Hoppa till innehåll

Etik, mångfald och jämlikhet

Att arbeta som läkare medför ofta ställningstaganden till problem där det finns konflikter mellan olika värden och intressen. Exempel är val vid livsuppehållande behandling eller fosterdiagnostik. För att uppnå specialistkompetens krävs därför att läkaren kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer. Begreppet etik beskrivs av Statens medicinsk-etiska råd:
Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Etik, mångfald och jämlikhet

Kursen ges av: Bonnier Healthcare Sweden AB/Medibas och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: ST-läkare
Specialiteter:
Avgift: 4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Kringkostnader: Inga

Studieform: E-learning
Språk: Svenska
Kursnummer: 20250113
Län: Hela Sverige

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursen är primärt avsedd för ST-läkare.

Medicinsk-etiska principer är viktiga från grundutbildning till yrkeslivet. Innehållet i kursen kan därför även vara lämpligt för AT-läkare, BT-läkare och färdiga specialister.

2. Behovsbeskrivning

Att arbeta som läkare medför ofta ställningstaganden till problem där det finns konflikter mellan olika värden och intressen. Exempel är val vid livsuppehållande behandling eller fosterdiagnostik. För att uppnå specialistkompetens krävs därför att läkaren kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer.

Begreppet etik beskrivs av Statens medicinsk-etiska råd:

”Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras exempelvis när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen.”

Sveriges läkarförbund beskriver varför det är viktigt att ha kompetens inom etik:

”Ett gott förtroende är en förutsättning för en god patient-läkarrelation, vilket i sin tur är nödvändigt för att bästa möjliga hälso- och sjukvård för patienterna ska kunna ges. Att läkare i sin yrkesverksamhet iakttar ett etiskt förhållningssätt är en viktig del i att upprätthålla allmänhetens förtroende.”

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren ha fått en grundläggande förmåga att analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer

Resultat för deltagaren

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren kunna:
  • hitta vanliga svenska etiska riktlinjer från till exempel Svenska Läkaresällskapet och Läkarförbundet
  • beskriva hur man kan analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer
  • redovisa och reflektera över prioriteringar inom hälso-och sjukvården
  • beskriva vad värdekonflikter i sjukvården är och hur man som läkare kan förebygga och hantera dessa
  • beskriva etiska riktlinjer för ställningstagande till att utföra eller avstå från HLR samt beskriva etiska principer kring palliativ sedering i Sverige
  • förklara hur man kommunicerar med patienter och närstående om etiska frågeställningar såsom HLR eller livsuppehållande behandling
  • ge exempel på etiska dilemman och redovisa för hur man genomför en etisk analys och kunna hantera aktörsmodellen
  • sammanfatta grunderna för diskrimineringar som faller under diskrimineringslagen samt veta hur man gör om något har blivit fel.

Resultat för patient och samhället

Etiska principer genomsyrar vården och det är viktigt att patienten får ett korrekt bemötande, korrekt behandling och att den görs på ett jämlikt sätt utan diskriminering. Etiska bedömningar är också nödvändiga för att göra korrekta prioriteringar inom hälso- och sjukvården.

Delmål för ST angivna av kursgivare

SOSFS 2015:8
Delmål a2 – Etik, mångfald och jämlikhet

(uppvisa kunskap om innebörden av medicinsk-etiska principer samt kunna identifiera etiska problem och analysera dessa på ett strukturerat sätt, kunna hantera värdekonflikter i det dagliga arbetet, kunna bemöta människor som individer och med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder)

HSLF-FS 2021:8
Delmål STa4 – Etik 

(kunna analysera etiska problem med utgångspunkt i medicinsk-etiska principer)

4. Program

Schema

Kursinnehåll

  • Delkurs 1: Medicinsk etik – en introduktion (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Vad är etik?
    • Kapitel 2. Vad är medicinsk etik?
    • Kapitel 3. Etiska dilemman
  • Delkurs 2: Etiska principer (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Etiska principer
    • Kapitel 2. Etiska plattformen
  • Delkurs 3: Värdekonflikter (ca 40 min)
    • Kapitel 1: Värdekonflikter inom vården
    • Kapitel 2: Avslutande test för delkursen
  • Delkurs 4: Etik inom hjärt-lungräddning (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Grundprinciper och avstå från HLR
    • Kapitel 2. Information till patienten
  • Delkurs 5: Etisk analys och aktörsmodellen (ca 40 min)
    • Kapitel 1: Etisk analys och aktörsmodellen
    • Kapitel 2. Etisk analys i praktiken
  • Delkurs 6: Etik vid livsuppehållande behandling (ca 50 min)
    • Kapitel 1. Introduktion
    • Kapitel 2. Ställningstaganden
    • Kapitel 3: Palliativ sedering och etik
    • Kapitel 4. Kommunikation
  • Delkurs 7: Mångfald och jämlikhet (ca 40 min)
    • Kapitel 1. Inledning och historisk diskriminering
    • Kapitel 2. Diskrimineringsgrunder
    • Kapitel 3. Etiskt bemötande i vården
    • Avslutande test

Föreläsare

  • Remy Waardenburg, specialist allmänmedicin
    Tidigare medicinsk redaktör på Medibas
  • Veronica Pahlberg, specialist allmänmedicin
    Medicinsk redaktör Medibas

Extern länk

https://www.bonnierhealthcare.se/utbildning/kurser-st-lakare/etik-mangfald-jamlikhet/

Referenser

Can the Patient Decide? Evaluating Patient Capacity in Practice Tunzi, M. (2001). American Family Physician. Tillgänglig på: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11476275/

Etik – En introduktion Birkler, J. Liber AB.  (1989, omarbetad upplaga 2018) ISBN: 9789147140305.

