Praktiskt Kliniskt Ledarskap

Kort om kursen Praktiskt Kliniskt Ledarskap
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen är för dig som är specialistläkare, du har arbetat minst några år som specialist och du söker nya perspektiv och verktyg för ditt kliniska ledarskap. Du har inget formellt chefsuppdrag men är intresserad av att utveckla ditt ledarskap och fördjupa din förståelse för dig själv i yrkesrollen.
2. Behovsbeskrivning
Specialistläkare har en komplex yrkesroll som utövas i en kontext där kraven på både medicinsk expertis och ledarskapsförmåga är höga. Kursen ”Kliniskt Praktiskt Ledarskap” utgår från förståelsen att ledarskap i den kliniska vardagen sker i en miljö där liv och hälsa ständigt står på spel. Beslut måste ofta fattas under tidspress och osäkerhet, med begränsat utrymme för långa analyser. Detta ställer höga krav på att kunna reflektera i stunden och göra kloka vägval i realtid.
I många situationer fungerar specialistläkaren mer som en tillfällig konsult än som en fast medlem i teamet. Det innebär att förtroende och goda arbetsrelationer ofta behöver byggas upp på nytt, gång på gång. Samtidigt råder en komplex samarbetsdynamik där både hierarkiska strukturer och tvärprofessionell samverkan samexisterar. Läkaren behöver kunna växla mellan att vara medspelare och beslutsfattare – en förmåga som kräver både medvetenhet och fingertoppskänsla. Resursbrist är en ständig realitet och påverkar såväl prioriteringar som hur ledarskapet faktiskt utövas. Ofta handlar det om att fatta svåra beslut – och att kunna kommunicera dessa på ett sätt som skapar förståelse och acceptans.
Mot bakgrund av detta innebär de krav och förväntningar som ställs på läkares ledarskap att ledarskapsförmågan behöver utvecklas kontinuerligt – ett lärande som följer läkaren genom yrkeslivet. Att stärka sitt ledarskap genom utbildning är dessutom en obligatorisk del av specialiseringstjänstgöringen. Sveriges läkarförbund (2024) lyfter även ledarskapsutbildningar som en av flera insatser för att öka andelen läkare i chefspositioner. Trots detta finns det fortfarande få formella utbildningsinsatser som riktar sig till specialistläkare utan ett formellt chefsuppdrag.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursens övergripande mål är att stärka specialistläkarens förmåga att utöva ett medvetet, effektivt och situationsanpassat ledarskap i den kliniska vardagen.
Resultat för deltagaren
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren:
- kunna redogöra för en modell för kliniskt ledarskap och använda den som stöd för att utforska och utveckla den egna ledarskapsrollen.
- kunna analysera vilka kontextuella faktorer som påverkar det egna ledarskapets möjligheter, begränsningar och behov samt redogöra för hur dessa bör påverka det egna ledarskapets praktik.
- kunna redogöra för centrala principer för effektivt ledarskap och teamarbete i vårdens vardag, och analysera hur dessa kan tillämpas i den egna yrkesrollen.
- kunna identifiera vanliga orsaker till samarbetsutmaningar i vårdens vardag och analysera strategier för att förebygga och hantera dessa i rollen som klinisk ledare.
- ha kännedom om verktyg för att skapa effektiv kommunikation i vårdens specifika förutsättningar.
- ha färdighet i att leda samtal med tydlighet, lyhördhet och struktur, anpassat till olika situationer i det kliniska vardagsledarskapet.
- kunna redogöra för grundläggande principer inom Organizational Behavior Management och tillämpa dessa för att skapa utveckling i den egna verksamheten.
- kunna beskriva ledarskapets roll i att främja lärande samt reflektera över hur detta kan integreras i det egna kliniska vardagsarbetet.
- kunna redogöra för grundläggande teorier om självmedkänsla i relation till hållbart ledarskap samt identifiera egna behov av återhämtning och reflektera över strategier för medveten stresshantering.
- kunna reflektera över sina personliga styrkor, värderingar och beteendemönster och hur dessa påverkar det egna ledarskapet.
Resultat för patient och samhället
Läkare som kan prioritera, leda och kommunicera effektivt bidrar till ett bättre flöde i vården och minskar belastningen på hälso- och sjukvårdssystemet. Ett tydligt och närvarande ledarskap förbättrar samordningen i teamet, vilket i sin tur minskar risken för misstag och stärker patientsäkerheten. Genom att träna på reflektion och ledarskap under osäkerhet utvecklas förmågan att fatta välgrundade beslut i akuta och komplexa situationer.
