Hoppa till innehåll

Digital hälsa och innovation

En kurs för läkare som vill vara bättre rustade för den digitala omställningen i den kliniska vården. Vi täcker områden från patientnära arbete till systemövergripande modeller, en summering av läkarens kunskapsbehov inom digital hälsa och innovation för en föränderlig läkarroll.
Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Digital hälsa och innovation

Kursen ges av: Västra Götalandsregionen och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: Alla nivåer
Specialiteter:
Avgift: Kostnadsfritt. Tillgång till digitalt kursmaterial ingår.
Kringkostnader: Deltagarna bekostar resor och boende och luncher under kursdagarna. En gemensam kursmiddag till självkostnadspris kommer att arrangeras vid intresse.

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240026
Län: Hela Sverige

Kurstillfälle

Kursdatum: 16-18 oktober 2024
Kursplats: Göteborg
Sista anmälningsdatum: 1 september 2024 (125 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

Alla nivåer

Specialitet

Alla specialiteter

Ytterligare information

Kursen lämpar sig för AT-, ST-läkare eller specialister som vill vara bättre rustade för den digitala omställningen i den kliniska vården.

Kursen kan användas som del i förbättringsarbetet under ST.

  • Skicka då in din förbättringsidé/innovationsförslag (ca 1 A4 sida) senast 1 okt för behandling i seminarieform med övriga kollegor/föreläsare för att ge verktyg och lösningsförslag.

Kursgivarna har tidigare erfarenhet av kompetenshöjande utbildning inom digitalisering med stöd från Europeiska Socialfonden (ESF) och har tidigare givit ett antal SK-kurser..

2. Behovsbeskrivning

Vårdens digitalisering innebär en transformation med stora förändringar i organisation, kunskap och informationsinhämtning. Nya krav ställs på läkarens kompetens och förmåga till innovation. Med kursen vill vi ge kolleger i alla specialiteter grundläggande kompetens i digital hälsa och medicinsk innovation för att bidra till läkarprofessionens fortsatta ledarroll i digitaliseringens medicinska och samhällsnyttiga utrullning.

I vårdens digitaliseringsuppdrag är utveckling av digitala tjänster och arbetssätt prioriterade för värdeskapande, rationell resursanvändning och frigörande av medarbetare till fysiska arbetsuppgifter där deras kompetens är unik och gör störst nytta.  För att framgångsrikt kunna vara professionellt aktiv med initiativ och utvecklingskraft i en ny läkarroll behövs kompetens inom digital hälsa, innovationskraft och förmåga till förändring.

·         Medborgarna har förväntningar på innovation och digitalisering av kliniska arbetssätt som bättre harmoniserar med övrig samhällsservice. De har också ökande förväntningar på egenbestämmande och delaktighet i sin vård.

·         Befolkningspyramiden med en ökande andel av befolkningen i hög ålder, ofta med kronisk sjukdom, gör att proportionellt allt färre yrkesaktiva måste vårda allt fler äldre. Antalet händer i vården räcker helt enkelt inte utan vi måste arbeta på andra sätt. Det är viktigt att den lösning som erbjuds genom digitalisering införs ansvarsfullt och med hänsyn till etik, vilket kräver en kunnig och välinformerad yrkeskår.

·         Många arbetsuppgifter, av repetitiv och kontrollerande funktion, men också avancerade uppgifter som diagnostik från sjukhistoria, textanalys och sammanställning av data, kan idag hanteras med artificiell intelligens och innovativa digitala lösningar. Vi behöver överlåta arbetsuppgifter till digitala lösningar för att använda de mänskliga resurserna till roller där vi verkligen behöver människor.

Referenser:
Regeringens överenskommelse om vision ehälsa 2025
https://www.regeringen.se/

http://Dagmaröverenskommelse 2007 (regeringen.se)

http://SKR vision-e-halsa-2025-overenskommelse.pdf (ehalsa2025.se)

EU-direktiv: https://health.ec.europa.eu/ehealth-digital-health-and-care/european-health-data-space_en

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Kursen är designad för att ge deltagarna en bred förståelse för nyckelbegreppen inom digital hälsa, innovation och hur digital hälsoinformation är organiserad. Utbildningen ska ge verktyg för att kunna verka effektivt inom digital hälsa och driva innovation i sin yrkesroll, att kunna använda och vidareutveckla den digitala vården med medicinskt fokus.

Resultat för deltagaren

Efter genomgången kurs förväntas deltagaren kunna:

Redogöra för huvudkomponenterna i sjukvårdens informationssystem; elektronisk journal och metadata. Beskriva principerna för journalinformation och kopplade medicinska standarder för information, journalsökning, kliniska beslutsstöd och forskning.

Sammanfatta grundläggande principer för artificiell intelligens, maskininlärning och dess potential. Redogöra översiktligt för generativ AI och andra AI tekniker under utveckling. Beskriva och exemplifiera automatiserade processer som testats eller implementerats i sjukvården. Reflektera över möjligheter, utmaningar och risker.

