Handledarutbildning för handledning av BT-och ST-läkare

Kort om kursen Handledarutbildning för handledning av BT-och ST-läkare
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Kursen riktar sig primärt till ST-läkare inom olika specialiteter. Kursen genomförs enskilt av läkare under utbildning men kan med fördel kompletteras med diskussion i grupp. Det krävs inga särskilda förkunskaper inom handledarskapsområdet för att gå kursen.
Kursen kan också vara relevant för färdiga specialister som behöver fräscha upp sina kunskaper inom handledarskap eller som inte tidigare gått en kurs inom ämnet.
2. Behovsbeskrivning
Handledning inom vården är viktigt för att kunna integrera kunskap, färdigheter och förhållningssätt till kompetens som kan användas inom yrket. Handledning behövs för att kunna erbjuda en säker och effektiv ut- eller fortbildningsmiljö för de som ska lära sig att jobba självständigt inom vården. En kompetent läkare är viktig för patienter, kollegor och samhället. Genom god handledarskap säkerställer man att blivande kollegor får en optimal utbildning/fortbildning.
Handledning av BT-läkare
Den 1 juli 2021 infördes en ny läkarutbildning. Då infördes bland annat bastjänstgöring (BT) som ett obligatoriskt tjänstgöringsavsnitt i specialisttjänstgöringen för alla läkare som inte gjort svensk AT. I bastjänstgöringen ställs krav på att stödja BT- läkaren i ett individualiserat utbildningsprogram. Varje BT-läkare ska ha en handledare som (minst) ska vara ST-läkare och ha genomgått handledarutbildning. Både handledare och studierektor (som även ska ha genomfört handledarutbildning) måste vara väl insatta i BT-tjänstgöringens mål och olika bedömningsmetoder av kompetensutveckling för att kunna erbjuda ett BT-program av hög och jämn kvalitet (HSLF-FS 2021:8, 4 Kap 4§).
Handledning av ST-läkare
Det finns även krav på att den som ska handleda ST-läkare, förutom att ha relevant specialistkompetens, ska ha genomgått handledarutbildning (HSLF-FS 2021:8, 4 Kap 6§).
Enligt Socialstyrelsens Allmänna råd bör utbildningen omfatta regelverket för specialiseringstjänstgöringen, hur läkares specialiseringstjänstgöring kan planeras och följas upp, hur läkares lärande kan stödjas under specialiseringstjänstgöringen, metoder för kompetensbedömning, samt etik och kommunikation. Denna utbildning omfattar dessa områden.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Efter genomförd utbildning ska deltagaren ha de verktyg som krävs för att handleda ST- och BT-läkare i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2015:8 samt HSLF-FS 2021:8.
Resultat för deltagaren
Efter genomförd utbildning förväntas kursdeltagaren kunna:
- Återberätta regelverket för såväl för bas- och specialisttjänstgöringen, samt hur utbildningen kan planeras och följas upp.
- Förklara om hur läkare under utbildning på bästa sätt kan stödjas för att uppnå BT- eller ST-kompetens.
- Redogöra för hur man använder olika kompetensbedömningsmetoder samt veta vilka som är lämpliga för vilka ändamål.
- Beskriva etiska principer inom handledning.
- Sammanfatta för vad som utmärker kvalitativt god och sämre kommunikation under handledningsprocessen.
I enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd SOSFS 2015:8 samt HSLF-FS 2021:8
Resultat för patient och samhället
En bra handledd läkare ökar patientsäkerheten samt ger bättre förutsättningar att kunna utveckla en god förmåga att kompetenser implementeras effektivt i hälso- och sjukvården.
Delmål för ST angivna av kursgivare
För denna kurs är följande delmål i Socialstyrelsens målbeskrivningar relevanta:
SOSFS 2015:8
Delmål a1: Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik
HSLF-FS 2021:8
Delmål STa6: Lärande
4. Program
Schema
Delkurs 1: Vad är handledning? (ca 45 min)
Kapitel 1: Vad är handledning?
Kapitel 2: Varför behövs handledning?
