Hoppa till innehåll

ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning (intellectual disability/ID) hos vuxna

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen ADHD, autism och intellektuell funktionsnedsättning (intellectual disability/ID) hos vuxna

Kursen ges av: Evidence Based Sweden AB och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: BT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialiteter:
Övriga yrkesroller: Psykolog
Avgift: 9 500 kronor (exkl moms) per deltagare.
Kringkostnader: Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240023
Län: Skåne län

Kurstillfälle

Kursdatum: 11-13 september 2024
Kursplats: Helsingborg
Sista anmälningsdatum: 2 september 2024 (126 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

BT-läkare, ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Geriatrik, Psykiatri, Äldrepsykiatri

Andra yrken

Psykolog

Ytterligare information

Läkare i allmänhet och BT och ST-läkare inom psykiatrin i synnerhet behöver i sitt arbete ha en god kunskap om kursämnena.

2. Behovsbeskrivning

Kursen har tagits fram för att öka kunskaperna hos ST läkare och för att tillgodose behovet av fortbildning inom ämnet för specialister. Adhd och autism är funktionsnedsättningar som påverkar den kognitiva förmågan och hur man fungerar i vardagen. Allt fler diagnostiseras med adhd och autism, bland annat på grund av ökad kunskap.

Särskild kompetensutveckling behövs också om adhd och autism hos äldre. Cirka 3 procent av de äldre (över 65 år) har troligen adhd eller autism, många utan att ha gått igenom en neuropsykiatrisk utredning.

Franke B, Michelini G, Asherson P, Banaschewski T, Bilbow A, Buitelaar JK, et al. Live fast, die young? A review on the developmental trajectories of ADHD across the lifespan. Eur Neuropsychopharmacol. 2018; 28(10):1059-88.

National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management (NICE Guideline, No. 87.) 2019

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Kursen har som mål att förmedla aktuell teoretisk och praktisk kunskap om vissa utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsnedsättningar (ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning/ID) hos vuxna.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar motsvarar engelskans neurodevelopmental disorders, NDD. Engelskans neuropsychiatric disorders är däremot ett vidare begrepp, som även kan inkludera till exempel demenssjukdomar. Denna kurs fokuserar enbart på NDD hos vuxna samt äldre.

Resultat för deltagaren

Efter kursen ska deltagaren kunna:

  • Aktuella teorier för uppkomsten av ADHD, autism respektive ID
  • Redogöra metoder för att utreda och bestämma patientens kognitiva funktion
  • Diagnostik av ADHD, autism respektive ID hos vuxna, samt av eventuell samtidig psykisk sjukdom
  • Genomföra adekvat diagnostiskt arbete inom psykiatrin när det gäller ADHD, autism respektive ID hos vuxna
  • Förklara vad som menas med kognitiv funktion och utvecklingsrelaterad kognitiv funktionsnedsättning, samt redogöra hur intellektuella funktioner mäts
  • Diagnostisera och behandla samtidig psykisk sjukdom
  • Göra adekvata differentialdiagnostiska avvägningar dels gentemot övriga NDD, dels gentemot psykisk och somatisk samtidig sjukdom
  • Bedöma behov av psykiatrisk behandling och/eller habiliterande insatser
  • Samverka med patientens nätverk när så behövs.

De ska genom de kunskaper de får genom kursen uppfylla delmål för sin specialistkompetens.

Resultat för patient och samhället

Patienter gynnas av att få adekvata diagnostiska och behandlande insatser, samt ett gott bemötande De gynnas också av att läkare kan samverka med övriga nätverket.

Anhöriga/närstående gynnas av att patienter får adekvata insatser, och att läkare samverkar med patientens nätverk.

Samhället gynnas av god diagnostik, och av att diagnostiska och behandlingsmässiga resurser används på ett effektivt sätt.

Hela samhället behöver bli mer inkluderande för att dessa personer ska få bättre förutsättningar och livskvalitet.

