Handledarutbildning för ST-läkare och specialister som ska handleda ST-läkare (LIV)
Kort om kursen Handledarutbildning för ST-läkare och specialister som ska handleda ST-läkare (LIV)
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
2. Behovsbeskrivning
I den nya författningen HSLF-FS 2021:8 har kraven på handledarrollen ökat men också blivit tydligare, speciellt avseende den kontinuerliga bedömningen av ST-läkarens färdighetsutveckling och progression som läkare. Denna utbildning är framtagen för att möta författningens krav på genomgången handledarutbildning. Den ger dig som handledare kunskap och färdighet kring hur ST-läkarens specialisttjänstgöring ska planeras, följas upp och stödjas. Utbildningen lägger särskilt stor vikt vid träning och tillämpning av bedömningsinstrumenten CBD, DOPS, Mini-CEX och 360°. Utbildningen innehåller även moment kopplat till läkarens tillämpning av sjukvårdens etiska grundprinciper och läkarens kommunikativa förmåga.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Denna utbildning är framtagen för att möta författningens krav på genomgången handledarutbildning. Kursens mål är att deltagaren efter genomgången utbildning uppfyller Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd i enlighet med HSLF-FS 2021:8 för att utses som huvudansvarig handledare.
Resultat för deltagaren
Kunskap och färdighet i kontinuerlig progressionsbedömning av ST-läkarens medicinska skicklighet och interaktion med patienter, kollegor och medarbetare.
Ökad förmåga att planera, stödja och följa upp handledningen av din adept
Ökad förståelse för dina och andras tolkningars inverkan på din kommunikation
Ökad förståelse för dina och andras tolkningars inverkan ur ett etiskt perspektiv
Ökad förmåga att anpassa ditt handledarskap till situation och individ
Ökad färdighet i att tillämpa ett coachande handledarskap samt att använda konsekvensbaserad feedback som ett kraftfullt handledarverktyg
Resultat för patient och samhället
Handledarutbildningen ger läkaren rätt förutsättningar att handleda ST-läkaren i sin utveckling till färdig specialist.
Resultatet av en framgångsrik handledar-adeptrelation utvecklar kompetenta läkare med ett reflekterande lärande och ett medvetet kommunikativt förhållningssätt. Detta resulterar i att patienter upplever läkarmötet mer positivt, vilket ger förutsättningar för ett bättre vårdresultat.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8 (Delmål a1 – moment 9)
HSLF-FS 2021:8 (Delmål STa6 – moment 4)
4. Program
Schema
Utbildningen genomförs i externatform under två sammanhängande dagar. Förberedande uppgift ska genomföras inför utbildningsdagarna.
Dag 1: Syfte och mål med utbildningen Struktur för handledarskapet Mål, tidplan, spelregler och innehåll i handledarskapet Vem är du och jag som adept och handledare? Handledarens sju roller KEPS – förståelse för olika tolkningar Konsekvensbaserad relations-feedback Reflektion och egen utvecklingsplan
Dag 2: Reflektion och lärande från dag 1 Förutsättningar för formativ bedömning, – Millers progressionspyramid Träning i användning av bedömningsinstrumenten, CBD, DOPS, Mini-CEX och 360° Coachande samtalsmetodik i anslutning till bedömningstillfället Situationsanpassat handledarskap Reflektion och planering av egen utveckling som handledare.
Kursledare: Maria Lysell, utbildningskonsult, Move Management AB
Ylva Hörnqvist, utbildningskonsult, Move Management AB
Extern länk
Referenser
Innehållet bygger på vetenskaplig grund och vedertagna principer.
Referenser:
Ola Björgell, Ulrika Uddenfeldt Wort (red.) ST-boken ISBN 978-91-44-08916-4
Holmboe, Eric S., Durning, Steven J. & Hawkins, Richard E. (red.) Practical guide to the evaluation of clinical competence, 2nd Edition
Argyris, C: Overcoming organizational defensives: Facilitating organizational learning
Blanchard: SLII®—The Essential Leadership Model
Edvinsson, L., 2002: Corporate longitude: navigating the knowledge economy
Hersey, P., 2007: Management of Organizational Behavior- Leading human resources
Kouzes & Posner: Ledarskapets Sanningar
Thylefors, I. Ledarskap i Human Service organisationer, 2007
Norbäck, L och Targama, A. Det komplexa sjukhuset, 2009
Trollestad, C – Etik och organisationskultur, 2000
Lavulås, P – Att handleda läkare, 1992
McClelland, David C: Power Motivation and Organisational Leadership
Hofstede, G; Minkov, M och Hofstede, G J – Organisationer och Kulturer 2011
Thylefors, I. Ledarskap i Human Service organisationer, 2007
Norbäck, L och Targama, A. Det komplexa sjukhuset, 2009
Jämställdhet och likabehandling
Vi jobbar med människor och varje människa är unik. Utbildningen är utformad för att utveckla ledarskapet oavsett vem deltagaren är. Budskapet är inriktat på hur ledarskapet utövas för att stötta och utveckla medarbetare i mötet med patienten. Kursledarna tar hänsyn till och har kunskap om Sveriges diskrimineringslag där bl.a. genusperspektivet är presenterat.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen ska ses som ett träningsprogram. Programmet följer en forskningsbaserad pedagogik som i dagligt tal brukar kallas för upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande. Pedagogiken bygger på tre metoder:
Processinriktad inlärning
Processinriktad inlärning innebär att metodik, innehåll och tempo anpassas till dig som deltagare och till de naturliga processer – individuella och sociala – som är förknippade med läkaryrket och dess utmaningar.
