att riskera skada riktiga patienter. Färre komplikationer som blödningar, hypoxi eller pneumothorax.
2- Bättre diagnostik och behandling: Simulatorträning leder till bättre kvalitet i undersökningen (Bättre provtagning från rätt plats). Tidigare och mer korrekt diagnos vilket kan påverka behandlingsvalet och prognosen.
3- Tryggare patientupplevelse: En tränad läkare agerar mer professionellt, vilket ökar patientens förtroende och minskar oro inför undersökningen.
Delmål för ST angivna av kursgivare
Enligt SOSFS 2015:8 och HSLF-FS 2021:8:
Lungsjukdomar: c13/STC13, c6/STc6, c8/STc8, c10/STc10 (självständigt utföra och tolka bronkoskopi)
Anestesi: c4/STc4, c5/STc5
Barnmedicin: c4/STc4
ÖNH: c5/STc5
4. Program
Schema
Se bifoga fil nedan för program. Kursdatum är 28-30 september 2026
Föreläsarna:
- Magnus Sköld, Professor, Överläkare, Medicinska enheten Lung- och Allergisjukdomar, Karolinska universitetssjukhuset
- Michael Runold, Överläkare, Medicinska enheten Lung- och Allergisjukdomar, Karolinska universitetssjukhuset.
- Gert Henriksson, Överläkare, PF Halskirurgi, Tema Akut och Reparativ Medicin.
- Carl Spindler, Överläkare, Läkare, Medicinkliniken, Danderyds sjukhus
- Ranjh Hamed, Överläkare, Medicinska enheten Lung- och Allergisjukdomar, Karolinska universitetssjukhuset
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2025/06/prel-schema-5.docx
Referenser
- ATS BAL guideline
Performing Bronchoalveolar Lavage as per the American Thoracic Society Guidelines 2012: An Analysis of 100 Consecutive Cases | American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. https://doi.org/10.1164/rccm.201210-1952LE
- BTS guideline for flexible bronchoscopy
British Thoracic Society guideline for diagnostic flexible bronchoscopy in adults: accredited by NICE | Thorax. https://doi.org/10.1136/thoraxjnl-2013-203618
- European Respiratory Sociaty
Sedation for flexible bronchoscopy: current and
emerging evidence. https://doi.org/10.1183/09059180.00006412
- Karolinska universitetssjukhusets egna riktlinje
RIKTLINJER FÖR BRONKOSKOPI. Pdf format
Riktlinje för antikoagulantia vid bronkoskopi. Pdf format
Jämställdhet och likabehandling
Kursen är utformad i enlighet med Socialstyrelsens mål om jämlik vård och strävar efter att ge deltagarna både medicinska och etiska verktyg för att kunna ge en rättvis och personcentrerad vård
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen består av teoretiska föreläsningar och hands-on träning på simulatorer under personligt handledning för små grupper som kommer att bestå 3-4 läkare.
Kursmaterial
Åhörarkopior, simulatorer, riktiga bronkoskop staplar, riktlinjer.
Förberedelser
Deltagarna får ett utskick av material som består av lokala riktlinjer och de europiska samt amerikanska riktlinjerna.
Kunskapskontroll
Kontinuerligt inspektion och bedömning av enskilda deltagare.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Deltagarna ska i anslutning till kursens avslut ha fyllt i Lipus kursvärderingsformulär.
Feedbacken används för att systematisk förbättra kursen.
Planering
Kontinuerligt använd i de senaste 10 kursen. Nu har kursen varit i uppehåll pga Covid och avsaknaden av simulatorer i mer än 5 år.
Tidigare Lipus-certifiering
Senaste certifikat nr: 20170143. Datum 180130 – 180201
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 28 september 2026
Slutdatum: 30 september 2026
Sista anmälningsdatum: 30 juni 2026
Kursplats: Karolinska universitetssjukhuset - Huddinge
Kursortens län
Stockholms län
Antal deltagare
20
Språk
Svenska
Avgift
18000 sek (ink moms)
Kostnaden kommer att innefatta teoretiska material, träning på simulatorer, fika och lunch samt kursmiddag.
Kringkostnader
Resor och logi bekostas och ordnas av deltagarna själva.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan via mejl till:
Sandra Björkman Jonsson, sandra.bjorkman-jonsson@regionstockholm.se
Verksamhetschefssekreterare/schemaläggare läkare
ME Lung- och Allergisjukdomar
Gävlegatan 55, NB3:03
070-167 10 94
Antagningsförfarande och bekräftelse
50% av deltagare ska vara från Lungmedicin. Resterande delas ut till övriga specialiteter som nämns ovan. Geografisk spridning över landet är viktigt för att sprida kunskapen vidare.
Bekräftelse skickas via mail efter sista dagen för ansökan.
Kontaktperson
Sandra Björkman Jonsson, sandra.bjorkman-jonsson@regionstockholm.se
Verksamhetschefssekreterare/schemaläggare läkare
ME Lung- och Allergisjukdomar
Gävlegatan 55, NB3:03
070-167 10 94
Ranjh Hamed, ranjh.n.hamed@regionstockholm.se
Kursledare och verksamhetschef, ME Lung- och Allergisjukdomar
Gävlegatan 55, NB3:03, 070-4397928
Kursintyg
Eget kursintyg.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Ranjh Hamed
Ansvarig för innehåll
Kurs ansvarig
Ranjh Hamed, Överläkare och verksamhetschef, ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska
Kursledare:
- Amalia Panagiotou, Specialistläkare, ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska
- Daniel Popa, Biträdande överläkare , ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska
- Pia Ghosh, Biträdande överläkare, ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska
- Sarmad Roomi, Biträdande överläkare, ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Ranjh Hamed
Överläkare och verksamhetschef för ME Lung- och allergisjukdomar, Karolinska universitetssjukhuset. Lung läkare i grunden. Tidigare kursledare för dom senaste bronkoskopikurser som ägdes rum innan Covid.
Kursadministration
Sandra Björkman Jonsson, sandra.bjorkman-jonsson@regionstockholm.se
Verksamhetschefssekreterare/schemaläggare läkare
ME Lung- och Allergisjukdomar
Gävlegatan 55, NB3:03
070-167 10 94
Övriga samarbetspartners
Olympus
CAMST
Målgruppsrepresentant
Martin Larsson, ST läkare vid vårt ME
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen kommer att organiseras av ME lung- och allergisjukdomar på Karolinska universitetssjukhuset som står för all finnansering och organisation. Dock kursen kommer att ges i samarbete med CAMST vid karolinska Huddinge som har simulatorerna och Olympus som kommer att bidra med brokoskop material samt bronko stapel.
Kringarrangemang
Inget
Sponsorers närvaro
Olympus som ska sponsra kurs middagen
Jävsförhållande
Inget