Hoppa till innehåll

Översiktskurs i reumatologi HT24

Genrebild som symboliserar kursen

Kort om kursen Översiktskurs i reumatologi HT24

Kursen ges av: Uppsala Universitet och anmälan görs till kursgivaren.
Nivå: AT-läkare, ST-läkare
Specialiteter:
Avgift: 13 600 kr exkl. moms. Digitalt kursmaterial samt förtäring ingår.
Kringkostnader: Resor och boende betalas av deltagaren. Inga övriga kringkostnader.

Studieform: På plats
Språk: Svenska
Kursnummer: 20240030
Län: Uppsala län

Kurstillfälle

Kursdatum: 24-27 september 2024
Kursplats: Uppsala, lokal meddelas senare
Sista anmälningsdatum: 17 september 2024 (142 dagar kvar)

Anmäl dig hos kursarrangören

För frågor och anmälan till kursen hänvisas till respektive kursgivare. Läs mer under ”praktisk information”.


1. Målgrupp

Nivå

AT-läkare, ST-läkare

Specialitet

Akutsjukvård, Endokrinologi och diabetologi, Allmänmedicin, Geriatrik, Hematologi, Rehabiliteringsmedicin, Internmedicin, Kardiologi, Infektionssjukdomar, Lungsjukdomar, Medicinsk gastroenterologi och hepatologi, Njurmedicin, Reumatologi

Ytterligare information

Kursen riktar sig främst till ST-läkare i reumatologi, internmedicin, lungmedicin, gastro- hepatologi, njurmedicin och infektionsmedicin men kursen passar också för blivande specialister inom allmänmedicin.
I mån av plats är även AT-läkare välkomna.

2. Behovsbeskrivning

Viktigt ha kunskap om utredning och behandling av de vanligaste inflammatoriska reumatiska led – och systemsjukdomarna

Symptom från leder och muskler är mycket vanligt. Att kunna diagnosticera de inflammatoriska reumatiska sjukdomarna i den stora mängden av patienter med ledvärk är viktigt för att förhindra permanenta funktionshinder och organskador.

Att skilja kroniska smärttillstånd och degenerativa tillstånd från inflammatoriska reumatiska sjukdomar är mycket viktigt med tanke på de vitt skilda behandlingsalternativ som föreligger. Kunskap om akuta artriter är också väsentligt för att patienter ska få rätt diagnos och därmed behandling i tid för att förbättra den långsiktiga prognosen. Helt nya behandlingsalternativ finns nu inom reumatologin, läkemedel med annorlunda effekt och biverkningar där kunskap behövs även hos icke-reumatologer.

Inflammatoriska reumatiska systemsjukdomar ingår ofta i de differentialdiagnostiska övervägandena vid utredning av hög SR och allmänsymptom. Malignitet, infektion och reumatologiska tillstånd kan ofta presentera sig på ett likartat sätt men behandlingsalternativen är vitt skilda. Flera av de reumatiska systemsjukdomarna och de systemiska vaskuliterna kan ha ett akut insjuknande och fulminant förlopp och snabb diagnostik och behandling är nödvändigt för att minska morbiditet och mortalitet. Dessa patienter söker ofta på akutmottagningar eller behandlas på intensivvårdsenheter där kanske inte reumatologisk expertis alltid finns tillgänglig.

Reumatologiska sjukdomar är ett vitt begrepp och enligt Reumatikerförbundet ett 80-tal diagnoser, och under kursen tar vi upp ett flertal olika. Några ”vanliga ” tex reumatoid artrit som räknas till en av folksjukdomarna, knappt 1% av befolkningen är drabbad, till mkt ovanliga systemsjukdomar som systemisk skleros och vaskuliter. Men nästan alla patienter oavsett senare diagnos kan söka med ledsmärta, vilket också är en av de vanligaste sökorsakerna inom sjukvården generellt och primärvården speciellt.

Reumatologin är en viktig pusselbit i differentialdiagnostiken gentemot vitt skilda fält såsom både ”godartade” värktillstånd, tumörsjukdomar och andra inflammatoriska tillstånd inklusive infektioner. De ovanligare, men svårare och potentiellt livshotande reumatologiska sjukdomarna kan drabba alla organsystem och kan alltså dyka upp var som helst i vårdsystemet (inom olika specialiteter) och det är därför viktigt för kollegor i närliggande sjukhusspecialiteter (men även primärvård) att identifiera dem i tid. Det är ett centralt argument för existensberättigandet för denna kurs. Vi lär ut hur man i denna ”djungel” ska hitta de svåra reumatiska sjukdomarna, eftersom tidig diagnostik och behandling är avgörande för prognos.

https://riktlinjer.svenskreumatologi.se

3. Kursens mål - förväntat resultat

Övergripande mål

Övergripande målsättning är att även icke-reumatologer ska ges tillfälle att tillägna sig den kompetens som krävs för att kunna skilja kroniska smärttillstånd och degenerativa tillstånd från inflammatoriska reumatiska sjukdomar. Detta är mycket viktigt med tanke på de vitt skilda behandlingsalternativ som föreligger. Kunskap om akuta artriter är också väsentligt för att patienter ska få rätt diagnos och därmed behandling i tid för att förbättra den långsiktiga prognosen. Det är även viktigt att sprida kunskap om de nya behandlingsalternativ som nu finns inom reumatologin – läkemedel med annorlunda effekt och biverkningar.