Delmål för ST angivna av kursgivare

SOSFS 2015:8 Psykiatri c2, c8, c11, b1, a2 HSLF-FS 2021:8 Psykiatri STc2, STc8, STc11, STb1, STa4

4. Program

Extern länk

evidencebased.se

Bifogad fil

https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/01/adhd-autism-if-8.pdf

Referenser

Groome, D. (2010). Kognitiv Psykologi – Processer och störningar. Studentlitteratur.

Herlofson, J. & Ekselius, L. (red.) (2016). Psykiatri. (2. uppl.) Studentlitteratur.

MINI-D5 TR, Diagnostiska kriterier enligt DSM-5. American Psychiatric Association/Pilgrim

Thernlund G. (red.) (2013). ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv. Studentlitteratur.

Socialstyrelsen (2014). Läkemedelsbehandling av ADHD hos barn och vuxna. Stöd för beslut om behandling.

Wing, L. (1981). Asperger’s Syndrome – a clinical account. Psychological Medicine 1981 11, 01. p. 115-129. Denna artikeln mailas ut automatiskt i samband vid kursstart.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2022-10-8100.pdf

Jämställdhet och likabehandling

Under kursen reflekteras över genus och mångfaldsaspekter.

Kursledningen har föreläsare av båda könen.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen hålls i tre heldagar. Under kursmötet hålls föreläsningar, seminarier samt falldiskussioner enligt schema. Deltagarna kan få välja att delta på plats eller via videolänk ”Zoom”.

Kursmaterial

Tillgång till webbaserad lärplattform. Interaktivt. Åhörarkopior kan laddas ner via plattformen.

Förberedelser

Inlämningsuppgiften kan röra sig om patientfall eller frågeställningar som ska skickas in för granskning före starten via kursportalen Moodle. Dessa fall eller frågor blir underlag till våra seminariediskussioner.

Kunskapskontroll

Krav för godkänd kurs är att deltagaren aktivt deltagit under kursdagarna samt inlämnat patientfall.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Möjlighet till lärarkontakt via kursportalen finns.

Kompetensöverföring

Nej

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Lipus digitala kursutvärdering kommer att användas.

Planering

Ljudupptagningen ska bli bättre. Fler falldiskussioner planeras.

Tidigare Lipus-certifiering

20220095, Kursdatum 8-10/3 2023

20220161, Kursdatum 11-13/10 2023

20230071, Kursdatum 20-22/3 2024

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 11 september 2024
Slutdatum: 13 september 2024
Sista anmälningsdatum: 2 september 2024
Kursplats: Helsingborg

Kursortens län

Skåne län

Antal deltagare

Minst 25

Språk

Svenska

Avgift

9 500 kronor (exkl moms) per deltagare.

Kringkostnader

Resor, kost och logi betalas av kursdeltagaren.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Genom att anmäla sina uppgifter till info@evidencebased.se

eller via länken nedan.

Rak turordning, först till kvarn.

Huvudmannens godkännande.

Länk till webbsida för anmälan

https://evidencebased.se/anmalan/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Genom att anmäla sig direkt via epost eller hemsidan.

Antagning bekräftas via epost.

Kontaktperson

Farshid Sheikhvand, Tel: 0736 25 86 57, info@evidencebased.se

Kursintyg

Kursintyg (enligt SoS) delas ut efter genomgången och godkänd utbildning.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.

Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.

Ansvarig för innehåll

Lena Nylander, specialist i psykiatri, med dr. Överläkare psykiatri Skåne.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Farshid Sheikhvand, specialist i psykiatri och rättspsykiatri.

Kursadministration

Evidence Based Sweden AB.

Övriga samarbetspartners

Inga.

Målgruppsrepresentant

Nej.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Evidence Based Sweden AB är ett aktiebolag och utbildningen finansieras enbart genom kursavgifter.

Kringarrangemang

Nej

Sponsorers närvaro

Nej

Jävsförhållande

Nej