När fler läkare stärker sin ledarskapsförmåga ökar också möjligheterna att initiera förbättringar i verksamheten – även utan formellt chefsuppdrag. Det bidrar till en mer lärande, resilient och förbättringsdriven vård. Slutligen stärker kursen deltagarnas förmåga till självledarskap och återhämtning, vilket minskar risken för utmattning och bidrar till att behålla medicinsk kompetens i vården över tid.
Delmål för ST angivna av kursgivare
Kursen riktar sig till specialistläkare.
4. Program
Schema
Kursen genomförs mellan 21/1 kl 10.00 (fika serveras från 9.30) till 23/1 kl 15.00
Dag 1
10.00–10.30 | Kursintroduktion och presentation
10.30–11.00 | Mitt kliniska ledarskap just nu
Reflektion kring nuläge, utmaningar och utvecklingsönskan.
11.00–12.15 | Praktiskt kliniskt ledarskap
Presentation av en modell för kliniskt ledarskap och hur den kan användas. Vi går även igenom ett synsätt på ledarskap som blir vår utgångspunkt för resten av utbildningen.
12.15–13.00 | Vilka specifika förutsättningar präglar kontexten för mitt ledarskap?
Analys av vilka specifika faktorer som påverkar det egna ledarskapets möjligheter, begränsningar och behov – såväl generellt inom vården som på den egna arbetsplatsen. Vad skapar kontexten för utmaningar i deltagarnas egen ledarskapsroll?
13.00–14.00 | Lunch
14.00–15.00 | (Fortsättning)
Vi tillför kontextanalysen några teoretiska perspektiv för att bredda förståelsen av den egna vardagen – från att synliggöra samspelet mellan olika nivåer i organisationen till normer, klimat och andra faktorer som påverkar samarbete och ledarskap.
15.00–16.00 | Vad karaktäriserar framgångsrikt ledarskap inom vården?
Forskning och centrala principer för effektivt ledarskap, teamarbete och tvärprofessionellt samarbete i vårdens vardag presenteras.
16.30–18.00 | Ledarskapsdilemman – gruppdiskussion
Deltagarna analyserar dilemman i ledarskapsrollen med hjälp av innehåll från dagen, samt diskuterar strategier för att hantera dessa dilemman.
19.30 | Middag
Dag 2
8.30 – 9.45 | Att leda utan formell makt i en komplex organisation
Med stöd i beteendepsykologiska principer (Organizational Behavior Management) arbeta vi med hur ledare kan påverka motivation och riktning – även utan formell makt.
10.00-11.00 | Effektiv kommunikation och samarbete (inkl paus)
Vi går igenom centrala principer för fungerande samarbete i grupper och utforskar perspektiv på mänskligt beteende och behov i arbetslivet. Dessutom belyser vi hur beslut fattas under press och osäkerhet, och vad som kan stödja kloka vägval i komplexa situationer.
11.00-12.00 | Att förstå, förebygga och hantera samarbetsutmaningar
Vi identifierar vanliga orsaker till samarbetsproblem och utforskar strategier och samtalsverktyg för att agera tidigt, tydligt och konstruktivt
12.00-13.15 | Lunch
13.15-14.15 | Fortsättning
14.30 – 16.00| Ledarskapsdilemman och rollspel (inkl. fika)
Diskussion och träning i att leda samtal anpassat till olika situationer i det kliniska vardagsledarskapet.
16.00-17.00 | Att leda lärande på gruppnivå
Att leda lärande är en viktig del av ledarskap. Vi avslutar dagen med hur man kan göra lärande till en enkel och integrerad del av arbetet.
17.00–19.00 | SPA för intresserade
19.30 | Middag
Dag 3
8.30–9.00 | Vad innebär det att leda sig själv?
Vi lär oss mer om flera olika perspektiv på personligt ledarskap och hur de kan vara ett stöd i det kliniska praktiska ledarskapet.
9.00 – 10.45 | Du är ditt verktyg som ledare.
Vi arbetar med att identifiera personliga styrkor och möjliga överslag, samt vikten av att utveckla flexibilitet i sitt sätt att agera. Genom reflektion kring egna erfarenheter och värderingar tydliggör vi vilken typ av ledare man vill vara – och hur värderingsstyrt ledarskap kan ge riktning i vardagen.
11.00 | Personligt ledarskap för hållbarhet
Vi utforskar hur personligt ledarskap kan stärka självledarskap, återhämtning och balans i en pressad vardag. Med fokus på resiliens, självmedkänsla och gränssättning fördjupar vi förståelsen för vad ett hållbart ledarskap innebär i praktiken.
12.00–13.00 | Lunch
13.00–14.30 | Mitt PKL och en plan framåt
Deltagarna arbetar med reflektion och coaching i par för att landa i en individuell summering, målsättning och plan.
