Hoppa till innehåll

Nationellt spirometrikörkort

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Nationellt spirometrikörkort

Kursen ges av: NAAKA och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)
Specialiteter:
Övriga yrkesroller: Fysioterapeut, Sjuksköterska
Avgift: Varierar, beroende på kursarrangör/region. Vänligen kontakta personer för resp region listade under anmälan nedan.
Kringkostnader: Kostnader till resor och boende kan tillkomma och betalas av kursdeltagaren

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20230093
Län: Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län, Södermanlands län, Värmlands län, Västerbottens län, Örebro län

Kurstillfällen

Kursdatum: 7-8 maj 2024
Kursplats: Jan Waldenströms Gata 35. Fullbokad
Sista anmälningsdatum: 7 februari 2024
Kursdatum: 14-15 maj 2024
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Torsplan
Sista anmälningsdatum: 1 maj 2024

Anmälningsförfarande

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

ST-läkare, Specialistläkare (fortbildning)

Specialitet

Barn- och ungdomsmedicin, Klinisk fysiologi, Allergologi, Barn- och ungdomsallergologi, Allmänmedicin, Arbetsmedicin, Arbets- och miljömedicin, Lungsjukdomar

Andra yrken

Fysioterapeut, Sjuksköterska

Ytterligare information

Den primära specialiteten i målgruppen är Allmänmedicin. Kursen riktar sig i första hand till de läkare, sjuksköterskor och fysioterapeuter som arbetar i eller samarbetar med ett astma/allergi/KOL-team i primärvården.

2. Behovsbeskrivning

Spirometri tillsammans med anamnes och kliniska undersökningsfynd kan ofta ge korrekt diagnos vid astma och KOL. Rätt diagnos är en förutsättning för rätt behandling av patienten. Tolkning av spirometriresultat kräver kunskap och träning. Syftet med kursen är att kvalitetssäkra lungfunktionsmätningar från patientinformation och undersökningsprocedur till tolkning av spirometriresultatet.

Certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar i primärvården ger bättre vård till patienter och hälso­ekonomiska vinster för samhället (Lisspers, et al; Respir Med, 2014). Många regioner och landsting stimulerar därför primärvården att starta certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar vid vårdcentraler. Svensk förening för allmänmedicin (SFAM) har definierat särskilda kvalitetskrav för astma/KOL-mottagningar (SFAM, 2007, rev 2018): Förutom en specialutbildad sjuksköterska (minst 15 Hp inom ämnet) som har en viss tid avsatt och medicinsk utrustning för sin verksamhet, behöver alla läkare i primärvården goda kunskaper om diagnostiken och behandlingen. Den astma/KOL-ansvarige läkaren har ett särskilt ansvar och behöver därför fördjupade kunskaper. Utbildning för läkare i nationellt sprirometrikörkort ingår i många sjukvårdsregioners minimikrav för certifiering av astma/KOL-mottagningar.

Utbildningen i Nationell spirometrikörkort skapades 2007 av NAAKA (SFAM:s nätverk för astma-, allergi- och KOL-intresserade allmänläkare), ASTA (Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeföreningen) och Svensk förening för klinisk fysiologi. Utbildningens innehåll uppdateras årligen enligt de aktuella riktlinjerna.

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Efter kursen ska deltagarna ha ökade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt gällande diagnostiken och behandlingen av vanligt förekommande obstruktiva lungsjukdomar som astma och KOL genom ökad kompetens:
om andningsfysiologi samt diagnostik vid obstruktiva lungsjukdomar,
om hur olika typer av mätutrustning fungerar,
om olika referensvärden och hur de används,
om hur man utför en spirometri med hög kvalitet samt handhavande och kvalitetssäkring av spirometern,
om undersökningens genomförande och dokumentation,
att självständigt kunna utföra lungfunktionsmätningar/spirometri och dokumentera resultatet,
att kunna ge patienten relevant information inför och efter undersökningen, och
att kunna värdera resultatet av undersökningen och reflektera över betydelsen.

