Modern Handledarpedagogik (1 dag)
Kort om kursen Modern Handledarpedagogik (1 dag)
Kurstillfälle
För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.
1. Målgrupp
Nivå
ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialitet
Alla specialiteter
Ytterligare information
Färdiga specialistläkare som ska handleda ST-läkare.
Utbildningen riktar sig till dig som vill uppdatera din kunskap om, och förståelse för, ett gott handledarskap genom att arbeta med kontinuerlig bedömning baserad på progressionsmetodik.
Du ska inom de fem senaste åren ha gått en grundläggande handledarutbildning, eller ledarskapsutbildning som uppfyller delmål a1, till exempel ST LIV. Ledarskapsmomenten i ST LIV motsvarar de som ingår i en tvådagars handledarutbildning.
2. Behovsbeskrivning
I den nya författningen HSLF-FS 2021:8 har kraven på handledarrollen ökat men också blivit tydligare, speciellt avseende den kontinuerliga bedömningen av ST-läkarens färdighetsutveckling och progression som läkare. Denna utbildning är framtagen för att möta författningens krav på genomgången handledarutbildning. Den ger dig som handledare kunskap och färdighet kring hur ST-läkarens specialisttjänstgöring ska planeras, följas upp och stödjas.
3. Kursens mål - förväntat resultat
Övergripande mål
Kursen uppfyller uppställda krav för huvudhandledarskap i progressionsbedömning för att kunna utses som huvudhandledare, enligt SOSFS 2015:8 eller HSLF-FS 2021:8.
Resultat för deltagaren
Kunskap och färdighet i kontinuerlig progressionsbedömning av ST-läkarens medicinska skicklighet och interaktion med patienter, kollegor och medarbetare.
Ökad förmåga att planera, stödja och följa upp handledningen av din adept
Ökad förståelse för dina och andras tolkningars inverkan på din kommunikation
Ökad förmåga att anpassa ditt handledarskap till situation och individ
Resultat för patient och samhället
Handledarutbildningen ger läkaren rätt förutsättningar att handleda ST-läkaren i sin utveckling till färdig specialist.
Resultatet av en framgångsrik handledar-adeptrelation utvecklar kompetenta läkare med ett reflekterande lärande och ett medvetet kommunikativt förhållningssätt. Detta resulterar i att patienter upplever läkarmötet mer positivt, vilket ger förutsättningar för ett bättre vårdresultat.
Delmål för ST angivna av kursgivare
SOSFS 2015:8 (Delmål a1 – moment 9)
HSLF-FS 2021:8 (Delmål STa6 – moment 4)
4. Program
Schema
Kursen genomförs under en utbildningsdag (kl. 8.30-17.00) med följande innehåll:
- Synliggöra adeptens och handledarens ansvar och funktioner i det gemensamma uppdraget
- Formulera gemensamt mål och syfte med handledningen
- Tydliggöra ömsesidiga förväntningar på rollen som handledare och adept
- Använda enklare verktyg för att planera och strukturera handledningen av och för din adept
- Progressionsbedömning av ST-läkarens medicinska skicklighet och interaktion med patienter, kollegor och medarbetare
- Träna och tillämpa användningen av de erkända bedömningsinstrumenten mini-CEX, DOPS, CBD, multisource feedback och specialistkollegium
Kursledare:
Ylva Hörnqvist, utbildningskonsult, Move Management AB
Extern länk
Referenser
Innehållet bygger på vetenskaplig grund och vedertagna principer.
Referenser:
Ola Björgell, Ulrika Uddenfeldt Wort (red.) ST-boken ISBN 978-91-44-08916-4
Holmboe, Eric S., Durning, Steven J. & Hawkins, Richard E. (red.) Practical guide to the evaluation of clinical competence, 2nd Edition
Lavulås, P – Att handleda läkare, 1992
McClelland, David C: Power Motivation and Organisational Leadership
Jämställdhet och likabehandling
Vi jobbar med människor och varje människa är unik. Utbildningen är utformad för att utveckla ledarskapet oavsett vem deltagaren är. Budskapet är inriktat på hur ledarskapet utövas för att stötta och utveckla medarbetare i mötet med patienten. Kursledarna tar hänsyn till och har kunskap om Sveriges diskrimineringslag där bl.a. genusperspektivet är presenterat.
5. Metodik
Pedagogisk metod
Kursen ska ses som ett träningsprogram. Programmet följer en forskningsbaserad pedagogik som i dagligt tal brukar kallas för upplevelsebaserat lärande eller aktionslärande. Pedagogiken bygger på tre metoder:
Processinriktad inlärning
Processinriktad inlärning innebär att metodik, innehåll och tempo anpassas till dig som deltagare och till de naturliga processer – individuella och sociala – som är förknippade med läkaryrket och dess utmaningar.
Upplevelse- och problembaserad inlärning
Innebär att utbildningsmomentet börjar med en upplevelseövning eller en konkret frågeställning. Efter denna genomförs en processdiskussion om hur du, eller ni, som kursdeltagare gått tillväga för att lösa uppgiften och vilka erfarenheter och kunskaper tillgodogjort dig genom detta.
Handlings- och reflektionsorienterad inlärning
Bygger på att ditt agerande i den dagliga verksamhet skapar nya erfarenheter, vilka sedan omsätts till kunskaper och färdigheter i mötet och dialogen med övriga deltagare.
Dessa tre metoder knyts samman med hjälp av aktiv reflektion, både på individ- och gruppnivå. Den metodik som används utgörs av lärande samtal, rollspel, kreativa workshops, reflektion, insiktsövningar, observation, feedback och coachande samtal.