14.30–15.00 | Kursavslutning med fika
Extern länk
Referenser
Nedan listas de referenser som utbildningen övergripande baseras på. Ytterligare litteratur kring specifika moment kommer att finnas att tillgå för deltagaren.
Andersson, C. (2016). Compassioneffekten: Att utveckla självtillit och inre trygghet. Natur & Kultur.
Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2024). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (7:e uppl., A. Holmqvist, Övers.). Studentlitteratur.
Jacobsson, C., & Åkerlund, M. (2019). Teamutveckling i teori och praktik. Natur & Kultur.
Kajonius, P.J. & Dåderman, A.M. (2020). Vem är du?: den moderna forskningen om Big Five. Stockholm: Fri tanke.
Kirkpatrick, I., Altanlar, A., & Veronesi, G. (2023). Doctors in leadership roles: consequences for quality and safety. Public Money & Management, 44(6), 515–522.
Mianda, S., Voce, A. (2018). Developing and evaluating clinical leadership interventions for frontline healthcare providers: a review of the literature. BMC Health Serv Res 18, 747.
Olofsson, R. & Nilsson, K. (2015). OBM i praktiken: förändra beteenden och nå resultat i organisationer. (1. utg.) Stockholm: Natur & Kultur.
Sandahl C, Falkenström E, Knorring MV. Chef med känsla och förnuft: om professionalism och etik i ledarskapet. Andra utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur; 2017.
Savage, M., Mazzocato, P., Savage, C. och Brommels, M. (2017). Physicians’ role in the management and leadership of health care – A scoping review. Stockholm: Medical Management Centre, Karolinska Institutet.
Wijk, H., Ponzer, S., Heikkilä, K., Kihlström, L., & Nordquist, J. (2019), Factors influencing effectiveness in postgraduate medical education – a qualitative study of experiences of the responsible clinical consultants. BMC Med Educ. 2019 Jan 3;19(1):3
Jämställdhet och likabehandling
Kursen utgår från att ledarskap inom vården utövas i komplexa och mångfacetterade kontexter där jämlikhet och rättvisa är avgörande. Genom att deltagarna analyserar sin ledarskapskontext och diskuterar dilemman och samarbetsutmaningar, uppmuntras de att se hur exempelvis genus, ålder och etnicitet påverkar både samspel i team och vårdens kvalitet. Kursens innehåll lyfter vikten av inkluderande ledarskap och hur medvetna val i vardagen kan bidra till en mer jämlik vårdmiljö.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen bygger på en praktiknära, reflekterande och interaktiv pedagogik som utgår från deltagarnas egen kliniska verklighet och erfarenhet. Följande metodiska angreppssätt används:
- Erfarenhetsbaserat lärande: Deltagarnas egna situationer, dilemman och exempel används aktivt som utgångspunkt för analys, reflektion och lärande. Det stärker överföringen till den kliniska vardagen och möjliggör djupare insikter.
- Reflektion i grupp och individuellt: Reflektion används systematiskt för att stärka medvetenheten om egna mönster, val och förhållningssätt. Gruppens samlade erfarenhet är en viktig lärresurs.
- Modellstöd och teoretisk förankring: Centrala modeller och teorier inom kliniskt ledarskap, samarbete, organisationskultur och beteendepåverkan (t.ex. OBM och systemteori) introduceras för att ge språk, struktur och djup i analysen av vardagens komplexitet.
- Praktisk träning: Kursen innehåller moment av träning i verklighetsnära samtalssituationer för att ge möjlighet att prova nya sätt att agera och utveckla sin kommunikativa flexibilitet.
- Kollegialt lärande och spegling: Gruppen fungerar som en trygg lärmiljö där deltagarna får stöd och spegling i sitt utforskande. Genom att lyssna till andras berättelser och perspektiv vidgas förståelsen för det egna ledarskapet.
- Coaching och handlingsplanering: Deltagarna får arbeta med att formulera personliga mål, identifiera styrkor och hinder samt skapa en konkret handlingsplan för fortsatt utveckling efter kursen. Peer-coaching används för att stärka genomförandekraften.
Kursmaterial
Deltagaren får vid kursens avslut tillgång till åhörarkopior och läsvärda artiklar i digitalt format.
Förberedelser
Deltagarna ombeds besvara några korta reflektionsfrågor om sitt eget ledarskap. Svaren används av kursledarna för att bättre förstå deltagarnas vardag och vid behov anpassa innehållet utifrån deras kontext. Det finns även möjlighet till frivillig inläsning av utvald forskning, teorier och metoder som kommer att lyftas under kursen – för den som vill fördjupa sig redan innan start.