Resultat för deltagaren

Lärandemål

Efter avslutad utbildning ska kursdeltagaren ha fått ökad kunskap, förståelse, färdigheter och förhållningssätt enligt följande:

1. Kunskap och förståelse
Indikationer för spirometriundersökning
• Att kunna redogöra för och förklara indikationer och kontraindikationer för spirometriundersökning
Spirometrigenomförande
• Att känna till principerna om hur olika typer av mätutrustningar fungerar
• Att identifiera och ta hänsyn till felkällor i spirometriundersökning
• Att kunna redogöra för varför funktionskontroll och kalibrering av utrustning och basala hygienrutiner är viktiga
• Att förstå betydelsen av de olika momenten av undersökningens genomförande
• Att känna till syftet till standardiserad dokumentation av spirometriundersökningen och resultattolkningen
Spirometritolkning
• Att känna till de viktigaste principerna inom andningsfysiologi
• Att ingående förstå de viktigaste volymerna och flöden i dynamisk spirometri (FEV1, FVC och FEV1/FVC)
• Att förstå principerna i PEF-mätning och FEV1/FEV6-mätning
• Att känna till när icke-forcerad manöver är indicerad i spirometrigenomförande (SVC)
• Att ingående förstå lungfunktionsmätningens betydelse i diagnostiken i förhållande till patientens anamnes och status (tolka resultat enligt ”de tre stegen”)
• Att ha kännedom om olika referensvärden och hur de används
Sjukdomslära
• Att översiktligt känna till skillnader i patofysiologi, etiologi och kliniska manifestationer mellan de i befolkningen vanligt förekommande obstruktiva lungsjukdomarna (astma och KOL).

Punkterna under avsnittet ”Kunskap och förståelse” testas dels i skriftligt prov och dels i gemensamma tolkningsövningar där alla deltagare i tur och ordning får medverka i att tolka en spirometri.

2. Förmåga och färdighet
• Att självständigt kunna handhava och utföra spirometri, FEV1/FEV6-mätning (screeninginstrument) och PEF-mätning.
• Att kunna dokumentera resultatet i journalen och Luftvägsregistret på ett standardiserat sätt
• Att kunna ge patienten relevant information inför, under och efter undersökningen

• Att kunna stötta och vägleda kollegor i tolkning av spirometri med syfte att utreda och behandla patienter med obstruktiva lungsjukdomar

• Att kunna medverka till utveckling av astma/KOL-mottagning i den egna verksamheten

Alla moment under avsnittet ”Förmåga och färdighet” testas i praktiska övningar där alla deltagare får agera undersökningsledare under en spirometri.

3. Värderingsförmåga och förhållningssätt
• att kunna värdera resultatet av undersökningen och reflektera över betydelsen.
• att kunna bemöta patienten utifrån dennes individuella förutsättningar, förväntningar och farhågor (personcentrerat förhållningssätt) i samband med spirometriundersökningen och när resultatet kommuniceras.

Båda dessa moment testas i praktisk övning där deltagarna turas om att spela undersökare och patient.

Resultat för patient och samhället

Spirometriundersökning är basen till korrekt diagnostik av obstruktiva lungsjukdomar som astma och KOL. Rätt diagnos är förutsättning till att patienten kan behandlas optimalt. Forskning visar att rökande patienter som nyligen fått en astma- eller KOL-diagnos slutar röka i högre grad än de som inte utretts och diagnostiserats (Danielsen, et al, Int J Chron Obstr Pulmon Dis, 2016). Tidigt rökstopp minskar framtida sjuklighet hos patienter med astma och KOL.

Delmål för ST angivna av kursgivare

NATIONELLT SPIROMETRIKÖRKORT
Delmål i ST-utbildningar
• Allmänmedicin
2015: a1, a5, b1, c4*, c6

2021: STa3*, STa5, STb1, STc4*, STc6
• Barn- och ungdomsmedicin
2015: a1, a5, b1, c2, c4

2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc4
• Barn- och ungdomsallergologi
2015: a1, a5, b1, c2, c3, c5

2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc3, STc5
• Klinisk fysiologi
2015: a1, a5, b1, c2, c3, c9

2021: STa3*, STa5, STb1, STc2, STc3, STc9
• Lungsjukdomar
2015: a1, a5, b1, c6, c13*

2021: STa3*, STa5, STb1, STc6, STc13*
• Arbets- och miljömedicin
2015: a1, a5, b1, c1, c2, c8*

2021: STa3*, STa5, STb1, STc1, STc2, STc8*
Tilläggsspecialiteter:
• Allergologi
2015: a1, a5, b1, c4, c7*

2021: STa3*, STa5, STb1, STc4, STc7*
• Arbetsmedicin:
2015: a1, a5, b1, c1, c2, c8*

2021: STa3*, STa5, STb1, STc1, STc2, STc8*

* delmål som saknar kurs som utbildningsaktivitet

4. Program

Schema

2-dagarskurs. Ges i sju olika regioner med olika föreläsare. Exempel på upplägg från Skåne:

Dag 1:
Förmiddag – Introduktion till ämnet. Indikationer för undersökning med spirometri. Teori om lungfysiologi, vad vi mäter med spirometri och hur vi tolkar resultatet.