Redogöra för principerna för verksamhetsdriven innovation. Beskriva stegen i innovationsprocessen och de organisatoriska och regulatoriska lagrum, tex MDR, som behöver beaktas. Känna till vilka stödfunktioner som finns tillgängliga för att driva innovation på sin arbetsplats.

Tillämpa patientengagemang för att förbättra medicinska resultat. Ha översiktlig kännedom om vilka basala sensorer och metoder som finns för distansteknologi. Behärska principer för användning av telemedicin för monitorering och kommunikation med patient och närstående (digitala vårdbesök, chatt och flerpartskommunikation). Redogöra för strategier för stärkande av patientens egenförmåga och trygghet inom telemedicin.

Redogöra för syfte med och utformning av kvalitetsregister/kvalitetsuppföljningar och beslutsstöd. Beskriva principer för användning av databaser för informationsuthämtning och grundläggande metoder för dataanalys med vetenskaplig tolkning.

Översiktlig beskrivning av juridik, cybersäkerhet och etiska överväganden inom digital hälsa, innovation och information.

Baserat på kunskapen ta ansvar för kontinuerligt lärande, utvecklingsarbete och samverkan i vården.

Resultat för patient och samhället

Med en engagerad läkarkår som är kunnig inom digital hälsa och innovation kommer patienter och samhälle att gynnas genom ett medicinskt ändamålsenligt digitalt vårdutbud, mer lättillgänglig kontakt med sjukvården, större andel egenvård och autonomi. Fysiska besök i vården kommer att kanaliseras till de patienter som verkligen behöver sådana, i ett föränderligt sjukvårdslandskap medan patienter som kan erhålla vård på distans kommer att få sådan möjlighet.

Samhället gynnas genom smidigare och mer välutvecklade digitala lösningar som minskar resande, fysiska kontakter och erbjuder digitala lösningar när så är tillfredsställande.

Både samhälle och patienter gynnas när läkarna har kompetens och kunskap att medicinskt leda den fortsatta utvecklingen av vårdens digitalisering och innovation, hur resultatmått och forskning levereras och prioriteras medicinskt och ekonomiskt samt integrering av olika sjukvårdssystem.

Delmål för ST angivna av kursgivare

SOSFS 2015:8
Delmål a1, a5, a6, b1

HSLF-FS 2021:8
Delmål STa1, STa5, STb1

4. Program

Schema

Kursen består av block uppdelade i föreläsningar och gruppdiskussion/grupparbete/förberedelse.

  • Introduktion: Varför digital hälsa? Motivation och förhållningssätt.
  • Grundläggande medicinsk informatik, databaser och journalsystem
  • Innovation, kliniska lösningar med läkarrollen i förändring
  • Innovationsprocessen, principer och stödsystem
  • Kvalitetsregister och andra stödsystem för sjukvårdsuppföljning
  • Electronic health records, dataorganisation, kvalitet och forskningsmöjligheter
  • Introduktion till maskininlärning, AI och prediktion
  • Praktiska tillämpningar och beslutsstöd i klinisk innovation
  • Digital hälsa, IoT, möjligheter och exempel, studiebesök på sensLab
  • Generativ AI, alternativ i sjukvården och framtida utveckling
  • RPA, sjukvårdsrobotar
  • Telemedicin och distansmonitorering
  • Etik, lagutrymme och informationssäkerhet
  • Kunskapstest

Mycket tid läggs på reflektion och samtal mellan deltagarna över tankar som väcks. Grupparbeten i mindre team med presentationer och diskussion i hela gruppen berörande de större områdena, tex följande: Från scenarier där telemedicin kan användas (t.ex. kroniska sjukdomar, akuta fall, eller rehabilitering) diskuteras hur information kommuniceras och säkras, hur patientens självbestämmande stärks och läkarrollen påverkas. Vilka innovationsidéer kan du själv tänka dig behövas i din verksamhet, hur kan du göra för att driva en sådan idé: Från utkast till test av prototyp. För distansteknologi: Vilken typ av information behöver fysisk närvaro, hur säkras patientens trygghet, förståelse och egenbestämmande? Med utgångspunkt från kliniska fall testas AI-baserade verktyg för diagnostik och behandlingsförslag. Jämför med traditionella metoder och diskutera fördelarna, nackdelar och risker. Överväg balansen mellan integritet och innovation inom digital hälsa. Utgå från specifika kliniska utmaningar för att utveckla digitala lösningar. Se bifogad fil nedan för detaljschema.