Resultat för deltagaren

Förväntat resultat är att den enskilda deltagaren efter fullgjord kurs ska kunna föra ett differentialdiagnostiskt resonemang och redogöra för utredning och behandling av de vanligaste inflammatoriska reumatiska led –och systemsjukdomarna inom primär och slutenvård.

Målsättningen är att deltagarna efter fullgjord kurs ska kunna:
* utföra ett ledstatus
* redogöra för basal antikroppsdiagnostik vid reumatologiska sjukdomar
* bedöma och initialt handlägga en akut artrit
* redogöra för diagnostik och behandling av de vanligaste inflammatoriska reumatiska ledsjukdomarna t.ex. reumatoid artrit
* redogöra för diagnostik och initial behandling av vaskuliter och systemsjukdomar t.ex. SLE
* föra ett differentialdiagnostiskt resonemang gentemot icke-inflammatoriska ledbesvär

Resultat för patient och samhället

Kunskap för att handlägga patienter med reumatologiska sjukdomar stärker patientvården och patientsäkerheten genom hela vårdkedjan.

Delmål för ST angivna av kursgivare

Enligt SOSFS 2015:8

Akutsjukvård c2, c3
Allmänmedicin c3
Geriatrik c1, c2
Internmedicin c2, c6
Reumatologi c1, c2, c3, c6, c8
Medicinsk gastroenterologi och hepatologi c1, c2
Hematologi c1, c2
Njurmedicin c1, c2
Kardiologi c1, c2
Rehabiliteringsmedicin c2
Lungsjukdomar c2
Endokrinologi och diabetologi c1, c2

Enligt SOSFS 2021

Akutsjukvård STc2, STc3
Allmänmedicin STc3
Geriatrik STc1, STc2
Internmedicin STc2, STc6
Reumatologi STc1, STc2, STc3, STc6, STc8
Medicinsk gastroenterologi och hepatologi STc1, STc2
Hematologi STc1, STc2
Njurmedicin STc1, STc2
Kardiologi STc1, STc2
Rehabiliteringsmedicin STc2
Lungsjukdomar STc2
Endokrinologi och diabetologi STc1, STc2

4. Program

Schema

Se bifogad fil nedan

Medverkande:

Ledande forskare och ämnesspecialister från bland annat Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, Uppsala.

Shamisa Adelis, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Johan Back, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Karin Bolin, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset samt Läkemedelsveket

Johanna Dahlqvist, PhD, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Erik Hellbacher, biträdande överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Karin Hjorton, kursledare, PhD, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Ann Knight, kursledare, docent, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Dag Leonard, PhD, universitetslektor, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Hanna Lindberg, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala universitet

Gunnel Nordmark, docent, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Bjarni Thorsteinsson, specialistläkare reumatologi, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Lilian Vasaitis, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset

Bifogad fil

https://kursverktyg.lipus.se/app/uploads/2024/02/schema-till-webben-reuma-ht24-1.pdf

Referenser

Rekommenderad litteratur

Vi skickar ut aktuella relevanta artiklar i anslutning till respektive föreläsning. Nedan mer översiktlig rekommenderad litteratur för reumatologi samt utrednings-och behandlingsriktlinjer, dels Uppsalas regionala kompendium i första hand av sett för PV och andra remittenter (2) samt Svensk reumatologisk förenings (SRF) årligen reviderade riktlinjer och rekommendationer(3).

  1. Reumatologi. Klareskog et al. Studentlitteratur, 3e utgåvan
  2. Reumatologi – kliniska riktlinjer Region Uppsala
  3. https://riktlinjer.svenskreumatologi.se

Jämställdhet och likabehandling

De kliniska fallen har en jämn könsbalans.

5. Metodik

Pedagogisk metod

Kursen är genomgående fallbaserad, det vill säga varje föreläsning utgår från ett eller flera fall kring vilket /vilka utredning, praktisk handläggning och uppföljning på ett interaktivt sätt kommer att diskuteras.

Demonstration av ledstatus sker på frivillig person, följt av praktisk gruppövning på varandra med fokus på handstatus. Ingen praktisk övning i injektionsteknik endast demonstration av olika nålar, kortisonberedningar och tillbehör.

Kursen inleds också med några övergripande fallpresentationer som kursdeltagarna ska arbeta med under kursens gång och som sedan under avslutningen gemensamt diskuteras, med syfte att sammanfatta några av kursens väsentliga budskap.

Kursmaterial

Åhörarkopior, checklistor och manualer anpassade för klinisk användning kommer att finnas tillgängliga i digital form. Det digitala materialet finns tillgängligt två veckor efter avslutad kurs.

Förberedelser

Föreläsarmaterial kommer att finnas tillgängligt i Studium cirka en vecka innan kursstart. Genomgång av detta material samt hänvisade referenser ger en mycket god förberedelse för kursen men är inte obligatoriskt.

