Grundläggande kurs i Barnneuroradiologi
Kort om kursen Grundläggande kurs i Barnneuroradiologi
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Barn- och ungdomsmedicin, Radiologi, Neurokirurgi, Neuroradiologi, Barn- och ungdomsneurologi med habilitering
Andra yrken
Röntgensjuksköterska
Ytterligare information
Kursen riktar sig primärt till:
– De läkare som i sin kliniska vardag kommer kontakt med barnneurologiska/barnneurokirurgiska frågeställningar och önskar lära sig mer om barnneuroradiologi.
– Till barnneurologer/barnneurokirurger
– Till neuroradiologer och barnradiologer.
– OBS att Kursen riktar sig även till röntgensköterskor, dock med erfarenhet av barnneuroradiologiska undersökningar och som är intresserade av en fördjupad inblick i barnneuroradiologi från klinikers och radiologers perspektiv. Kursen är inte särskilt inriktad på DT/MR teknik eller undersökningar. Det krävs en del förkunskap i bland annat anatomi. Vid önskemål om mer info avseende detta kontakta gärna kursledningen.
2. Behovsbeskrivning
Radiologin utförs på beställning av bland annat barnläkare, barnneurologer, neurokirurger, barnneurokirurger och allmänläkare. Radiologisk undersökning av barnens centrala nervsystem utförs både på universitetssjukhus/regionsjukhus samt på mindre röntgenkliniker. Kunskap och erfarenhet från bilddiagnostik av den vuxna hjärnan, både avseende normalfynd och patologi, är bara delvis överförbar på den pediatriska. Man riskerar att beställa fel undersökning eller missa viktig eller akut patologi vid bildgranskning om man inte besitter nödvändig bakgrundskunskap. Det är viktigt att öka kunskapen inom pediatrisk neuroradiologi på röntgenavdelningar som inte själva har neuroradiologer eller annars specialiserade radiologer. Det är nödvändigt med basal kunskap inom pediatrisk neuroradiologi för att kunna tolka dessa undersökningar på ett säkert och tillfredsställande sätt. Grundläggande kunskap i barnneuroradiologi kan vara värdefullt för kliniker som beställer undersökningar av eller läser utlåtanden på radiologiska undersökningar av barns centrala nervsystem.
Neuroradiologiska undersökningar på barn utförs på vida indikationer, nedan redovisas enstaka av dessa med tillhörande prevalens eller incidens i den pediatriska populationen.
Hjärntumörer : incidens 1,12-5.14 / 100 000 [1]
Hydrocefalus: 20-80/ 100 000, står för knappt 2% av dagar inlagda på avdelning [2]
Hypoxisk ischemisk encefalopati: 100-800/100 000 [3]
1 Johnson KJ, Cullen J, Barnholtz-Sloan JS, et al. Childhood brain tumor epidemiology: a brain tumor epidemiology consortium review. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2014;23(12):2716-2736. doi:10.1158/1055-9965.EPI-14-0207
2 Chi JH, Fullerton HJ, Gupta N. Time trends and demographics of deaths from congenital hydrocephalus in children in the United States: National Center for Health Statistics data, 1979 to 1998. J Neurosurg. 2005;103(2 Suppl):113-118. doi:10.3171/ped.2005.103.2.0113
3 Douglas-Escobar M, Weiss MD. Hypoxic-ischemic encephalopathy: a review for the clinician. JAMA Pediatr. 2015;169(4):397-403. doi:10.1001/jamapediatrics.2014.3269
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Sprida kunskap om centrala nervsystemets anatomiska och radiologiska normalutveckling och om sjukdomar i centrala nervsystemet kan identifieras med radiologi i olika pediatriska åldersgrupper. Att öka kunskapen om akuta tillstånd där den radiologiska bilden är viktig för diagnos. Att sprida kunskap om röda flaggor i den kliniska respektive radiologiska bilden. När bör man misstänka metabol sjukdom, icke accidentell skada, akut hydrocefalus eller encefalit? Att sprida kunskap om ovanliga men behandlingsbara tillstånd där radiologin kan bidra till tidig diagnos.
Resultat för deltagaren
Kunna resonera kring eller redogöra för vilka radiologiska metoder som är mest lämpade utifrån frågeställning, patientålder och individuella variationer hos patienter.
Kunna redogöra för utvecklingen av centrala nevsystemet i stora drag och kunna redogöra för radiologin av de viktigaste missbildningarna och sjukdomarna i centrala nervsystemet hos barn.
Kunna redogöra för tecken som inger misstanke om icke accidentellt våld.
Kunna redogöra för tecken som ger misstanke om akut, allvarlig eller behandlingsbar sjukdom.
Kunna resonera kring varningstecken i radiologi eller remissinformation där man kan misstänka metabol sjukdom eller andra svårdiagnosticerade tillstånd och känna till att man kan söka second opinion vid behov.
Förståelse av bilddiagnostiskt material som man möter på ronder eller når via patientjournalen.