Kapitel 3: Fördjupning
Delkurs 2: Metoder för handledning (ca 45 min)
Kapitel 1: Förutsättningar för handledarskap
Kapitel 2: Effektiv handledning
Kapitel 3: Fördjupning
Delkurs 3: Utveckling av kompetens (ca 45 min)
Kapitel 1: Läkarens roller
Kapitel 2: Olika kompetensstadier
Delkurs 4: Ansvar och återkoppling (ca 45 min)
Kapitel 1: Ansvar och roller
Kapitel 2: Att ge återkoppling
Delkurs 5: Kunskapsbedömning (ca 45 min)
Kapitel 1: Instrument för bedömning
Kapitel 2: Problem med kompetensutveckling
Extramaterial
Extern länk
Referenser
Handledning för professionell utveckling, Göran Skarman – Liber
Fundamentals of Clinical Supervision: Pearson New International Edition, Janine Bernhard, Rodney Goodyear, Principles
https://neurologforeningen.org/utbildning/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4675408/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30720527/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28209159/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32128543/
https://ec.europa.eu/esco/portal/escopedia/Competence
HSLF-FS 2021:8
Socialstyrelsen Föreskrifter och allmänna råd, Läkarnas specialiseringstjänstgöring Målbeskrivningar 2021
Jämställdhet och likabehandling
I kursen beskrivs hur handledning ska ske på ett likvärdigt och respektfullt sätt oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen är helt anpassad för digitalt lärande. Innehållet består av texter, animationer, filmer och extra inläsningsmaterial. Utöver teori förväntas kursdeltagaren bedöma olika situationer med hjälp av reflektionsövningar och kunskapsfrågor.
Kursen är tillgänglig under 12 månader från start så deltagaren kan gå tillbaka och repetera vissa delar och använda utbildningen som en källa för information ifrån under denna tid. Eftersom kursen är webbaserad finns inga fasta kurstillfällen.
Inga särskilda systemkrav krävs, endast internetuppkoppling. Efter anmälan skickas e-post ut med användarnamn och lösenord. Därefter kan kursen påbörjas och genomföras i egen takt. Support finns tillgänglig under kontorstid (vardagar).
Kursmaterial
I kursen finns extramaterial för fördjupning och länkar till annat relevant källmaterial. Användaren har tillgång till kursmaterialet efter genomgången utbildning som kan användas för dels repetition, dels källa till information.
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Utbildningen avslutas med ett kunskapstest som i sin tur genererar kursintyg om godkänt resultat uppnås. Kunskapstestet är uppbyggt på flervalsfrågor och kursintyg genereras när testet är godkänt för hela utbildningen.
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Nej
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Vid avslutad kurs uppmuntras deltagaren att genomföra en enkätutvärdering med feedback på kursen. Svaren ingår i underlag för årlig revidering av kursen. Utöver detta är deltagaren välkommen att kontakta Bonnier Healthcare direkt med specifika frågor eller synpunker gällande kursen.
Planering
I samband med att vi certifierar utbildningen på nytt kommer vi även se över inkommande feedback och revidera utbildningen.
Tidigare Lipus-certifiering
20220155, Handledarutbildning för handledning av BT- och ST-läkare, 2022-10-24
20210121, Handledarutbildning för handledning av BT-och ST-läkare, 2021-11-01
7. Praktisk information
Kursortens län
Hela Sverige
Antal deltagare
Då kursen ges digitalt finns inget tak för maximalt antal deltagare.
Språk
Svenska
Avgift
4.495 kr/deltagare, tillgång till kursen under 12 månader och inga ytterligare avgifter tillkommer.
Kringkostnader
Inga
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan kan görs via länken nedan.
Eller till:
Kafai Wong Kundansvarig
Tel: 0739-578 977 kafai.wong@medibas.se
Länk till webbsida för anmälan
https://www.bonnieracademy.se/lakarutbildningar/handledareutbildning/Antagningsförfarande och bekräftelse
Då inget tak finns för antal deltagare antas alla till kursen.
Kontaktperson
Kafai Wong Kundansvarig
Tel: 0739-578 977 kafai.wong@medibas.se
Kursintyg
Vid avklarat kunskapstest genreras ett kursintyg som kan sparas/skrivas ut. Dessutom kan man skriva ut intyg i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter som undertecknas av studierektor eller annan behörig person.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Bonnier Healthcare Sweden AB
Ansvarig för innehåll
Remy Waardenburg, specialistläkare i allmänmedicin. Remy har varit handledare i flera år och har ett stort intresse för kompetensutveckling och handledarskap. Han delar sin tid mellan att vara medicinsk redaktör på kunskapsstödet Medibas och kliniskt arbete. Remy har även varit engagerad i SFAM:s fortbildningsråd och är styrelsemedlem i provinsialläkarstiftelsen.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Remy Waardenburg, specialistläkare i allmänmedicin, redaktör Medibas
Isabelle Cehlin, specialistläkare i geriatrik, vd Bonnier Healthcare Sweden
Kursadministration
Kafai Wong, kundansvarig
Tel: 0739-578 977
E-post: kafai.wong@medibas.se
Övriga samarbetspartners
Inga
Målgruppsrepresentant
Inga
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Kursen är producerad av Medibas AB som ingår i Bonnier Healthcare Sweden AB. Kursen finansieras genom kursavgifter. Pris för kursen är 4.495 kr/deltagare (exklusive moms).
Kringarrangemang
Inga
Sponsorers närvaro
Inga
Jävsförhållande
Inga