Eftermiddag – fortsätter med föreläsning cirka 1,5 timme. Kalibrering av apparater, undersökningsteknik, spirometritolkning.
1,5 timme praktisk övning där deltagare turas om att agera undersökare och patient.

Dag 2:
Förmiddag – fortsätter med praktisk övning tills alla deltagare hunnit gå igenom alla praktiska moment och tills dess att kursledare hunnit diskutera med alla deltagare och försäkrat sig om att de kan redogöra för hur undersökningen går till. Kvarvarande tid fram till lunch ägnas åt föreläsning – teori om utredning av astma, KOL och andra lungsjukdomar.

Eftermiddag – spirometritolkning, där alla deltagare i tur och ordning får tolka spirometri.

Sista delen av eftermiddagen ägnas åt det skriftliga provet.

 

Föreläsare

Skåne: Kerstin Romberg och Henning Stenberg, båda specialister i allmänmedicin och Dr med. vet. Primärvårdens utbildningsenhet, Region Skåne.

Västerbotten: Thomas Sandström Professor, Lungspecialist och Eva Sunna astma/KOL sjuksköterska som hittills hållit i utbildningen tillsammans med oss andra professioner vilka kan variera: Karin Wadell professor, fysioterapeut, Anna Winberg barnläkare, Ilias Lyroudis Lungläkare, Maria Bergh Distriktsläkare och Elisabeth Öberg- Karlsson Lungläkare. Alla anställda i Region Västerbotten.

Norrbotten: Caroline Stridsman, docent och sjuksköterska, Anna Nygren, fysioterapeut, Anne Lindberg, professor och överläkare lungmedicin.

Stockholm: De som föreläser på kursen i Stockholm ingår organisatoriskt i sin roll som föreläsare på Akademiskt Primärvårdscentrum, en kunskapsorganisation för primärvårdens aktörer. Vi har samtliga även andra anställningar på olika vårdcentraler i regionen.
Nikolaos Pournaras, Specialist i allmänmedicin, Doktorand, Jenny Carlin, Specialist i allmänmedicin, Marianne Eduards, Sjuksköterska astma/allergi/KOL, Madeleine Jönsson, Distriktssköterska astma/allergi/KOL, Maria Rosengren, Distriktssköterska astma/allergi/KOL, Hanna Sandelowsky, specialist i allmänmedicin.

Sörmland:
Per Rönmark, Distriktsläkare. Privat, Annelie Ådin, Distriktssköterska, Region Sörmland,
Anne Rydén, Distriktsköterska, Region Sörmland, Jenny Lindqvist, Sjuksköterska, Region Sörmland.

Referenser

  1. Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL – Stöd för styrning och ledning. 2020. Artikelnummer 2020-12-7135
  2. Läkemedelsverket. Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) – behandlingsrekommendation. Webbpublicerad 2015-10-16. [Hämtad 2021-08-17].
  3. Läkemedelsbehandling vid astma – behandlingsrekommendation: Information från Läkemedelsverket 2015;26(3):26–43.
  4. Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD). Global strategy for the diagnosis, management, and prevention of chronic obstructive pulmonary disease. 2021
  5. Global Initiative for Asthma (GINA). Global strategy for asthma management and prevention. 2021 Report.
  6. Graham B et al. Standardization of Spirometry 2019 Update. An Official American Thoracic Society and European Respiratory Society Technical Statement. Am J Respir Crit Care Med. 2019 Oct 15;200(8):e70-e88.
  7. Lisspers K et al. Improvement in COPD management by access to asthma/COPD clinics in primary care: data from the observational PATHOS study. Respir Med. 2014 Sep;108(9):1345-54.
  8. Kull I, Ställberg B. Nya kriterier för astma/KOL-mottagningar i primärvården.
    Patientutbildning, rökslutarstöd och fysisk aktivitet är prioriterat – även fysioterapeut bör
    inkluderas i teamet. Läkartidningen. 2018:115.
  9. Escuder Miquel L, Emtner M, Stallberg B, Zakrisson A. Interprofessionell samverkan for
    astma-KOL. Allmänmedicin. Tidskrift for svensk förening for allmänmedicin. 2018;39(1):38.
  10. Danielsen SE et al. A new diagnosis of asthma or COPD is linked to smoking cessation – the Tromsø study. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2016 Jun 30;11:1453-8.