Resultat för patient och samhället
Spädbarn och mindre barn kan inte själva redogöra för sina besvär och är svåra att utvärdera kliniskt. Radiologins roll kan därför vara mer kritisk för bedömning av patienten och mer explorativ i sin karaktär i dessa åldersgrupper. Flera vanliga eller akuta fynd inom pediatrisk neuroradiologi är vanskliga att notera om särskild kunskap saknas; det kan röra sig om symmetriska fynd, subtila fynd eller fynd som på annat sätt väsentligen skiljer sig från tillstånd hos vuxna. Om undersökning utförs och tolkas på korrekt sätt på läns-, länsdels- och privata röntgenavdelningar kan patienten tidigare få korrekt behandling och diagnos och upprepad eller centraliserad undersökning kan undvikas.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:
Radiologi C9, C10
Neuroradiologi C1, C3, C6, C7, C11
Barn- och ungdomsmedicin C3, C5, C6, C10
Barn- och ungdomsneurologi med habilitering C3, C5, C8, C9, C10, C11
Neurokirurgi C8
HSLF-FS 2021:8
Radiologi STc9, STc10
Neuroradiologi STc1, STc3, STc6, STc7, STc11
Barn- och ungdomsmedicin STc3, STc5, STc6, STc10
Barn- och ungdomsneurologi med habilitering STc3, STc5, STc8, STc9, STc10, STc11
Neurokirurgi STc8
4. Program
Schema
Se bifogad fil nedan för schema.
Huvudsakliga områden som tas upp är:
Embryologi och normal utveckling
Kongenitala infektioner och missbildningar
Tumörer
Infektion och inflammation
Stroke
Accidentell och icke accidentell skada
Undervisningen utgörs främst av föreläsningar och seminarier. På seminarier tas fall upp som är relevanta för innehållet i föreläsningarna. Seminarierna kommer att gås igenom gemensamt. Efter varje föreläsning ges tillfälle för frågor. Ett diagnostiskt prov ges på sista dagen.
Föreläsare.
Pia Maly Sundgren Neuroradiologi, SUS Lund
Ida Blystad Neuroradiologi, Universitetssjukhuset i Linköping
Åsa Wiksell Barnradiologi, Drottning Sylvias barnsjukhus
Heather Martin Neuroradiologi, Karolinska US
Daniel Martin Muñoz Neuroradiologi, Karolinska US
Heather Martin Karolinska US
Ershad Navaei Neuroradiologi, Karolinska US
Nuno Canto Moreira Neuroradiologi, Karolinska US
Jan Svoboda Barnradiologi, Karolinska US
Farouk Hashim Barnradiologi, Karolinska US
Ulrika Sandvik Barnneurokirurgi, Karolinska US
Sofia Ygberg Centrum för medfödda metabola sjukdomar, Karolinska US
(eventuell kan ytterligare föreläsare tillkomma)
Bifogad fil
https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/02/prel-schema-bnr-24-3.pdf
Referenser
Handouts kommer att vara tillgängliga för deltagare på kursen i PDF format.
Pediatric Neuroimaging 2018 6e upplaga
av A James Barkovich, Charles Raybaud
Knickmeyer RC, Gouttard S, Kang C, et al. A structural MRI study of
human brain development from birth to 2 years. J Neurosci. 2018
Stiles J, Jernigan TL. The basics of brain development. Neuropsychol Rev. 2010;20(4):327-348. doi:10.1007/s11065-010-9148-4
Van’t Hooft, Janneke et al. “Predicting developmental outcomes in premature infants by term equivalent MRI: systematic review and meta-analysis.” Systematic reviews vol. 4 71. 17 May. 2015, doi:10.1186/s13643-015-0058-7
Louis DN, Perry A, Reifenberger G, et al. The 2016 World Health Organization Classification of Tumors of the Central Nervous System: a summary. Acta Neuropathol. 2016;131(6):803-820. doi:10.1007/s00401-016-1545-1
Emergent Imaging of Pediatric Cervical Spine Trauma
Aaron S. McAllister, Usha Nagaraj, and Rupa Radhakrishnan
RadioGraphics 2019 39:4, 1126-1142
The Royal College of Radiologists, Society and College of Radiographers. The
radiological investigation of suspected physical abuse in children. British guidelines
sept 2017
Jämställdhet och likabehandling
Neurologiska åkommor drabbar barn oberoende av kön. Föreläsare av båda kön kommer att föreläsa.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Undervisning består främst av föreläsningar och seminarier. Ett diagnostiskt prov med multiple choice frågor kommer att ges sista dagen. Seminarier kommer att gås igenom gemensamt.
Kursmaterial
Handouts kommer att vara tillgängliga för deltagare på kursen i PDF format.
Förberedelser
Handouts kommer att vara tillgängliga för deltagare på kursen i PDF format. Det rekommenderas att man tittar genom detta material för att bekanta sig med det i förväg.
Kunskapskontroll
En kort multiple choice diagnostiskt prov tas vid kursstart.