Etikboken Sandman, L. & Kjellström, S. Studentlitteratur (2018). ISBN 9789144120539.

Etikens ABZ Lynöe, N. & Juth, N. Liber (2009). ISBN 9789147094134

Etiska riktlinjer för hjärtlungräddning (HLR) (2021). Svenska Läkaresällskapet, Svensk sjuksköterskeförening, Svenska rådet för hjärtlungräddning. Tillgänglig på: https://www.hlr.nu/wp-content/uploads/2021/02/Rev_Etiska-riktlinjer-for-hjart-lungraddning_andra_upplagan_2021.pdf

Etiska riktlinjer vid ställningstagande till att avstå från och/eller avbryta livsuppehållande behandling (2018). Svenska Läkaresällskapet, Svensk sjuksköterskeförening. Tillgänglig på: https://swenurse.se/download/18.9f73344170c0030623144f/1584002928026/etiska%20riktlinjer%20livsuppeh%C3%A5llande%20behandling.pdf

Lesbiska kvinnor osynliggörs i konsultationen Westerståhl, A. (2004). Läkartidningen, Nr 23, Volym 101. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2004/28704.pdf

Medicinsk etik Jersild, P. C. (2002-2003). Artikelserie i Läkartidningen, Nr 48-2002 – Nr 2-2003. Ej tillgänglig länk

Modell för etisk analys (år ej angivet). Karolinska Institutet. Tillgänglig på: http://www.karolinska.se/Etik

Nya etiska riktlinjer för hjärtlungräddning väl förankrade i svensk vård Ågård, A. & Engström, A. (2014). Läkartidningen, Nr 1-2/2014. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/etik-och-lakarroll/2014/01/nya-etiska-riktlinjer-for-hjartlungraddning-val-forankrade-i-svensk-vard/

Principles of Biomedical Ethics Beauchamp, T. I. & Childress, J. F. OXFORD UNIVERSITY PRESS INC (2019). ISBN: 9780190640873

SOU 1995:5 Vårdens svåra val (1995). Regeringskansliet. Tillgänglig på: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1995/03/sou-19955/

SOFS 2011:7 Om att ge eller inte ge livsuppehållande behandling (2011). Socialstyrelsen. Tillgänglig på: https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/20117-om-livsuppehallande-behandling/

Styrmodeller i hälso- och sjukvården – förslag för etisk analys (2019). Smer rapport 2019:2. Tillgänglig på: http://www.smer.se

Om värdekonflikter samt Om djupt eskalerande arbetsplatskonflikter Jordan, T. (år ej angivet). Thomas Jordans blog. Tillgänglig på: blog.perspectus.se

Läkartidningen. Hagnerud S. Det har varit jobbigt att inte kunna andas, men jag vill inte så mycket mer. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/kultur/kronika/det-har-varit-jobbigt-att-inte-kunna-andas-men-jag-vill-inte-sa-mycket-mer/

Svenska läkaresällskapet. Etiska riktlinjer för palliativ sedering i livets slutskede (2025). Tillgänglig på: https://www.sls.se/media/yjrpv3r3/sls_etiska-riktlinjer_palliativ_sedering_livets_slutskede_2025-1.pdf

Läkarförbundets etiska regler. Tillgänglig på: https://slf.se/rad-och-stod/etik/lakarforbundets-etiska-regler/

Läkartidningen. Så kan förolämpning mot tjänsteman påverka läkare. Tillgänglig på: https://lakartidningen.se/nyheter/sa-kan-forolampning-mot-tjansteman-paverka-lakare/

Jämställdhet och likabehandling

Kursen är utformad på ett genusneutralt sätt. I kursen ingår material om jämställdhet och likabehandling.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen är helt anpassad för digitalt lärande. Innehållet består av texter, animationer, film och extra inläsningsmaterial. Utöver teori förväntas kursdeltagaren göra uppgifter, bedöma olika situationer med hjälp av flervalsfrågor och reflektionsövningar. Kursen avslutas med ett sluttest (examination).

Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en källa för information ifrån under denna tid. Eftersom kursen är webbaserad finns inga fasta kurstillfällen.

Inga särskilda systemkrav krävs, endast internetuppkoppling. Efter anmälan skickas e-post ut med användarnamn och lösenord. Därefter kan kursen påbörjas och genomföras i egen takt. Support finns tillgänglig under kontorstid (vardagar).

Kursmaterial

I kursen finns extramaterial för fördjupning och länkar till annat relevant källmaterial.