Jämställdhet och likabehandling

Utbildningen innehåller moment som belyser olikheter i lungfysiologi utifrån ålder, kön och etnicitet. Detta för att individualisera utvärderingen och därmed behandlingen så att alla patienter får ett optimalt omhändertagande.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Dag 1: Föreläsningar och storgruppsdiskussioner.
Dag 2: Lärarledda workshops i mindre grupper (delvis inklusive arbete parvis) för praktiska övningar i grupper av:
1) spirometrigenomförande, -handhavande och inställningar av dataprogram,
2) spirometritolkning genom kliniska patientfall.
Förberedelser inför kursen rekommenderas genom e-Learning (se nedan).

Kursmaterial

Åhörarkopior alt kompendium över det förelästa materialet, manual för inställningar för spirometriprogrammet i datorn, patientfall med spirometrier med tillhörande arbetsblad.

Förberedelser

Rekommenderad förberedelse: att läsa igenom kunskapsstöd om spirometritolkning, t ex om Lungfunktionsundersökningar på http://www.VISS.nu eller om Kunskapsstöd inom astma och KOL på http://www.SKR.se.

Kunskapskontroll

Skriftlig kunskapskontroll i slutet av andra kursdagen ingår. Kunskapskontrollen är baserad på de lärandemålen och lärandeaktiviteter som gås igenom under kursen, i enlighet med motsvarande utbildningar i andra europeiska länder (enligt rekommendation av The European Respiratory Society). Godkänd kunskapskontroll är krav för en godkänd kurs och erhållandet av ett Nationellt Spirometrikörkort. Vid icke-godkänd kunskapskontroll kommer kursutgivaren kunna erbjuda deltagaren en ny möjlighet till att uppvisa sin kunskap.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

I regioner med certifierade/godkända astma/KOL-mottagningar finns det möjlighet till fortsatt fortbildning inom ämnet, t ex genom nätverkande och kurser.

Kompetensöverföring

Allt material kan användas för att öka kompetensen vid den enhet som kursdeltagaren arbetar i.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Deltagare och föreläsare får ta del av resultatet av kursutvärderingen via email. Lipus mall för kursutvärderingen kommer att användas tillsammans med kursutgivarens egen kursutvärdering. Fri diskussion om kursens innehåll kan sedan föras via email mellan deltagare och kursansvariga. Resultat av utvärderingarna sammanställs och diskuteras en gång per år inom styrgruppen för utbildningen Nationellt Spirometrikörkort.

Planering

Nationellt spirometrikörkort har funnits som utbildning sedan 2007. Varje kurs har utvärderats, och dessa utvärderingar har använts för att ständigt förbättra innehållet av kursen. Bl a har målgruppen kunnat definieras på ett mer ändamålsenligt sätt, tidsschemat och lokalerna justeras och övningarna anpassas för de lokala förhållanden (t ex efter vilken spirometer som används i regionen).

Tidigare Lipus-certifiering

Lipus-nummer: 20220136. Nationellt spirometrikörkort.

Lipus-nummer: 20210086

Lipus-nummer: 20200085

Lipus-nummer: 20190053

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 26 september 2023
Slutdatum: 27 september 2023
Sista anmälningsdatum: 6 september 2023
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Torsplan

Startdatum: 4 oktober 2023
Slutdatum: 5 oktober 2023
Sista anmälningsdatum: 11 september 2023
Kursplats: FULLSATT MALMÖ. Jan Waldenströms Gata

Startdatum: 17 oktober 2023
Slutdatum: 18 oktober 2023
Sista anmälningsdatum: 11 september 2023
Kursplats: FULLSATT MALMÖ. Jan Waldenströms Gata 1 Malmö

Startdatum: 8 november 2023
Slutdatum: 9 november 2023
Sista anmälningsdatum: 1 november 2023
Kursplats: FULLSATT Centralsjukhuset Karlstad, Bragska villan

Startdatum: 14 november 2023
Slutdatum: 15 november 2023
Sista anmälningsdatum: 24 oktober 2023
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Torsplan

Startdatum: 21 november 2023
Slutdatum: 22 november 2023
Sista anmälningsdatum: 11 september 2023
Kursplats: FULLSATT MALMÖ. Jan Waldenströms Gata 1 Malmö