Ett diagnostiskt prov med självrättning ges innan kursavslut och innan utlämning av kursintyg. Deltagande på föreläsningar, workshops och diagnostisk prov ger deltagarna rikligt med tillfällen att utvärdera sin kunskap inom området. Tillfällen för att ställa frågor och tillfällen för diskussion ges fortlöpande under kursens gång. För godkänd kurs krävs närvaro och deltagande på samtliga moment.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Kursdeltagarna kan omsätta kunskap från kursen i arbetet på hemmakliniken när de kommer i kontakt med pediatriska neuroradiologiska undersökningar. Deltagarna kan ta kontakt med kursledarna vid behov för diskussion avseende kursens innehåll.
Kompetensöverföring
Tillskansade kunskaper inom normal utveckling av centrala nervsystemet, vanliga och akuta patologier och många patientfall inklusive subtila fynd ökar kompetensen inom området. Den nya kunskapen kan omsättas i dagliga verksamheten som radiolog eller kliniker.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Kursen utvärderas med LIPUS digitala utvärdering, det ges möjlighet för deltagarna att fylla i utvärderingen på plats. Länk till LIPUS utvärdering skickas även ut till deltagarna efter avslutad kurs. Resultaten sammanställs och skickas in till LIPUS tillsammans med kursledningens kommentarer om kursutveckling och förbättringar inför nästa tillfälle.
Egen utvärderingsenkät kommer också delas ut.
Framtida kurser kommer använda resultaten av båda dessa utvärderingar för planering, utveckling och förbättring.
Planering
Vi ser över tidigare prioriteringar i kursinnehållet samt upplägg och logistik kring föreläsningar och seminarier efter feedback från tidigare deltagare.
Tidigare Lipus-certifiering
Grundläggande kurs i Barnneuroradiologi. Lipusnr 20180127. 25-27/9 2019
Grundläggande kurs i Barnneuroradiologi. Lipusnr 20200004 (inställd)
Grundläggande kurs i Barnneuroradiologi Lipusnr 20210138. 18-20/5 2022
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 2 oktober 2024
Slutdatum: 4 oktober 2024
Sista anmälningsdatum: 31 maj 2024
Kursplats: Aronsborgs Konferenshotell, Bålsta
Kursortens län
Uppsala län
Antal deltagare
40, möjligen kommer det finnas plats för fler deltagare
Språk
Svenska
Avgift
13500 kronor ex moms. Det som ingår är kurs, mat och boende.
Priset avser helpension.
Kurslokal och tillika hotell är beläget 50 minuter med bil/taxi från Centralstationen i Uppsala, Centralstationen i Stockholm samt Arlanda.
Kringkostnader
Kostnad för resor tillkommer.
Eventuellt kommer vi kunna ordna med buss från ett par samlingspunkter som Arlanda eller centralstationen i Stockholm. Det lämnas inga garantier för att dessa avgångar kommer passa alla deltagare. Deltagarna ordnar och bekostar själva transport även för sista transportsträckan i de fall bussens avgångar inte passar eller plats inte finns kvar på bussarna.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Krav: Verksamhetschefs/huvudmans godkännande. Betald kursavgift.
För att delta i seminarier krävs en fungerade PC eller MAC dator där deltagaren själv har tillgång att installera programvara.
Datorn behöver tas med för att kunna delta i titta på anonymiserade fall under de seminarier som ges. Det kommer skickas ut en länk före kursen var man kan ladda ner programvara för installation, programvaran är till för granskning av bildmaterialet under kursens seminarier.
Länk till webbsida för anmälan
https://www.sfnr.org/kurserAntagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn. Kursen vänder sig till färdiga radiologer, radiologer under utbildning och neuroradiologer under utbildning. Även läkare under utbildning eller fortbildning i andra relevanta specialiteter är välkomna att söka såsom pediatriker, pediatriska neurologer, pediatriska neurokirurger.
Antagningen bekräftas via mail.
Kontaktperson
Wictoria Axell, Tfn: +46 76 308 69 13, wictoria.axell@virtea.se
Kursintyg
Intyg enligt Socialstyrelsens instruktioner kommer att delas ut.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Svensk Förening för Neuroradiologi
Ansvarig för innehåll
Farouk Hashim, Neuroradiolog, Biträdande överläkare, FO Barnradiologi,
Karolinska Universitetssjukhuset
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Farouk Hashim, Neuroradiolog, Specialistläkare, FO Barnradiologi,
Karolinska Universitetssjukhuset. Neuroradiolog som arbetar till 50% med barnneuroradiologi. Har bra stöd och hjälp i planering av det teoretiska kursinnehållet och praktiska frågor av bland annat övriga barnneuroradiologer på kliniken, övriga föreläsare och administratörer såsom Wictoria Axell (Virtea.se).
Kursadministration
Wictoria Axell, Kursadministratör, Virtea.se,
Tfn: +46 76 308 69 13 , mail: Wictoria.Axell
Övriga samarbetspartners
Nej
Målgruppsrepresentant
Adam Gacsalyi, ST-Läkare i radiologi, region västernorrland.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen finansieras genom kursavgift.
Kringarrangemang
Inga arrangemang.
Sponsorers närvaro
Nej Det finns inga sponsorer
Jävsförhållande
Inga jävsförhållanden.