Kunskapskontroll

Kunskapskontroll sker i samband med falldiskussioner under kursen.
Kursen inleds också med övergripande fallpresentationer som kursdeltagarna ska arbeta med under kursens gång och som sedan under avslutningen gemensamt diskuteras, med syfte att sammanfatta några av kursens väsentliga budskap.
För godkänd kurs och intyg krävs 100% närvaro under hela kursen samt aktivt deltagande under falldiskussionerna.

Kompetensstöd efter avslutad kurs

Nej

Kompetensöverföring

Digitalt material i form av åhörarkopior, kompendier, checklistor och manualer anpassade för klinisk användning kan användas finns tillgängligt två veckor efter avslutad kurs.

6. Utvärdering

Lipus utvärdering

Förutom Lipus utvärdering används universitetets egen, som utvärderar varje enskilt moment i kursen. Detta återkopplas till kursledare och föreläsare och används i samband med framtagande av nya utbildningstillfällen.

Planering

Samtliga utvärderingar har använts i framtagande av uppdaterad kurs.

Momentet kring ledstatus kommer denna gång att genomföras utan patientmedverkan och kommer att kortas ner något (enligt önskemål i utvärderingar)

Omarbetning av patientfall görs kontinuerligt och så även inför denna kursomgång.

Tidigare Lipus-certifiering

IPULS-nr 20120347 (2013-05-14)
Lipus-nr 20130161
Lipus-nr 20140196 (2015-03-03)
Lipus-nr 20150153 (2016-05-10)
Lipus-nr 20160180
Lipus-nr 20170164
Lipus nr 20180137
Lipus-nr 20190095 (Våren 2020 blev kursen inställd på grund av Coronapandemin och flyttades istället till Ht 2020)
Lipus-nr 20200054 ht 2020
Lipusnr 20210015
Lipusnr 20220051
Lipusnr 20230040

7. Praktisk information

Kurstillfällen

Startdatum: 24 september 2024
Slutdatum: 27 september 2024
Sista anmälningsdatum: 17 september 2024
Kursplats: Uppsala, lokal meddelas senare

Kursortens län

Uppsala län

Antal deltagare

Ca 40

Språk

Svenska

Avgift

13 600 kr exkl. moms.

Digitalt kursmaterial samt förtäring ingår.

Kringkostnader

Resor och boende betalas av deltagaren.

Inga övriga kringkostnader.

Anmälningsförfarande och krav för deltagande

Anmälan sker via länk på hemsidan. Vid anmälan får du bekräftelse på att du är antagen. Om kursen är full får du meddelande om att du hamnat på reservplats.

Arbetsgivarens godkännande krävs för att gå kursen.

Länk till webbsida för anmälan

https://uuu.mira.se/CE/se/EducationRound/879/Register

Antagningsförfarande och bekräftelse

Deltagarna antas i kronologisk ordning. Antagningsbekräftelse skickas via automatsvar i samband med anmälan. Om kursen är fulltecknad meddelas detta och man placeras på reservlista.

Arbetsgivarens godkännande krävs för att gå kursen.

Kontaktperson

Kristina Lundgren
Projektkoordinator
Avdelningen för uppdragsutbildning, Uppsala universitet
Tel: 018-471 19 19
kristina.lundgren@uu.se

Kerstin Strandberg Wilbrand
Projektledare
Avdelningen för uppdragsutbildning, Uppsala universitet
Tel: 018-471 18 50
kerstin.strandberg.wilbrand@uu.se

Kursintyg

Socialstyrelsens intyg för meritvärdering under ST erhålls efter genomförd kurs, 100% aktiv närvaro och genomförd kunskapskontroll.

AT-läkare får universitetets intyg för genomförd kurs.

8. Kursansvariga

Initiativtagare

Ann Knight, överläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala

Kerstin Strandberg Wilbrand, Uppsala universitet, Avdelningen för uppdragsutbildning

Ansvarig för innehåll

Karin Hjorton, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala

Övergripande kurs- och kvalitetsansvarig

Karin Hjorton, specialistläkare, reumatologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala

Kerstin Strandberg Wilbrand, Projektledare, Avdelningen för uppdragsutbildning, Uppsala

Kursadministration

Projektkoordinator
Kristina Lundgren
Tel: 018-471 1919
kristina.lundgren@uu.se

Projektledare
Kerstin Strandberg Wilbrand
Tel: 018-471 18 50
kerstin.strandberg.wilbrand@uu.se

Övriga samarbetspartners

Det finns inga övriga samarbetspartners.

Målgruppsrepresentant

Kontinuerlig diskussion har förts med målgruppsrepresentanter om upplägg och innehåll.

9. Finansiering

Vem/vilka finansierar?

Kursen finansieras helt med deltagaravgifter.

Kringarrangemang

Det finns inga kringarrangemang.

Sponsorers närvaro

Det finns ingen närvaro av sponsorer.

Jävsförhållande

Det finns inga jävsförhållanden.