Startdatum: 28 november 2023
Slutdatum: 29 november 2023
Sista anmälningsdatum: 31 oktober 2023
Kursplats: Regionens Hus Umeå

Startdatum: 5 december 2023
Slutdatum: 6 december 2023
Sista anmälningsdatum: 21 november 2023
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm Westmanska palatset

Startdatum: 6 februari 2024
Slutdatum: 7 februari 2024
Sista anmälningsdatum: 6 februari 2024
Kursplats: FULLBOKAD! Jan Waldenströms Gata 35 Malmö

Startdatum: 5 mars 2024
Slutdatum: 6 mars 2024
Sista anmälningsdatum: 5 mars 2024
Kursplats: FULLSATT. Jan Waldenströms Gata 35 Malmö

Startdatum: 19 mars 2024
Slutdatum: 20 mars 2024
Sista anmälningsdatum: 1 mars 2024
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Torsplan

Startdatum: 23 april 2024
Slutdatum: 24 april 2024
Sista anmälningsdatum: 16 april 2024
Kursplats: Regionens Hus Umeå

Startdatum: 24 april 2024
Slutdatum: 25 april 2024
Sista anmälningsdatum: 1 mars 2024
Kursplats: FULLBOKAD, Nyköping

Startdatum: 7 maj 2024
Slutdatum: 8 maj 2024
Sista anmälningsdatum: 7 februari 2024
Kursplats: Jan Waldenströms Gata 35. Fullbokad

Startdatum: 14 maj 2024
Slutdatum: 15 maj 2024
Sista anmälningsdatum: 1 maj 2024
Kursplats: Akademiskt Primärvårdscentrum, Stockholm, Torsplan

Kursortens län

Norrbottens län, Skåne län, Stockholms län, Södermanlands län, Värmlands län, Västerbottens län, Örebro län

Antal deltagare

15-30 per kurs, beroende på kursort/arrangör. Vänligen kontakta personer för resp region listade under anmälan nedan

Språk

Svenska

Avgift

Varierar, beroende på kursarrangör/region. Vänligen kontakta personer för resp region listade under anmälan nedan.

Kringkostnader

Kostnader till resor och boende kan tillkomma och betalas av kursdeltagaren

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Kursen omfattar två av varandra efterföljande heldagar. Kurser anordnas i flera regioner. För närmare information, kontakta:

Antagningsförfarande och bekräftelse

Varje region prioriterar deltagare från primärvården i det egna länet. I mån av plats välkomnas deltagare från andra län och målgrupper. Vid frågor vänligen kontakta personer för resp region listade ovan.

Kontaktperson

Kursintyg

Intyg för godkänd kurs delas ut till deltagarna. För ST-läkarna kan delmålen enligt SoS föreskrifter specificeras.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Kursen utges av fortbildningsorganisationer/enheter vid respektive regioners offentliga hälso- och sjukvård.

Ansvarig för innehåll

Styrgrupp för utbildningen i Nationellt Spirometrikörkort består av styrelsemedlemmar i NAAKA (Nätverk för astma-, allergi- och KOL-intresserade allmänläkare, ett nätverk under Svensk förening för allmänmedicin (SFAM)), ASTA (Astma-, allergi- och KOL-sjuksköterskeförening) och Svensk Förening för Klinisk Fysiologi. Styrgrupp utbildar och fortbildar regelbundet de lokala instruktörerna/utbildare i resp region och ansvarar för utveckling och årliga uppdateringar av utbildningsinnehållet.

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Kerstin Romberg, Spec allmänmedicin, Med Dr, Näsets läkargrupp, Höllviken, och Primärvårdens utbildningsenhet, CRC, Region Skåne. Kursansvarig och initiativtagare till utbildningen sedan 2007.

Kursadministration

Övriga samarbetspartners

Inga.

Målgruppsrepresentant

Särskild representant har ej konsulterats. Kursens utbildare är själva del av målgruppen (allmänläkare och astma/KOL-sjuksköterskor).

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras/eller subventioneras av resp regioners offentlig hälso- och sjukvård. I de fall där kostnaden subventioneras delvis, kan en del av kurskostnaden belasta deltagarens arbetsplats. Varje kursarrangör/region meddelar tydligt i sin kursinbjudan kostnaden (kursavgiften) för deltagaren.

Kringarrangemang

Ej aktuellt.

Sponsorers närvaro

Ej aktuellt.

Jävsförhållande

Ej aktuellt.