Förberedelser

Nej

Kunskapskontroll

Flervalsfrågor finns på olika platser i kursen och kursen avslutas med ett avslutande test med flervalsfrågor. Kursintyg genereras när testet är godkänt för hela utbildningen. För att få godkänt krävs samtliga rätt på sluttestet.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

Nej

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Vid avslutad kurs uppmuntras deltagaren att genomföra en enkätutvärdering med feedback på kursen. Svaren ingår i underlag för årlig revidering av kursen. Utöver detta är deltagaren välkommen att kontakt Bonnier Healthcare direkt med specifika frågor eller synpunker gällande kursen.

Länk till Lipus digitala utvärdering ligger i kursen tillgänglig för samtliga personer som genomgått utbildningen. Även detta resultat ingår som underlag vid årlig revidering.

Planering

Utifrån tidigare års feedback från deltagare har vi inkluderat fler patientfall, frågeställningar samt innehåll om palliativ sedering.

Tidigare Lipus-certifiering

Lipus-nummer 20240122 Lipuscertifiering giltigt till 2025-10-11

Lipus-nummer 20230036 Lipuscertifiering giltigt till 2024-05-01

Lipus-nummer 20220035, Lipuscertifiering giltigt till 2023-02-28

Lipus-nummer 20200131, Lipuscertifiering giltigt till 2021-11-29

Sammanställning enkätsvar (76 respondenter)

Fördelning på de olika svarsalternativen och medelvärde
1. Hur svarade kursen mot kursbeskrivningen?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 2 2 8 24 37 5.3 0 3
2. Uppfylldes de angivna kursmålen avseende teoretiska kunskaper?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 2 3 4 26 38 5.3 0 3
3. Uppfylldes de angivna kursmålen avseende praktiska färdigheter?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 4 6 6 30 25 4.9 2 3
4. Var kursens pedagogiska arbetsformer anpassad till kursens mål och innehåll?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 2 3 5 27 36 5.3 0 3
5. Kommer du att för egen del kunna tillämpa det du lärt dig i din kliniska vardag?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 2 4 6 22 40 5.3 0 2
6. Har kursen givit dig stöd (tex material och metoder) att förmedla nyvunna teoretiska kunskaper vidare till kollegor och medarbetare i din verksamhet?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 2 2 17 25 28 5 0 2
7. Hur bedömer du kursen som helhet?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 0 3 2 9 28 32 5.1 0 2
8. Skulle du kunna rekommendera kursen till en kollega i en situation liknande din?
Svar 1 2 3 4 5 6 Medel Ej tillämplig Kan ej bedöma
Fördelning 1 3 2 3 20 45 5.3 0 2

7. Praktisk information

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

Då kursen ges digitalt finns inget tak för maximalt antal deltagare.

Språk

Svenska

Avgift

4.995 kr/deltagare (exklusive moms), som ger tillgång till kursen under 12 månader. Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Kringkostnader

Inga

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan kan göras här eller till Kafai Wong som är kundansvarig på telefonnummer 073-957 89 77, e-post kafai.wong@medibas.se.

Länk till webbsida för anmälan

https://www.bonnierhealthcare.se/utbildning/kurser-st-lakare/etik-mangfald-jamlikhet/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Eftersom inget tak finns för antal deltagare antas alla till kursen.
Efter anmälan skickas en bekräftelse med inloggningsuppgifter till kursdeltagaren.

Kontaktperson

Kundansvarig Kafai Wong Tel: 0739-578977 kafai.wong@medibas.se

Kursintyg

Vid avklarat kunskapstest genreras ett kursintyg som kan sparas/skrivas ut. Dessutom kan man skriva ut intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter som undertecknas av studierektor eller annan behörig person.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Bonnier Healthcare Sweden AB.

Ansvarig för innehåll

Remy Waardenburg är specialist i allmänmedicin. I sin kliniska vardag och som handledare för studenter, AT-läkare, BT-läkare och ST-läkare möter han regelbundet patientfall som väcker etiska frågeställningar. Hans engagemang ligger i att stödja både patienter och kollegor genom att belysa och reflektera kring de etiska dimensionerna i vården. Med mångårig erfarenhet av primärvårdens komplexa verklighet och en stark vilja att värna både patientens bästa och professionens integritet, har han utvecklat ett särskilt intresse för medicinsk etik. Detta intresse har lett till att han utarbetat en kurs i medicinsk etik som syftar till att ge vårdpersonal verktyg för att hantera svåra beslut med trygghet och eftertanke.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Anna Nager i egenskap som chefredaktör för Medibas, docent och specialist i allmänmedicin.

Kursadministration

Kafai Wong, kundansvarig

Tel: 0739-578 977
E-post: kafai.wong@medibas.se

Övriga samarbetspartners

Inga

Målgruppsrepresentant

Anna Nager, docent och specialist i allmänmedicin 

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen är producerad av Medibas AB som ingår i Bonnier Healthcare Sweden AB. Kursen finansieras genom deltagaravgifter.

Kringarrangemang

Inga

Sponsorers närvaro

Inga

Jävsförhållande

Inga