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Efter avslutad kurs uppmuntras deltagarna att fortsätta utveckla sitt ledarskap genom reflektion, kollegial dialog och konkret tillämpning i vardagen. Deltagarna får med sig verktyg för självobservation och fortsatt målstyrt lärande, inklusive sin individuella utvecklingsplan från kursens avslutande moment. Om deltagare önskar kan vi bidra till att organisera nätverksgrupper, där deltagarna själva arbetar vidare och kan dela erfarenheter och få fortsatt stöd i att fördjupa sitt personliga ledarskap. Kursledarna erbjuder även handledningsgrupper om efterfrågan finns.
Kompetensöverföring
Kursen ger deltagarna metoder och verktyg som kan omsättas i det dagliga arbetet och delas vidare i den egna verksamheten. Exempelvis ingår modeller för kliniskt ledarskap, kommunikation och samarbetsutveckling som kan användas för att föra dialog i arbetsgruppen eller handledning kring ledarskap, arbetsklimat och hållbarhet. Genom den individuella utvecklingsplanen uppmuntras deltagarna att planera hur de kan föra kunskapen vidare lokalt.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
LIPUS utvärderingsmall används. Deltagarna fyller i utvärderingen under själva kurstillfället och underlag används för att utveckla kursens nästkommande tillfälle.
Planering
Kursledarna har genomfört ett stort antal ledarskapsutbildningar för ST-läkare. Utvärderingar och erfarenheter från dessa har använts i planeringen av denna kurs.
Tidigare Lipus-certifiering
Nej
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 21 januari 2026
Slutdatum: 23 januari 2026
Sista anmälningsdatum: 19 december 2025
Kursplats: Dufveholms herrgård, Katrineholm
Kursortens län
Södermanlands län
Antal deltagare
Max antal deltagare är 16 personer. Kursen ställs in med färre än åtta deltagare.
Språk
Svenska
Avgift
14 900 kronor exklusive moms. I kostnaden ingår kursdeltagande, lunch, för- och eftermiddagsfika. Kostnaden faktureras en månad före kursstart.
Kringkostnader
Boende och middagar bokas automatiskt till deltagaren i samband med anmälan till en kostnad av 2 500 kr exkl moms. Kostnaden inkluderar två övernattningar i enkelrum, två trerättersmiddagar, två frukostar samt spa vid ett tillfälle.
Resa bokas och betalas separat av deltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan görs på http://www.lakarutveckling.se
För frågor kring anmälan, skriv till info@lakarutveckling.se.
Länk till webbsida för anmälan
http://www.lakarutveckling.seAntagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn gäller. Anmälan bekräftas inom tre arbetsdagar.
Kontaktperson
E-post: info@lakarutveckling.se
Telefon: 073 – 901 23 06 (Hanna Wijk) eller 0733-748434 (Magnus Ström)
Kursintyg
Kursdeltagaren får intyg efter genomgången kurs. Kursen riktar sig till specialistläkare. Om specialistläkare deltar som genomför dubbel/tillägsspecialicering utformas kursintyg för a1 (SOSFS 2015:8) alternativt STa4 (HSLF-FS 2021:8).
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Kursen har initierats och utformats av Hanna Wijk, Wijk Kompetens & Utveckling AB och Magnus Ström, Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB.
Ansvarig för innehåll
Hanna Wijk, leg.psykolog, Med.Dr., organisationskonsult. Wijk Kompetens & Utveckling AB
Magnus Ström, socionom, MSc, dipl gestaltpraktiker och organisationskonsult. Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Hanna Wijk har 25 års erfarenhet av att arbeta med professionell utveckling av läkare. Hon har genomfört en stor mängd utbildningar för såväl specialister som AT- och ST-läkare främst inom områdena ledarskap, pedagogik och handledning. Hanna handleder läkare på olika nivåer och har disputerat på ledarskap för läkare vid Karolinska Institutet.
Magnus Ström har över 30 års erfarenhet av att arbeta med individers, gruppers och organisationers lärande och utveckling. Sedan 2001 arbetar han med professionell utveckling av läkare genom utbildning i handledning, svåra samtal och ledarskap, samt som utvecklingsstöd på organisationsnivå.
Kursadministration
Hanna Wijk, leg.psykolog, med.dr och konsult. Wijk Kompetens & Utveckling AB
Magnus Ström, socionom, MSc, dipl gestaltpraktiker och konsult. Gripsholmsgruppen Organisationsutveckling AB.
Övriga samarbetspartners
Ej aktuellt
Målgruppsrepresentant
I arbetet med kursen har ett antal läkare konsulterats genom att en enkät skickades ut med frågor kring innehåll, pedagogik och egna erfarenheter av ledarskap.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras helt genom deltagaravgifter.
Kringarrangemang
–
Sponsorers närvaro
–
Jävsförhållande
–