Fotnot:
Utbildningen föregås inte av någon personlighets-, beteende- eller kommunikationsprofil. Någon sådan används inte heller under utbildningen, Inget kunskapsprov genomförs efter utbildnings slut. Närvaro i samtliga moment under utbildningsdagarna är ett krav för att erhålla kursintyg.
Kursmaterial
Utbildningsbok:
Boken ”LIV Handledarutbildning” trycks för denna kurs ändamål och kommer att användas under dagen och får behållas efter avslutad kurs. Boken är till för fortsatt användning där innehållet fritt får användas för egna och verksamhetens anpassade aktiviteter inom området för handledning.
Guide för bedömning:
- CBD (Case-based Discussion)
- DOPS (Direct Observation of Procedural Skills)
- Mini-CEX (Clinical Evaluation Exercise)
- 360 grader (Sheffield Peer Review Assessment Tool)
Förberedelser
Nej
Kunskapskontroll
Nej
Kompetensstöd efter avslutad kurs
Nej
Kompetensöverföring
Deltagarna får en utbildningsbok med allt som gås igenom och tränas på under utbildningen.
De får olika metoder och modeller som de kan använda sig av i sin handledarroll.
6. Utvärdering
Lipus utvärdering
Lipus digitala utvärderingsmall kommer att användas. Kursledarna utvecklar regelbundet utbildningen med hjälp av utvärderingar från tidigare utbildningar.
Planering
Det sker ständigt en utveckling och utvärdering av våra utbildningar. Kursledningen har en nära dialog med Socialstyrelsen, Studierektorer och HR för att hela tiden ligga i framkant vad det gäller ny forskning, nya behov från landsting och region samt krav från Socialstyrelsen.
Tidigare Lipus-certifiering
Handledarutbildningen med kursnummer: 20220077 och Kursen Ledarskap, Organisation och Kommunikation för ST-läkare (ST-LIV) med kursnummer: 20150092, Handledarutbildning för specialister som ska handleda ST-läkare (LIV) med kursnummer 20170135, 20180039, 20190036, 20210055
7. Praktisk information
Kurstillfällen
Startdatum: 28 maj 2024
Slutdatum: 28 maj 2024
Sista anmälningsdatum: 26 april 2024
Kursplats: Centrala Göteborg
Kursortens län
Västra Götalands län
Antal deltagare
Minst 8, max 18 deltagare
Språk
Svenska
Avgift
3900 SEK exkl. moms, inklusive utbildningsbok
Kostnad för måltidspaket och utbildningslokal tillkommer.
Kringkostnader
Resor och logi bekostas av deltagaren och tillkommer utöver kurskostnad.
Ev. boende bokas av deltagaren.
Anmälningsförfarande och krav för deltagande
Anmälan sker i 2 steg:
- Intresseanmälan görs via info@move.se
- Betalning av anmälningsavgiften 30 % av kursavgiften (bindande).
Besked om antagning skickas till den sökandes e-postadress efter att anmälningsblanketten har kommit in och godkänts.
Medverkande under kursmoment är obligatoriskt.
Länk till webbsida för anmälan
https://move.se/sv/oppna-utbildningar/Antagningsförfarande och bekräftelse
Först till kvarn med betald anmälningsavgift.
Efter administrativ tid om maximalt 7 arbetsdagar meddelas deltagaren via e-post.
Kontaktperson
Sara Hjalmarsson, kundansvarig
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Kursintyg
Intyg kommer att delas ut efter genomförd utbildning.
8. Kursansvariga
Initiativtagare
Upphovsmakare av LIV Utveckling, 1999
Peter Forsman, konsult Move Management
Ann-Sofie Gustavsson, konsult Move Management
Per Gustavsson f.d. överläkare vid Anestesikliniken i Halmstad, f.d. VD Movement Medical AB.
Ansvarig för innehåll
Gunnar Hernborg, delägare Move Management AB Gunnar har 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag och framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig
Gunnar Hernborg och Ylva Hörnqvist, Ledarskapskonsulter, Move Management
Gunnar är organisations- och ledarskapskonsult med 30-års erfarenhet som chef inom offentlig verksamhet och tillväxtföretag, framförallt inom utbildningssektorn. Har genom denna erfarenhet skaffat sig dokumenterad kunskap och erfarenhet av förändringsledning på individ, grupp och organisationsnivå. Gunnar har genomfört ledarutvecklingsprogram i samarbete med bl.a. Region Blekinge, Region Östergötland, Region Halland, Helsingborgshem och Malmö Stad. Certifierad ICF-coach.
Ylva är organisations- och ledarskapskonsult. Hon har lång erfarenhet av ledarskapsutveckling, coaching och organisationsutveckling på olika nivåer. Ylva har även lång erfarenhet av eget ledarskap inom offentlig verksamhet. Har nu stort fokus på LIV-utbildningar i flera regioner.
Kursadministration
Anmälan:
Sara Hjalmarsson, kundansvarig
E-post: sara.h@move.se
Tel: 070-588 59 94
Övriga samarbetspartners
Inga andra samarbetspartners
Målgruppsrepresentant
Utbildningen har utvecklats genom årens lopp och åsikter från upphovsmän, studierektorer, övriga utbildningsansvariga, konsulter samt deltagare har tagits i beaktande för utveckling av konceptet.
9. Finansiering
Vem/vilka finansierar?
Move D Management AB
Deltagaravgifter
Kringarrangemang
Inga
Sponsorers närvaro
Inga
Jävsförhållande
Nej