Bifogad fil

https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/02/schema-sk-kursen-16-18-okt-2024-prel-1.pdf

Referenser

Godkännande av överenskommelse om en strategi för genomförande av Vision e-hälsa 2025

e-hälsa 2025

Vision e-hälsa 2025 | SKR

Digitalisering − mer än teknik | Vinnova

European Health Data Space

World Health Organization

En nationell strategi för life science

Vi ställer om vården – Vårdskiftet (vgregion.se)

Policy – Digitaliseringspolicy för VGR

 

Jämställdhet och likabehandling

Inom digital hälsa och utformning av innovativa sjukvårdslösningar är tillgänglighet och användarperspektiv centralt, och ett stort ansvar för att inkludera brukarens behov ingår i uppdraget. Samtidigt ger digitala metoder stora möjligheter att just likabehandling och jämställdhet i tillgängliggörande av vård.  För att stärka medvetande och hänsyn till jämlik och rättvis vård inkluderas dessa aspekter i kursinnehållet; tex genom inslag om patientmedverkan och patientnöjdhet, samt användning av metoden med användardesign, UX-design, vid digital utveckling och innovation.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen består av föreläsningsblock med kombinationer av respektive specialister; informatiker, innovatörer, systemvetare i par med kliniker med stor erfarenhet och intresse av digital hälsa. Under varje block ingår tid till gruppdiskussioner, frågeuppgifter, grupparbete, nätverkande och erfarenhetsutbyte.

Kursmaterial

Åhörarkopior, kompendier och övrigt informationsmaterial (eventuella nationella riktlinjer, strategidokument) kommer att tillgängliggöras digitalt.

Förberedelser

Kunskapskontroll

Ja, redovisning för specifik kunskapsdel med efterföljande diskussion kommer att utföras sista kursdagen.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

De material och referenser som ges under själva kursen kan användas för spridning vid hemmakliniken och i andra tillämpliga sammanhang.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Utvärderingen sker i första hand på plats innan kursavslutning inför att deltagarna får kursintyg, med ett webbaserat formulär. Resultatet kommer att användas av kursledningen för vidareutveckling och fortsatt utformning av kursen.

Planering

Ja Innehåll och metod har anpassats med utgångspunkt från utvärdering 2023.

Tidigare Lipus-certifiering

Digital hälsa och medicinsk informatik 15-17 november 2023. Lipus-nummer 20230037.

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 16 oktober 2024
Slutdatum: 18 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 1 september 2024
Kursplats: Göteborg

Kursortens län

Hela Sverige

Antal deltagare

30

Språk

Svenska

Avgift

Kostnadsfritt. Tillgång till digitalt kursmaterial ingår.

Kringkostnader

Deltagarna bekostar resor och boende och luncher under kursdagarna. En gemensam kursmiddag till självkostnadspris kommer att arrangeras vid intresse.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan sker via länk på hemsidan. Vid anmälan får du bekräftelse på antagning. Om kursen är full får du meddelande om att du hamnat på reservplats.

Verksamhetschefs/huvudmans godkännande krävs för deltagande.

Egen laptop är av stort värde för kursdeltagande, för att ta del av föreläsningsanteckningar och kursmaterial.

Länk till webbsida för anmälan

https://www.sahlgrenska.se/om-sjukhuset/organisation/centrumbildningar/centrum-for-digital-halsa/kurs-i-digital-halsa-och-innovation/

Antagningsförfarande och bekräftelse

Först till kvarn tillämpas och antagning bekräftas vid anmälan eller senast 1 september 2023 med e-post. Vid fulltecknad kurs meddelas placering på reservlista.

Kontaktperson

Kursledare Helen Sjöland 076 – 320 21 01, helen.sjöland@vgregion.se

Kursassistent Maj Jonnestedt 070 – 085 28 10, maj.jonnestedt@vgregion.se

Kursintyg

Socialstyrelsens intyg för meritvärdering vid ST tillhandahålls. AT-läkare och specialistläkare får intyg om genomförd kurs.100% deltagande krävs för intyg.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Boel Mörck, Överläkare i reumatologi, Digitaliseringsdirektör, Digitalisering Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Ansvarig för innehåll

Helen Sjöland, Kursledare, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare

Alexander Büller, ISIT- och digitaliseringschef digital hälsa och IS IT

Peter Kelly, ST-läkare akutmedicin, Digitaliseringsstrateg

Samtliga vid Digitalisering, Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Helen Sjöland, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare, Digitalisering. Kardiolog som under senare år fokuserat på arbete inom sjukvårdens digitalisering, automatisering, innovation och transformation med patient- och samhällsnytta som ledord i teknisk utveckling.

Kursadministration

Maj Jonnestedt, Kurssekreterare chefssekreterare, Digitalisering

Helen Sjöland, Docent, Universitetssjukhusöverläkare och Forskningssamordnare, Digitalisering

Övriga samarbetspartners

Nej

Målgruppsrepresentant

ST-studierektor för Sahlgrenska Universitetssjukhuset har konsulterats angående innehåll och delmål.

Utvärderingar från tidigare kurstillfälle har använts för vidareutveckling av kursinnehållet.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras av Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Område Digitalisering.

Kringarrangemang

En gemensam kursmiddag för de som önskar kommer att hållas på kvällen 17/10, till självkostnadspris.

Sponsorers närvaro

Nej

Jävsförhållande

Inga industrirelationer finns.