Upplevelse- och problembaserad inlärning
Innebär att utbildningsmomentet börjar med en upplevelseövning eller en konkret frågeställning. Efter denna genomförs en processdiskussion om hur du, eller ni, som kursdeltagare gått tillväga för att lösa uppgiften och vilka erfarenheter och kunskaper tillgodogjort dig genom detta.
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning
Bygger på att ditt agerande i den dagliga verksamhet skapar nya erfarenheter, vilka sedan omsätts till kunskaper och färdigheter i mötet och dialogen med övriga deltagare.
Dessa tre metoder knyts samman med hjälp av aktiv reflektion, både på individ- och gruppnivå. Den metodik som används utgörs av lärande samtal, rollspel, kreativa workshops, reflektion, insiktsövningar, observation, feedback och coachande samtal.
Fotnot:
Utbildningen föregås inte av någon personlighets-, beteende- eller kommunikationsprofil. Någon sådan används inte heller under utbildningen, Inget kunskapsprov genomförs efter utbildnings slut. Närvaro i samtliga moment under utbildningsdagarna är ett krav för att erhålla kursintyg.
Kursmaterial
Utbildningsbok:
Boken ”LIV Handledarutbildning” trycks för denna kurs ändamål och kommer att användas vid samtliga utbildningsdagar och medtages hem efter avslutad kurs. Boken är till för fortsatt användning där innehållet fritt får användas för egna och verksamhetens anpassade aktiviteter inom området för handledning.
Förberedelser
Att undersöka metoder och strukturer för handledning på den egna arbetsplatsen samt att reflektera över handledarskapets betydelse.
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Läkaren gör sin egna handlingsplan under utbildningen. Det finns även möjlighet för individuell coachning samt uppföljningsdag.
Kompetensöverföring
Deltagarna får en utbildningsbok med allt som gås igenom och tränas på under utbildningen.
De får olika metoder och modeller som de kan använda sig av i sin handledarroll.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala utvärderingsmall kommer att användas. Kursledarna utvecklar regelbundet utbildningen med hjälp av utvärderingar från tidigare utbildningar.
Planering
Det sker ständigt en utveckling och utvärdering av våra utbildningar. Kursledningen har en nära dialog med Socialstyrelsen, Studierektorer och HR för att hela tiden ligga i framkant vad det gäller ny forskning, nya behov från landsting och region samt krav från Socialstyrelsen.
Tidigare Lipus-certifiering
Handledarutbildningen med kursnummer: 20220077 och Kursen Ledarskap, Organisation och Kommunikation för ST-läkare (ST-LIV) med kursnummer: 20150092, Handledarutbildning för specialister som ska handleda ST-läkare (LIV) med kursnummer 20170135, 20180039, 20190036, 20210055
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 30 januari 2024
Slutdatum: 31 januari 2024
Sista anmälningsdatum: 22 december 2023
Kursplats: INSTÄLLT pga få anmälda.
Kursortens län
Stockholms län, Västra Götalands län
Antal deltagare
Min 8 deltagare, max 18 deltagare
Språk
Svenska
Avgift
7 900 SEK exkl. moms, inkluderar tvådagars utbildning samt utbildningsbok
Kostnad för måltidspaket och utbildningslokal tillkommer.
Kringkostnader
Resor, konferenspaket och logi bekostas av deltagaren och tillkommer utöver kurskostnad.
Ev. boende bokas av deltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker i 2 steg:
- Intresseanmälan görs via info@move.se
- Betalning av anmälningsavgiften 30 % av kursavgiften (bindande).
Besked om antagning skickas till den sökandes e-postadress efter att anmälningsblanketten har kommit in och godkänts.
Medverkande under kursmoment är obligatoriskt.
Länk till webbsida för anmälan
https://move.se/sv/oppna-utbildningar/Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn med betald anmälningsavgift.
Efter administrativ tid om maximalt 7 arbetsdagar meddelas deltagaren via e-post.
Kontaktperson
Sara Hjalmarsson, kundansvarig
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Kursintyg
Intyg kommer att delas ut efter genomförd utbildning
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Upphovsmakare av utbildning för läkare, LIV Utveckling, 1999
Peter Forsman, konsult Move Management
Ann-Sofie Gustavsson, konsult Move Management
Per Gustavsson f.d. överläkare vid Anestesikliniken i Halmstad, f.d. VD Movement Medical AB.
Ansvarig för innehåll
Gunnar Hernborg, delägare Move Management AB Gunnar har 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag och framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Peter Forsman, delägare Move Management AB
Peter har avancerad ledarutbildning från Försvarsmakten. Arbetar med ledarutveckling individuellt och i grupp och genomför uppdrag såväl i offentlig som privat sektor.
Peter har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Ericsson, Swedbank, SAAB, SAS, Holmen, PEAB, Iggesund Tools, kommuner och landsting.
Certifierad handledare i bl a LCC, UGL och MBTI.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Gunnar Hernborg och Ylva Hörnqvist, Ledarskapskonsulter, Move Management
Gunnar är organisations- och ledarskapskonsult med 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag, framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Ylva är organisations- och ledarskapskonsult. Hon har lång erfarenhet av ledarskapsutveckling, coaching och organisationsutveckling på olika nivåer. Ylva har även lång erfarenhet av eget ledarskap inom offentlig verksamhet. Har nu stort fokus på LIV-utbildningar i flera landsting.
Kursadministration
Anmälan:
Sara Hjalmarsson, kundansvarig
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Övriga samarbetspartners
Inga andra samarbetspartners
Målgruppsrepresentant
Utbildningen har utvecklats genom årens lopp och åsikter från upphovsmän, studierektorer, övriga utbildningsansvariga, konsulter samt deltagare har tagits i beaktande för utveckling av konceptet.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Move D Management AB
Deltagaravgifter
Kringarrangemang
Inga
Sponsorers närvaro
Inga
Jävsförhållande
Nej